Annonce
Debat

Letbanen er grøn - K er pyntegrøn

Cæcilie Crawley (S). Forhandlingerne om næste års budget i Odense går ind i den afgørende runde med 1. behandlingen i byrådet. Foto: Simon Trøjgaard Jepsen

For lidt over et år siden besluttede et samlet byråd, at Odense skal være klimaneutral i 2030. Her må Odense ikke udledes mere CO2, end der kan indfanges. Det er et ambitiøst men også nødvendigt mål. Og som eksperterne i Odense Klimataskforce fastslår, så kan det lade sig gøre, men det kræver handling. Særligt skal færre køre i bil, og flere skal bruge den kollektive transport, cykle eller gå. For i 2030 udgør privatbilismen to tredjedele af vores udledning af CO2, hvis vi ingenting gør. Samtidig bliver trængslen kun mere voldsom de kommende år, hvor antallet af biler i Odense vil stige fra 80.000 til 98.000.

Hvis man vil klimaambitionen - og det vil Socialdemokratiet - så er der ingen vej udenom, at vi skal investere i den kollektive transport, så den bliver et reelt alternativ for mange flere odenseanere. Eksperterne i klimataskforcen er helt tydelige, når det kommer til letbane: Der skal bygges mere letbane, fordi den giver højklasse alternativ til bilen. Derfor er vi glade for, at regeringen og alle Folketingets partier har givet tilsagn til medfinansiering af letbanens etape to. Dermed er letbanens etape to rykket et skridt tætter på. Og den kan etableres uden, at byrådet skal spare pengene andre steder, fordi vi stort set har sparet vores andel op.


Annonce

Der skal bygges mere letbane, fordi den giver højklasse alternativ til bilen.


I Fyens Stiftstidende 19. juli påstår de konservative, at letbanen først er klimavenlig om 50 år. Det er noget af en hjemmestrikket påstand - fuldstændig taget ud af en sammenhæng. De konservative kigger alene på CO2-udledningen ved byggeriet af letbanens etape to. Det udleder CO2, lige som alt andet byggeri udleder CO2. Veje, BRT, cykelstier, fortove, bygninger, osv. Med den erkendelse in mente så handler det om, hvordan vi vil bygge for at skabe den mest bæredygtige mobilitet og dermed det bedste klimaregnskab på den lange bane. Samtidig skal vi som klimataskforcen også anbefaler introducere teknologi, der kan indfange CO2. Netop fordi vi som en moderne storby ikke kan undgå at udlede CO2.

Jeg glæder mig til at høre, hvad de konservative vil gøre for at nå vores fælles klimaambition. Det jo ikke nok bare at være pyntegrøn. Konkrete løsninger og mod til handling efterlyses.

Annonce
Odense For abonnenter

Leif blev coronavaccineret som den første dansker: - Jeg troede, den hellige grav var velforvaret

Danmark

Onsdagens coronatal: 1284 nye smittede - flest siden slutningen af maj

Annonce
Annonce
Annonce
Kerteminde For abonnenter

Restauranter afviser sultne turister: - De sidste to somre har bare været helt vilde

Middelfart For abonnenter

Ups: Økologisk landbrug får sur smiley for markedsføringen af flere varer

Odense

Prøver afslører covid-19 i odenseaneres afføring: Nu skal forsøg udbredes til hele landet

Nordfyn For abonnenter

Største og dyreste projekt i kommunens historie: Om fire år er digerne ved Bogense fremtidssikret

Danmark

Onsdagens coronatal: 1284 nye smittede - flest siden slutningen af maj

Faaborg-Midtfyn

Smykker, Suzuki-motorcykel og Iphones stjålet: Travl weekend for indbrudstyve

Kerteminde

Kommunen trækker stikket for havnens madvogne: - Det er rigtig nok, at vi har annulleret de aftaler

Danmark

Få overblikket: Her er uddannelserne med det højeste snit

Odense

Mangler du en slange?: Kongeboa på afveje i det centrale Odense

Middelfart For abonnenter

Politihjemmeværnet må sige nej til opgaver: Mangler mindst 20 frivillige for at fylde rækkerne

Assens

Nu lykkedes det: Sandra skal til Aalborg for at studere psykologi

Annonce