Kan vi vænne os til den i trafikken, når vi selv går, cykler eller kører i bil? Kommer der mon styr på larmen fra skinnerne? Hvad kommer det egentlig til at koste at køre med den, og kommer den virkelig til at køre uden problemer fra den 28. maj?
Selv om det er lige oppe over, at letbanen begynder at køre med passagerer, så er der stadig masser af spørgsmål, der trænger sig på. Her på redaktionen kommer de allerede ind i en lind strøm fra læserne, og vi vil gerne have endnu flere.
For når letbanen efter planen kører ud på sin jomfrutur med passagerer lørdag den 28. maj, skal det gerne være på så oplyst et grundlag i byen som overhovedet muligt.
Vi har dækket det enorme byomdannelsesprojekt i mere end 10 år, og nu sætter vi fart på op mod åbningen. Men selvom vi på redaktionen allerede har planlagt en række historier, vil vi gerne have dine input. Derfor håber jeg, at du vil være med til et åbent redaktionsmøde onsdag i den kommende uge, hvor du kan få stor indflydelse på vores dækning af letbanens slutspurt.
For det er nu, at du og resten af odenseanerne skal komme på banen og stille alle de spørgsmål, som vi gerne vil have svar på inden åbningsdagen.
Det eneste spørgsmål, det ikke giver mening at stille, er, om man skal droppe hele projektet og pille skinnerne op. Man hører tit argumentet i forskellige sammenhænge, men uanset om man elsker eller hader byens nye store offentlige transportsystem, så vi kan lige godt tage letbanen til os.
Det eneste spørgsmål, det ikke giver mening at stille, er, om man skal droppe hele projektet og pille skinnerne op.
Det var et fuldkomment enigt byråd, der i 2014 sagde ja til at bygge letbanen etape 1 fra Tarup, Bolbro, Centrum, Nyborgvej, SDU og Hjallese. Og selv om der siden er partier, der har udtrykt deres store skepsis mod projektet - og ikke mindst en mulig etape 2, fra Nyborgvej over Vollsmose til Seden Syd, så ligger den første etape fast.
Projektet har været omgivet af protester i læserbreve og kommentarspor, og det kan nok ikke være anderledes, når der er tale om så stort et projekt, der i den grad har været med til at forandre byen.
Men vi kan lige så godt vænne os til den - og tage den til os. For gør byen det, så er der også større chance for, at den bliver en succes. Om den bliver det eller ej, får vi først svar på senere. Nu gælder det i første omgang dine spørgsmål.