Annonce
Debat

Letbanen. Letbanen vil åbne byen og skabe liv

Hvem er ikke træt af den kommende letbane lige i øjeblikket? Der er hele tiden veje, der graves op, og man skal finde nye ruter rundt i byen. Og det varer flere år endnu.

Frustrationer er helt naturlige midt i byggerodet. Derfor er det også naturligt, at mange stiller spørgsmålet: "Hvorfor ikke bare køre med busser i stedet for sporvogne" og "lukkede vi ikke sporvognene i 1952, fordi de var gammeldags?"

Jo, i 50'erne var Odense i fuld gang med at etablere sig som en industriby. Derfor skulle der for enhver pris skabes ekstra meget plads til biler i midtbyen. Vi etablerede faktisk en motorvej tværs igennem Odenses ældste og mest historiefyldte kvarter for at få plads til biler. Havnen, industrivirksomhederne og Lindøværftet var byens omdrejningspunkt, og ingen kunne se en ende på den industrielle succes for Odense.

Men det havde en ende, og vi var for langsomme til at reagere. Derfor stod Odense for få år siden i en situation, hvor vores industrivirksomheder var lukkede, og hvor vores havn lignede et stykke post-apokalyptisk historie, og centrum blev mere og mere tomt for liv.

Odense var ikke bare ved at gå i stå, nej vi var ved at sygne hen. Det var i sidste øjeblik, at byrådet, med konservative i spidsen, tog fat på at genskabe Odense og skabe liv i byen.

Det var meget på én gang: Omdannelse af havnen, Odins bro, ny satsning på kultur og liv samt lukning af Thomas B. Thriges Gade og etablering af letbanen. De to sidste var klart de største beslutninger. Men det er alle initiativerne tilsammen, som gør, at vi nu er ved at genskabe en by, der tiltrækker store investeringer, flere borgere og nye virksomheder.

Men byggerod og vejomlægninger er generende. Så det var naturligt, at der var modstand mod lukningen af TBT, og at en borgergruppe forsøgte at komme i byrådet i 2013 på den ene sag. Det rakte ikke til en byrådsplads. Det var måske meget godt, for i dag synes enhver modstand mod lukning af TBT at være et fortidslevn.

Nu er det så letbanebyggeriet, der skaber store gener. Så derfor er der også kommet en ny borgergruppe - imod letbanen og for busser.

Argumentet om busser fremfor sporvogne; "de er mere fleksible og billigere" lyder endda lidt besnærende. Heldigvis er der generelt stor enighed om behovet for en ny transportløsning i Odense. Uenigheden er alene: Busser eller sporvogne?

Uagtet det besnærende, så dur busser ikke. Skinnetransport er driftssikkert, og langt mere præcist end busser. Samtidig er kapaciteten langt større, og busser vil, som i dag, ikke kunne opfylde kravet om transport i spidsbelastninger.

Tænk på dig selv, hvis du rejser i en by, hvilken type transport vælger du, hvis der både er mulighed for bus og tog? Du vælger toget. Det virker mere sikkert, fordi vi kan følge linjeføringen, så vi er helt sikre på hvad vej vi kører, samtidig går det hurtigt, der er plads, og det er behageligt.

Letbanens linjeføring til Nyt OUH og Universitetet skaber, via banegården, tilmed en meget effektiv forbindelse fra disse to områder til resten af landet. Det vil tiltrække investeringer udefra.

Når skinnerne er lagt, har erhvervsvirksomheder, investorer og ikke mindst husejere garanti for, at transportnettet ikke pludseligt bliver omlagt. Alle eksperter - og ja, de er blevet spurgt til råds - peger entydigt på en letbane som bedste løsning. Ingen andre byer har fravalgt en letbaneløsning med det argument, at de mente busser var en mere effektiv transportløsning.

Odense vil meget hurtigt tage letbanen til sig. Ligesom vi er ved at gøre det med TBT. Om få år vil vi mærke, hvordan Letbanen åbner vores by op, skaber liv og danner rammen for investeringer i boliger og erhvervsvirksomheder.

Annonce
Kerteminde For abonnenter

Odense Havn har ulovligt bygget stort bassin: Kerteminde Kommune erkender fejl

Danmark

De seneste coronatal: Otte døde og 50 færre indlagte

Annonce
Annonce
Annonce
Nyborg For abonnenter

Brandfolk fik ikke besked i tide om uheld på broen: - 10 minutter kan være forskel på liv eller død, når man er fastklemt

Nordfyn For abonnenter

Rita og Søren Jensen sad i bussen, der væltede: - Vi har det udmærket

Odense

Rygetrængende ung mand gjorde sig til røver for cigaretter: - Ham skal vi nok få snakket med

Erhverv For abonnenter

Rekord i Assens: Tobaksfabrik får et kæmpe millionoverskud

Skandaleramt region sender opråb om hjælp

Nordfyn

Turistbus kørte i grøften og væltede: 36 ældre passagerer sad indespærret

Erhverv For abonnenter

Rekordstort overskud i fynsk øl-mekka: - Folk er rigtig glade, når de kommer ind

Randers-gigant har minus på 70 millioner og to topfigurer er væk: Men ny direktør vil udvide og ansætte flere

Assens

Oksekødet er skiftet ud efter prisstigninger: Sådan handler vi nu

Claus Hjort om sit livs stormvejr: - Jeg har en vrede over, at jeg skal bruge min sidste tid i politik med beskyldninger om at være landsforræder

Nordfyn For abonnenter

Nu udløber fristen: Hasmark Vandværk kan komme til at levere rent vand med tankbiler

Faaborg-Midtfyn For abonnenter

Prestigefyldt cykelfabrik lukkede produktionen og gik fra 100 til 14 ansatte: Nu er flere års underskud vendt til markant millionoverskud

Navne For abonnenter

Noah står i spidsen for Odense Pride: Han glæder sig især til ét øjeblik i år

Annonce