Annonce
Debat

Letbanen. Vi har mistet halvdelen af vore kunder

Midt i marts får vi besked fra Odense Letbane om, at de lukker den ene vejbane fra Jernbanegade til Rugårdsvej for at lave asfaltarbejde (igen). Det skulle så være færdigt inden 1. oktober.

I begyndelsen af april skraber man så lidt asfalt af vejbanen, og så sker der intet i seks (!) måneder. Ukrudtet gror lystigt, og folk kan selvfølgelig holde i kø i timevis.

Vi er endnu nogle forretninger tilbage, som prøver at overleve på de strækninger, hvor der laves letbane, selvom Odense Letbane ikke gør det nemt. Man kan konstatere, at mange butikker er lukket på strækningerne.

Hos os har vi nok mistet 50 procent af vore kunder de seneste fire år, hvor vi er blevet generet af opgravninger i tide og utide. Og det skal fortsætte to år endnu.

Der udvises en udpræget mangel på forståelse for, at der er andet i verden end et tog på skinner, selvom den arrogante borgmester (FS: 9. september) påstår, at det er forretningernes egen skyld, fordi de kan gøre noget mere.

Hvad det så er, står hen i det uvisse.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Assens

Tyverier fra to varebiler

Klumme

Dagen i dag: Bombetrussel førte til evakuering af IC3-tog

1994 En bombetrussel, der i går blev indtelefoneret til billetkontoret på banegården i Odense, betød, at et IC3-tog blev evakueret og togdriften afbrudt i 20 minutter. Meldingen lød på, at en bombe på et tog ville eksplodere kl. 7.45 – og det fik DSB til at rette søgelyset mod et tog, der netop skulle afgå fra Fredericia. Toget blev tømt for passagerer og kørt ud på et øde sidespor uden at noget skete. For en sikkerheds skyld valgte man at standse alle forbipasserende tog i 20 minutter omkring det tidspunkt, hvor eksplosionen skulle ske. Vicekriminalkommissær Jørgen Mikkelsens, Fredericia Politi, siger, at politiet tager altid den slags anmeldelser alvorligt – selv om der næsten altid er tale om tomme trusler. 1969 Takstforhøjelsen i de odenseanske bybusser skabte ingen vanskeligheder i morges. Bybuschaufførerne mærkede ingen reaktioner på den ekstra femøre, som folk tilsyneladende tog i stiv arm. Det hele var også nøje tilrettelagt med tydelige skilte og anden oplysning om de nye priser. Takstforhøjelsen ved vedtaget i byrådets møde i aftes med kun Alfred Andersen (SF) som modstander. De to bybusdirektører Høffding og Westergaard ilede ud fra byrådssalens tilhørerloge for at give deres personale besked om forhøjelsen, og hele natten blev der arbejdet med at montere skilte og skifte poletposer ud, så man var klar til de nye priser straks fra morgenstunden. 1944 Som følge af den mørke boligsituation i Odense har formanden for socialudvalget, overportør C.V. Jørgensen og formanden for de kommunale bygninger, kontorbestyrer Georg Jørgensen, for nylig været i København for at forsøge at skaffe nogle barakker til hurtig opstilling. Men i aftes vendte C. V. Jørgensen hjem med uforrettet sag, da det ikke var muligt at få bevilget træ til nye barakker. Årsagen til den akutte bolignød i Odense skyldes ikke tilflyttere men skal søges i de mange giftermål. Hver uge bliver 20-30 par gift i denne tid, og de skal jo have et sted af bo. Man kan jo ikke forhindre folk i at gifte sig, men når der kun opføres så nye boliger, skal det selvfølgelig give boligmangel.

Fyn

Flertal vil skrotte succesfuld hjertestop-ordning: Peger i stedet på gratis alternativ

Annonce