Odense: Efter planen skal letbanen stå klar til åbning senest i slutningen af maj.
Med andre ord er projektet på vej ind i den afsluttende fase.
Rasmus Bach Mandø, kontorchef for Trafik og Mobilitet i Odense KommuneVi holder skarpt øje med alle kryds på letbanens rute og er i tæt dialog med Odense Letbane, men tilpasningen under testkørslen vil give mere kø.
Og det betyder i den kommende tid, at byens øvrige trafikanter må indstille sig på længere køer, mens letbanen gøres klar til at udføre testkørsler i fuld skala. Det vil sige med afgange hvert 7,5. minut i begge retninger.
Skal gennem 56 lyskryds
Letbanetogene passerer undervejs på den 14,5 kilometer lange strækning 56 lyskryds gennem Odense.
Og mens By- og Kulturforvaltningen i den kommende tid arbejder sammen med Odense Letbane for at få tilpasset tiderne i lyskrydsene for rødt og grønt, kan bilister og andre trafikanter i overgangsperioden komme til at holde længere tid i kø end normalt, oplyser Odense Kommune.
Kontorchef Rasmus Bach Mandø fra Trafik og Mobilitet i By- og Kulturforvaltningen forklarer:
- Vi skal introducere en ny aktør i trafikken i Odense, og det kræver tilpasning i forhold til anden trafik. Letbanen har grøn bølge på sin vej gennem byen, og dermed skal øvrige trafikanter holde tilbage. Lyskrydsene bliver løbende tilpasset langs strækningen, så det stille og roligt nærmer sig den permanente situation, vi får med en letbane gennem Odense.
Letbanen har i månedsvis kørt testkørsel i den sydlige del af byen og lader nu letbanetogene køre gennem bymidten og videre til Bolbro og Tarup gennem flere trafikerede kryds.
Holder skarpt øje
Eksempelvis krydsene Nørregade/Østre Stationsvej eller Grønløkkevej/Middelfartvej, som begge er steder, hvor trafikken er tæt i myldretiden.
- Vi holder skarpt øje med alle kryds på letbanens rute og er i tæt dialog med Odense Letbane, men tilpasningen under testkørslen vil give mere kø.
- Erfaringerne fra andre byer viser, at kørsel for fuld frekvens kan mærkes af de øvrige trafikanter, pointerer kontorchef Rasmus Bach Mandø fra Trafik og Mobilitet.
Opfordring: Søg væk fra sporet
Testkørsel med fuld frekvens betyder desuden, at cyklister og fodgængere langs hele strækningen skal vænne sig til at se sig ekstra godt for, når de færdes langs sporene.
Det gælder især i den nære bymidte, hvor mange har vænnet sig til at gå eller cykle mellem skinnerne, mens letbanen endnu ikke kørte her. De bløde trafikanter skal finde væk fra letbanesporet, for nu er der tog på skinnerne, lyder derfor opfordringen fra Odense Kommune.
- Letbaneførerne oplever jævnligt, at især cyklister og fodgængere ikke overholder vigepligten, fordi de ikke forventer, at der kommer en letbane kørende. Derfor skal der lyde en appel til alle om at være opmærksomme og overholde færdselsloven. Letbanen kører altså på hele strækningen nu, fastslår kontorchef Rasmus Mandø.