Annonce
Odense

Letbanen synker: Pæle skal sikre strækning opført på blød bund

Sådan så det ud, da det for cirka en måned siden blev brudt beton op ved letbanestationen ud for Rosengårdcentret. Arkivfoto: Rune H. Blichfeldt
Entreprenøren skal for at løse problemer bygge en cirka 40 meter lang underjordisk forstærkning under skinnerne, oplyser Odense Letbane.
Annonce

Odense: I de seneste uger har letbanens entreprenør brudt skinner og beton op ved Rosengårdcenter Station.

Som tidligere skrevet den 13. november, så handler det om, at blød bund har fået letbanen til at sætte sig 17 millimeter over en 60 meter lang strækning.

I en pressemeddelelse uddyber Odense Letbane nu, hvordan problemet skal løses.

"Forbedringen af konstruktionen bliver lavet ved, at entreprenøren bygger en cirka 40 meter lang underjordisk forstærkning under skinnerne", oplyser letbanekontoret og tilføjer:

"For at udføre arbejdet, er det heldigvis kun nødvendigt at fjerne skinnerne og det øverste lag beton, hvorefter en kæmpe boremaskine borer 84 tynde stålrør lodret ned igennem underlaget, hvor skinnerne skal ligge. Stålrørene er op til 11 meter lange, afhængigt af hvor langt de skal ned for at nå et underlag, der ikke giver sig."

Annonce

Nødvendigt med udvidet arbejdstid

Når de enkelte rør er på plads, bliver de fyldt med en særlig stærk betonblanding for at gøre dem endnu stærkere. Derefter monterer entreprenøren vandrette stålbjælker ovenpå rørene som understøtning af letbaneskinnerne, forklares det.

Når de vandrette stålbjælker er på plads, bliver selve letbanesporet genopbygget og finjusteret, så letbanen kan begynde at køre test på strækningen fra slutningen af januar 2021.

Og det haster med at få problemet løst, da letbanen af gode grunde er afskåret fra at køre testkørsler nord for strækningen, når skinnerne er fjernet. Derfor vil der blive arbejdet både i dagtimer samt nogle aftener og i weekenden, oplyser Odense Letbane.

"Den udvidede arbejdstid er nødvendig, for at letbanen kan blive færdig til test af tog, stationer, signaler, informationsskærme og letbanens øvrige teknik, inden åbningen af letbanen i efteråret 2021. De udvidede arbejdstider er godkendt af Odense Kommunes vej- og miljømyndighed", står der i pressemeddelelsen.

Odense Letbanes tekniske direktør Steen Lykke har tidligere oplyst, at det bliver entreprenøren Comsa, der betaler regningen for at få arbejdet på strækningen lavet om. Han oplyste 13. november, at problemerne ikke kommer til at forsinke åbningen af letbanen, som er planlagt til at skulle finde sted senest 1. september næste år.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Middelfart

Tanja blev meldt til politiet for at holde sin salon åben: - Det er aldrig sjovt at blive beskyldt for noget, man ikke har gjort

Debat

Debat: Vi vil have rent vand i hanerne

Coronavirus

Live:  Danmark finder første tilfælde af sydafrikansk virusvariant

Fyn For abonnenter

Snørklet vej til livreddende stik: 99-årige Gerda og Asta på 102 har meget svært ved at få bestilt tid til Covid-19 vaccine

Annonce