Annonce
Udland

Libanons regering vil dulme befolkningens vrede med reformer

Patrick Baz/Ritzau Scanpix
Store demonstrationer præger Libanon igen. Regeringen lover at gå markant ned i løn og rette op på økonomien.

På et krisemøde søndag aften er Libanons premierminister, Saad al-Hariri, nået til enighed med andre regeringspartier om en reformpakke.

Det oplyser kilder i regeringen.

Pakken indeholder blandt andet forslag om at skære lønnen med 50 procent for ministre, parlamentarikere samt nuværende og tidligere præsidenter.

Tiltagene skal afhjælpe Libanons økonomiske krise og dæmpe de seneste dages protester.

Søndag er hundredtusinder af libanesere igen på gaden. Demonstrationerne er de største i årevis, og i løbet af ugen er de vokset dag for dag.

- Jeg er her, fordi jeg væmmes ved vores politikere. Intet fungerer. Dette er ikke en stat. Lønningerne er meget lave, og priserne er meget høje. Vi kan ikke engang finde arbejde længere, siger en af demonstranterne, den 32-årige indretningsarkitekt Cherine Shawa.

Stemningen ved demonstrationerne søndag var flere steder festlig. Unge og gamle dansede kædedans sammen på Beiruts centrale pladser, og alle landets trosretninger er repræsenteret blandt demonstranterne.

Libaneserne har fået nok af den økonomiske krise, der har bragt landet på randen af statsbankerot. Samtidig er der en generel opfattelse af, at politikerne er dybt korrupte.

Det, der blev dråben i bægeret for mange libanesere, var en foreslået afgift på lidt over en krone for et opkald foretaget i den udbredte app WhatsApp. Den afgift er nu opgivet igen, meddelte Libanons finansminister lørdag.

Protestbølgen har hurtigt udviklet sig til et krav om, at regeringen træder tilbage.

- Vi er her for at bede vores ledere gå af. Vi har mistet tilliden til dem, men vi håber, at disse demonstrationer vil medføre forandringer, siger en anden demonstrant, Hanan Takkouche.

- De er kommet for at fylde deres egne lommer. De er alle skurke og tyve, tilføjer hun.

Den reformpakke, der er opnået enighed om på regeringens krisemøde søndag aften, indeholder ikke flere nye afgifter, der rammer den almindelige befolkning, siger regeringskilderne.

Derimod er det planen, at bankerne skal bidrage med et samlet beløb svarende til omkring 22 milliarder kroner for at bringe budgetunderskuddet "tæt på nul", siger regeringskilderne.

Derudover skal der sættes hårdere ind mod korruption gennem ændringer i loven. Dertil kommer nye regler, der skal øge gennemsigtigheden i systemet.

Regeringen samles til møde igen mandag, hvor pakken ventes vedtaget.

/ritzau/Reuters

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Lange dyretransporter til udlandet: Det er en svinsk behandling

Grise, køer, får og andre slagtedyr skal behandles ordentligt, mens de er i live - også selv om de på vej til slagteriet. Derfor er det på sin plads, at to fynske vognmandsfirmaer er blevet hevet i retten sammen med en række andre speditører og svinehandlere, fordi de ifølge anklageskriftet ikke har behandlet dyrene efter reglerne. Vognmændene har, som man kunne læse i avisen i sidste uge, overtrådt loven utallige gange. I alt rummer anklageskriftet mere end 1000 punkter, herunder mange hundrede overtrædelser af reglerne om, hvor lang tid dyr må transporteres på ladet af en lastvogn. I andre tilfælde er dyrene blevet stuvet alt for tæt sammen på lastvognene og har dermed ikke fået den mængde plads, som de skal ifølge loven. I atter andre tilfælde har vognmændene ikke afleveret de lovpligtige logbøger over transporterne, hvilket gør, at myndighederne ikke kan få indblik i, om de pågældende chauffører overhovedet har overholdt loven. Det er skamfuldt for vognmandsbranchen, at der er så mange brådne kar blandt medlemmerne. Og det er dobbelt skamfuldt, at disse medlemmer står bag så umådeligt mange overtrædelser af lovgivningen, som tilfældet er. Det er helt afgørende, at kontrollen med vognmændene bliver strammet. Det er et faktum, at antallet af dyretransporter har været kraftigt voksende i de seneste år; alene sidste år blev tæt på 15 millioner svin stuvet sammen på lastvogne og kørt ud af landet - så langt væk som til Italien og Bulgarien. Derfor er det nødvendigt at få langt bedre styr på transporterne, så myndighederne kan sikre sig, at dyrene ikke lider unødigt, mens de står på ladet af en lastvogn på vej gennem Europa. Det er, undskyld udtrykket, svinsk at udsætte dyr for den behandling, som en snes fynske og danske vognmænd har udsat dem for. Derfor er det godt, at vognmændene kommer for retten, så der kan blive statueret et eksempel. For dyrenes skyld. Og for vores egen morals skyld.

Fyn For abonnenter

Sørens gård køres over af jernbanen: Gid staten bare ville opkøbe mig

Fyn

Parti går i folketingssalen for at få bygget ny jernbane to år tidligere

Annonce