Annonce
Indland

Letbanes nødstedte passagerer har kørt taxa for kvart million

Midttrafiks samlede udgifter er løbet op i en kvart million kroner på fire måneder på grund af rejsegarantien.

Mange østjyder har de seneste måneder via rejsegarantien fået betalt en taxaregning som følge af en mislykket eller aflyst tur med letbanen.

Midttrafiks samlede udgifter hertil er nu løbet op i en kvart million kroner for maj, juni, juli og august. Den regning ryger videre til Aarhus Kommune og Region Midtjylland.

Det skriver DR Østjylland.

Én af dem, der ganske ufrivilligt har fået en taxatur til Aarhus betalt af det offentlige, er Hjørdis Egekvist fra Hjortshøj.

Hun har pensionistkort, der ikke er gyldigt i myldretiden efter klokken 15.

Derfor var hun omhyggelig med at holde sig inden for tidsbegrænsningen, da hun ankom til Hjortshøj Station.

- Jeg var henne ved toget klokken 14.31 og kunne være på banegården 14.55, men da toget var aflyst, ringede jeg til kundeservice og spurgte, om jeg måtte tage det næste tog. Det var efter klokken 15, forklarer hun.

Men til hendes store overraskelse var beskeden fra Midttrafiks kundeservice et 'nej' - Hjørdis Egekvist skulle ikke tage det næste tog.

- Jeg måtte gerne tage en taxa. Det koster 303 kroner, hvor det andet havde været gratis. Der synes jeg, at det er spild af vores alle sammens penge, at jeg ikke bare kunne have gjort det andet, siger hun til DR Østjylland.

Hjørdis Egekvist blev rådet til at tage en taxa, fordi hun på grund af det aflyste tog var omfattet af rejsegarantien.

Den betyder, at Midttrafik i det her tilfælde skulle sørge for, at hun kom frem til sin destination, da hun var forsinket med toget eller bussen i mere end 20 minutter.

Det kan umiddelbart godt virke som spild af penge, medgiver Martin Tams, der er chef for Midttrafiks kundeservice.

- Vi risikerer dog, at hvis hun var steget på det næste tog, kunne hun være stødt ind i en billetkontrol og få en rigtig dårlig oplevelse ved at have fået en kontrolafgift. I det her tilfælde vil jeg egentlig vurdere, at hun har fået en god service og den rigtige service, siger han.

Udgifterne til de forsinkede letbanepassagerer er accelereret, siden den sidste del af banen mod Grenaa åbnede i slutningen af april.

Trafikselskabet Midttrafiks rejsegaranti dækker nemlig udgifter til bil eller taxa, hvis selskabet er skyld i, at passagerer er mere end 20 minutter forsinket til deres rejsemål.

Det er Midttrafik, som administrerer den kollektive trafik i Region Midtjylland og derfor også letbanen.

Midttrafik sender regningen for de mange taxature videre til ejerne af Aarhus Letbane, som er Aarhus Kommune og Region Midtjylland.

I sidste uge kom det frem, at letbanen er så dyr for netop Aarhus Kommune, at den måske bliver nødt til at nedlægge bybusruter.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn For abonnenter

Før konkurs i kemisagen: Købte båd, betalte private regninger og flyttede 11 biler over i nyt firma

Nyborg

75-årig giver et nap med i børnehaven

Leder For abonnenter

Rygeforbud på boldbaner: Hvorfor er S, V og K så vattede?

Hvis man vil nå et bestemt mål, skal man nødvendigvis lægge konkrete planer for, hvordan man kommer derhen. Ellers når man ikke frem. Derfor gør Odenses radikale rådmand, Susanne Crawley Larsen, ret i at ærgre sig over, at et politisk flertal bestående af Socialdemokratiet, Venstre og Konservative i kommunens økonomiudvalg i sidste uge nedstemte et forslag om at indføre et rygeforbud på kommunens boldbaner. For det er, som Crawley Larsen påpegede, uambitiøst at stemme forslaget ned: ”Og det flugter meget dårligt med, at vi har vedtaget den mest ambitiøse rygepolitik, hvor vi i 2025 skal have den første røgfri generation. Det kan blive svært at nå, når vi er så fodslæbende”, som hun sagde til avisen. Kommunen har en politisk vision om at få en røgfri generation i 2025 og et helt røgfrit Odense i 2030. Det er meget ambitiøse mål – ja, ligefrem overambitiøse, hvis man spørger den konservative rådmand Søren Windell. Det er imidlertid et faktum, at man er nødt til at tage meget ambitiøse initiativer, hvis man vil gøre sig håb om at indfri meget ambitiøse mål. Derfor var forslaget om tobaksfri boldbaner og et røgfrit Odense Stadion på sin plads. Og derfor var det indlysende, at Susanne Crawley Larsen i sidste uge meddelte, at hun vil fortsætte kampen mod rygningen. ”Man kommer til at høre fra mig igen”, sagde hun – og det kan man så, alt efter temperament, tage som en trussel eller et løfte. Sikkert og vist er det, at også Socialdemokratiet, Venstre, Konservative og resten af byrådet er nødt til at forholde sig til den ambitiøse – eller overambitiøse – rygemålsætning. For hvis man virkelig vil gøre Odense til en røgfri by om blot 10 år, skal man stoppe med at sniksnakke og i stedet handle. For man er nødt til at tage langt mere omfattende initiativer end blot at foreslå et banalt rygeforbud på en boldbane. Og man er nødt til at opgive den vattede holdning, som de tre store partier i byrådet har lagt for dagen i denne sag. Sagen er, at Odense ikke bliver røgfri af sig selv. Og derfor må politikerne udvise mere mod, end de tre store partier i Odenses økonomiudvalg har gjort.

Middelfart For abonnenter

Storpolitik i strandkanten: Lodsejere fik afløb for frustrationer om Baltic Pipe

Fyn

'Groft uforsvarligt': Entreprenør-ægtepar fra kemisagen på vej mod konkurskarantæne

Annonce
var adsmtag = adsmtag || {}; adsmtag.cmd = adsmtag.cmd || [];