Annonce
Odense

Letbanens etape to: Venstre vil lade vælgerne tale inden beslutning

Venstre ønsker, at byrådet skal vedtage, at der ikke på denne side af kommunalvalget i november 2021 kan træffes nogen beslutninger om at udvide letbanen med etape to, som blandt andet skal føre til Vollsmose. Vælgerne skal høres først, mener partiet. Illustration: Odense Kommune
Christoffer Lilleholt (V) mener, at befolkningen bør spørges ved næste kommunalvalg, inden byrådet beslutter, om der skal bygges mere letbane i Odense. DF er med, K er afventende, og S beskylder Venstre for stemmefiskeri.

Vælgerne skal have lov at ytre sig via et kommunalvalg, inden byrådet beslutter, om Odenses letbane eventuelt skal udvides med en anden etape, som skal gå til henholdsvis Odense Zoo og Seden Syd via Vollsmose.

Sådan lyder meldingen nu fra Venstre, der selv har stemt for etape et, som åbner i år 2021, men forholder sig skeptisk til, om der nogensinde bliver behov for etape to, som indtil videre befinder sig på tegnebrættet.

Partiet vil på førstkommende byrådsmøde efter efterårsferien stille forslag om, at byrådet skal forpligte sig til ikke at træffe nogen beslutning om en mulig etape to af Odenses letbane, før befolkningen har haft mulighed for at give sit syn på sagen til kende ved det næste byrådsvalg, der afholdes i november 2021.

- Vi mener, det er vigtigt, at odenseanerne får lov til at bestemme, siger politisk ordfører for Venstre, Christoffer Lilleholt.

Han afviser, at Venstre dermed forsøger at gøre næste valg til et "for eller imod letbanen"-valg.

- Men vi synes, at der skal være tid til at få det diskuteret ordentligt igennem. Også i en valgkamp, siger Christoffer Lilleholt.

Annonce

Letbanens etape et og to

Første etape af Odenses letbane er den, som opføres i disse år.

Den skulle efter planen have stået færdig i slutningen af år 2020, men er blevet forsinket af TBT-projektet, som ikke har kunnet ovedrage området til letbanebyggeriet på det forventede tidspunkt. Planlagt åbning hedder nu sidste halvdel af år 2021.

Etape to er indtil videre kun på tegnebrættet. Ruten er fastlagt til at skulle koble Vollsmose og Seden Syd op på letbanenettet, som også skal føres ud ad Sdr. Boulevard til Odense Zoo. Odense Kommune er gået i gang med en opsparing, men en egentlig beslutning om at anlægge etape to er formelt ikke taget.

DF bakker op, K vil vide mere

Hos de andre borgerlige partier støtter DF forslaget, mens Konservative er mere afventende.

DF's frontfigur Christel Gall mener, at fordi det ligger i den netop indgående budgetaftale, at der først kan træffes beslutning om letbanens etape to, når den såkaldte VVM-undersøgelse er færdig, så vil det alligevel ikke være muligt at beslutte noget før valget i november 2021.

DF støtter dog gerne Venstres forslag om formelt at få slået fast, at der ikke må træffes nogen beslutning før næste byrådsvalg, fastslår hun.

Konservative vil ikke svare klart på, hvad partiet mener om forslaget fra Venstre, før partiet har set det på skrift.

- Jeg bliver simpelthen nødt til at se den endelige tekst. Djævlen ligger nogle gange i detaljen, så det bliver jeg simpelthen nødt til, siger politisk ordfører Kristian Guldfeldt fra Konservative.

Han tilføjer, at det væsentlige for Konservative er, hvordan det går med letbanens etape et, inden der træffes beslutninger om en eventuelt etape to. Men hvor lang tid, letbanens første etape skal have været i drift, inden der foreligger nok viden til at træffe en beslutning om en mulig etape to, kan han ikke svare klart på. Herunder heller ikke om for eksempel nogle få måneders drift vil være tilstrækkeligt grundlag.

- Det afhænger af, hvornår vi begynder at få de første officielle afrapporteringer, siger Kristian Guldfeldt.

S: Venstre fisker stemmer

Hos byrådets største parti, Socialdemokratiet, anklager politisk ordfører Tim Vermund partiet Venstre for forsøg på stemmefiskeri.

- Jeg kan ikke forestille mig, at vi skal træffe en beslutning om etape to inden næste kommunalvalg. Men vi er mest optaget af at gøre det, der er bedst for byen, siger han.

- Så ingen garanti fra Socialdemokratiet til vælgerne i Odense om, at de skal have lov at ytre sig om det her emne, inden der træffes en beslutning.

- Jeg vil ikke hindre nogen i at ytre sig.

- Men via stemmeboksen?

- Hvis jeg skal give nogen garantier for noget som helst, skal jeg kende Venstres forslag grundigere og processen omkring VVM-undersøgelsen grundigere. Vi vil insistere på at gøre det, der bedst for byen. Jeg ville ønske, at Venstre også havde det fokus i stedet for at tænke på, hvordan man kan få et mandat eller to mere ved næste kommunalvalg.

Mod sydvest skal etape to af letbanen, såfremt den anlægges, fører ud ad Sdr. Boulevard til Odense Zoo. Illustration: Odense Kommune

En vej tilbage for V?

Tim Vermund vil gerne vide, om forslaget fra Venstre betyder, at partiet holder en dør åben i forhold til at tilslutte sig etape to efter næste byrådsvalg.

Men nej, sådan skal det ikke opfattes, lyder svaret fra Christoffer Lilleholt. Han henviser i stedet til, at Tim Vermund (S) i et interview bragt søndag i Fyens Stiftstidende giver udtryk for, at letbanemodstanderne "ikke har sat sig ordentligt ind i tingene".

- Jeg kan forstå, at Socialdemokratiet er bange for, at borgerne ikke er ordentligt oplyst. Vi ønsker optimal borgerinddragelse omkring det her, og muligheden for at stemme ved et kommunalvalg er netop udtryk for maksimal borgerinddragelse, siger Venstre-ordføreren.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense

Julestjerner til alle

Leder For abonnenter

Byfester og markeder slipper for dyrt papirnusseri: En prisværdig skrotning

Man kan undre sig over, at et ministerium udsteder nye regler, hvor de negative virkninger er langt større end den mulige gevinst. Og at man fra politisk hold ikke kvæler den slags administrativt makværk, inden det forlader ministerkontoret. Men ud fra mottoet "bedre sent end aldrig" kan man også rose en minister, der ikke er bange for at smide en forfejlet regel i papirkurven. Ekstra prisværdigt er det, hvis skrotningen bremser overflødigt bureaukrati, som samfundet har rigeligt af. Lad os vælge den positive tilgang: Skulderklap til boligminister Kaare Dybvad Bek, som dropper en tåbelig ændring i et bygningsreglement. Ændringen ville gøre arbejdet surt for masser af frivillige, som bruger deres fritid på at gøre livet sjovere for tusinder af danskere. Hvis en række fynske folketingsmedlemmer nåede at presse ministeren, sådan som de ifølge Kertemindes borgmester Kasper Olesen lovede at gøre, må de gerne tage en del af æren. Den nu droppede ændring drejer sig om de byfester og markeder, som holdes overalt i landet. Nogle er velkendte og traditionsrige, andre dukker op og lukker igen. Fælles for dem alle er, at de er populære og at de primært arrangeres og drives af frivillig arbejdskraft. Ofte får arrangørerne hjælp af lokale idrætsforeninger, som honoreres med et beløb til den altid trængende klubkasse. Bortset fra fuldemandstvister og lidt trafikkaos har der aldrig været problemer med disse folkelige arrangementer. Så hvad der fik Transport- og Boligministeriet til at lancere stramninger, der skulle træde i kraft 1. januar, er svært at fatte. Men i hvert fald: Det var nu ikke længere nok, at kommunen enten gratis eller mod et beskedent gebyr lavede en pladsfordelingsplan. Nu skulle en plantegning laves af en ekstern certificeret brandrådgiver til mellem 1200 og 1500 kroner i timen. For et lille marked ville den samlede pris blive over 10.000 kroner. Dertil kom mere papirbøvl. Ifølge formand for Sammenslutningen By- og Markedsfester, Otto Skak, ville denne ekstraudgift og dette ekstraarbejde få mange foreninger til at lukke ned - til ærgrelse for mange og til gavn for ingen. Nu kan - med Dybvad Beks ord - frivillige bruge kræfterne på at være frivillige. En selvfølge, kan man tilføje.

Annonce