Annonce
Odense

Letbanen lægger spor: Snart bliver del af Nyborgvej ensrettet

Arbejdet med letbanen betyder, at der fra mandag er sænket hastighed på Nyborgvej mellem Ørbækvej og Palnatokesvej. Senere bliver det nødvendigt at ensrette vejen i retning ind mod byen, oplyser Odense Letbane. Arkivfoto: Michael Bager.
Foreløbig kan bilister bruge vejen med hastighedsbegrænsning, men senere på foråret bliver en del af Nyborgvej ensrettet.

Odense: Mandag begynder Odense Letbane at bygge de tekniske installationer og at anlægge skinner og stationer på Nyborgvej. Første del af arbejdet foregår mellem Ørbækvej og Palnatokesvej, og den umiddelbare konsekvens for biltrafikken bliver, at hastighedsgrænsen sænkes til 40 km/t.

Det sker, fordi en del af cykelstierne på strækningen må inddrages til vejbane, mens der arbejdes på letbane-anlæggelsen.

Det er altså fortsat muligt at køre i begge retninger ad Nyborgvej, men sådan fortsætter det ikke, varsler Odense Letbane. Senere på foråret bliver Nyborgvej ensrettet mellem Ejby Møllevej og Palnatokesvej i retning ind mod centrum. Det vil ske for at give plads til anlægsarbejdet.

Cyklister og fodgængere vil dog fortsat kunne komme ad Nyborgvej i begge retninger.

Odense Letbane oplyser ikke, hvornår ensretningen ventes at træde i kraft, eller hvor længe den vil vare.

Annonce

 

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce