Annonce
Odense

Letbanens topledelse afviser fortielser: Comsa gav først klar besked den 24. november

Onsdag var letbanens bestyrelsesformand Jesper Rasmussen (tv.) ved en reception med til at sige farvel til letbanen adm. direktør Mogens Hagelskær, som stopper ved udgangen af året, fordi har fået nyt job som vicedirektør i Energistyrelsen. Fredag var de to sammen i Økonomiudvalget for at besvare spørgsmål fra politikerne. Foto: Michael Bager
Odense Letbanes adm. direktør Mogens Hagelskær og bestyrelsesformand Jesper Rasmussen forklarede sig fredag for Økonomiudvalget, efter der er blevet rejst tvivl om, hvornår letbanen blev bekendt med, at en ny forsinkelse var på vej.

Odense: Der er åbenbart dyb uenighed om, hvornår det egentligt blev meddelt fra Comsas side til Odense Letbane, at projektet ville blive forsinket i flere måneder.

Konstateringen kan drages efter, at Odense Letbanes topledelse fredag eftermiddag forklarede sig over for Økonomiudvalget på Odense Rådhus.

Her afviste letbanens adm. direktør Mogens Hagelskær og letbanens formand Jesper Rasmussen, at de har puttet med oplysningerne, og de afviste, at de reelt allerede i midt-september var klar over, at en flere måneder lang forsinkelse var på vej.

Annonce

For selv om politikerne måske nok den 13. oktober gik fra en orientering givet af de to letbanechefer med indtrykket af, at letbanen stadig ville åbne omkring årsskiftet, så blev det faktisk oplyst til Økonomiudvalget på det møde, lyder fra Mogens Hagelskær, at "der er et spænd i de tidsplaner, vi får fra Comsa, der går fra handover (overdragelse, red.) i november til handover i marts måned".

Der er jo risiko for alt muligt. Men med det, vi ved i dag, så er det realistisk, at det bliver i foråret næste år.

Mogens Hagelskær, adm. direktør for Odense Letbane

Men det var alene noget, som Odense Letbane anså som forhandlingstaktik.

Det var ifølge letbanedirektøren først den 24. november, at Comsa meldte rent ud.

- Der får vi på baggrund af mødet den 17. november en skriftlig tilbagemelding fra Comsa om, at de ikke vil efterkomme den forcering, som vi ellers har påpeget er mulig, og som vi forventer af dem ifølge kontrakten, som de skal overholde, siger han.

Jesper Rasmussen, formand for Odense Letbane, udtrykker det således:

- Vi har vidst længe, at Comsa har sagt det (at projektet ville blive forsinket, red.). De har bare ikke skrevet til os, at de ikke vil opfylde det (kontrakten, red.). Det her er et forhandlingstaktisk spil fra deres side. Sådan opfatter vi det.

Kan du garantere, at der ikke ligger noget på skrift tilbage fra september om, at Comsa meddeler Odense Letbane, at de først 9. marts forventer at kunne overdrage letbanen til Jer?

- Jeg mener ikke, at vi kan garantere noget som helst, for de vil påstå det. Men det har de ikke. De har ikke på skrift.... det er den 24. november, at det sker.

Taktik og modsatrettede meldinger

Mogens Hagelskær afviser ikke, at Comsa, som Fyens Stiftstidende har fået kendskab til både ud fra et dokument, avisen har set, samt fra én mundtlig kilde, i september meddelte til Odense Letbane, at de ikke ville kunne nå at blive færdige til tiden. Men der er kommet flere meldinger, som peger i forskellige retninger, påpeger han.

- Jeg tror, at jeg vil kunne finde modsatrettede meldinger fra Comsa fra samme periode, hvor de faktisk offentliggør det for andre, at de godt kan nå det (overdragelse, red.) til november. Vi får meldinger fra projektdirektørerne i Comsa så sent som i uge 39 (slut-september/start-oktober, red.) om, at de stadig kan nå handover (overdragelse, red.) til udgangen af året, siger Mogens Hagelskær.

- Der ligger virkelig mange mails, hvor der er forskellige datoer. Så det er først, når vi i forhandlingsforløbet får at vide, at de ikke vil. Og det sker den 24. november

Både Mogens Hagelskær og Jesper Rasmussen mener, at Comsa spiller et taktisk spil, som handler om at forsøge at presse flere penge ud af Odense Letbane og opnå en bedre forhandlingsposition "i forhold til at få os til at indgå i en forceringsaftale", som Mogens Hagelskær udtrykker det.

- Og det ønsker vi ikke. For vi har en kontrakt med dem tilbage fra august 2020, og den kan de bare holde, siger han.

Annonce

Stadig tillid, fortsat ingen dato

Forklaringerne fra letbanens øverste chefer har Odenses borgmester Peter Rahbæk Juel (S) tillid til.

- Jeg har en oplevelse af, at Økonomiudvalget gik derfra og var fuldt oplyst om situationen. Det var målet med i dag, siger han efter mødet i Økonomiudvalget.

Også Konservative og Venstre, der har ytret skepsis omkring informationsniveauet fra Odense Letbanes side, har efter orienteringen fortsat tillid til letbanens ledelse. Søren Windell (K) har ro i maven.

- Jeg har fuld tillid til letbanens ledelse, siger han.

Christoffer Lilleholt (V) er mere skeptisk, men vælger dog at tro på det, som letbanens direktør og bestyrelsesformand oplyser.

Tror du grundliggende på forklaringen om, at timingen for udmeldingen omkring forsinkelsen handler om forhandlingshensyn?

- Jeg tror, det er noget af forklaringen, og det er jo det, vi har fået at vide. Og vi bliver nødt til at stole på både formanden og direktøren og resten af letbaneselskabet. Men jeg må også sige, at der åbenbart er divergerende opfattelser af, hvordan virkeligheden er i det her projekt. Det, håber jeg, at der hurtigst muligt kommer styr på.

Hvad, der ikke kom frem på mødet i Økonomiudvalget, er et mere klart svar på, hvornår letbanen åbner. Godt nok er tilladelsen fra Banedanmark til testkørsler på hele strækningen kommet i hus onsdag, så de ventes at kunne komme i gang fra i næste uge, kunne Mogens Hagelskær fortælle, men om åbningsdatoen for letbanen havde han ikke meget nyt at tilføje.

- Det orienterer vi vores ejere om i den takt, det nu kommer ind. Men vi skal først have sikkerhed for, at vores plan også holder.

Er der nogen risiko for, at det først bliver på den anden side af sommerferien, at letbanen åbner?

- Der er jo risiko for alt muligt. Men med det, vi ved i dag, så er det realistisk, at det bliver i foråret næste år.

Mogens Hagelskær oplyser, at det fortsat er hans forventning, at letbaneprojektet kan holdes inden for det samlede budget på 3,6 mia. kroner inkl. reserver.

Annonce
Faaborg-Midtfyn For abonnenter

Efter gigantisk skattekrav: Direktør for krakket olieselskab risikerer konkurskarantæne

Danmark

Søndagens coronatal: 42.018 coronasmittede - det næsthøjeste under epidemien

Annonce
Annonce
Annonce
Erhverv

Claus har droppet webshoppen: - Jeg plejer med et glimt i øjet at sige, at der er to ting, man ikke skal finde på nettet: Det er sit instrument og sin livsledsager

Assens For abonnenter

Tidligere Jægerkorps-chef og oberst har slået sig ned på Vestfyn: - Hvis vi ville, kunne vi rende nøgne rundt

Sport

Medie: Eriksen og Brentford er enige om kontrakt

Odense Håndbold For abonnenter

Odense Håndbold leverede en storkamp i Györ - tæt på halvt mirakel i Champions League

Løvkvist: Det er nu Messerschmidt skal fortsætte med at gå, ellers tager helvedet ham

Nordfyn For abonnenter

Succes med individuelle hensyn på plejehjemmet: 79-årige Bodil vælger at få ordnet negle hver 14. dage

Danmark

Søndagens coronatal: 42.018 coronasmittede - det næsthøjeste under epidemien

Chefen kalder sine medarbejdere for nørder i alt fra sten og stål til træ og polster - møbelfabrikken Mølballe har vokseværk

Odense

Læser undrede sig over lurende oversvømmelse: Nu må kommunen til pumperne

Hver anden dansker gør intet for at spare på strømmen

Faaborg-Midtfyn

Se video: Først var robotten medvært i Natholdet - Nu skal den sikre hygiejnen på hospitaler i hele verden

Odense For abonnenter

Forhåbentlig er der stille om natten: Politikere har givet grønt lys til byggeri af 20 nye boliger klos op ad kirkegård

Nyborg

Store mængder regn forsinker byggeri af omstridt præstegård: - Vi tager ikke nogen chancer, når det handler om skimmelsvamp

Annonce