Annonce
Odense

Letbaneforsinkelse udløser stor ekstraregning til busser: Koster millioner af kroner hver måned

Der kommer til at gå endnu længere tid, før letbanen er klar til at erstatte en del af busserne i Odense. Det udløser en ekstraregning på 3,5 millioner kroner pr. måned. Foto: Simon Trøjgaard Jepsen.
Odense Kommune kan se frem til en ekstraregning på omkring 14 millioner kroner til erstatningsbusser, efter at Odense Letbane igen er blevet forsinket og nu først åbner ”omkring årsskiftet”.

Odense: Mens man hos Odense Letbane holder kortene yderst tæt til kroppen, når det handler om prisen på endnu en forsinkelse af letbanens åbning, står det mere klart, hvad forsinkelsen udløser af ekstraudgifter til erstatningsbusser for Odense Kommune.

Odense Letbane orienterede tirsdag Økonomiudvalget om, at den spanske hovedentreprenør Comsa er blevet forsinket på grund af corona-situationen og andre udfordringer omkring anlægsarbejdet, så man alligevel ikke kan åbne letbanen for passagerer den 1. september. Letbanedirektør Mogens Hagelskær pegede i den forbindelse på, at udgiften til forsinkelsen fortsat kunne holdes inden for den 30 procents reserve, som er sat af i det samlede budget på 3,6 milliarder kroner. Men han afviste samtidigt at sætte et mere konkret tal på udgiften på de omkring fire måneders forsinkelse, der til sammenligning blev opgjort til 180 millioner kroner, da åbningen blev forsinket i omkring otte måneder fra december 2020 til 1. september 2021.

I samme moment pegede han dog på, at de afledte udgifter til den kollektive transport var et økonomisk spørgsmål, som Odense Kommune måtte forholde sig til.

Tidligere udmeldinger om letbanens åbning og pris

  • Før februar 2019: Den officielle åbningsdato var fastsat til "i slutningen af år 2020".
  • Februar 2019: Det meddeles, at letbanen bliver forsinket i otte måneder. Årsagen er en intern forsinkelse på en del af TBT-projektet, som letbanen skal krydse på sin rute, lyder forklaringen.
  • November 2019: Der sættes pris på forsinkelsen, som vil koste 180 mio. ekstra, oplyses det i en orientering til Økonomiudvalget. Med fordyrelsen øges det samlede anlægsbudget fra 3,399 milliarder kroner til 3,579 milliarder kroner, men den forsinkede åbningsdato meldt ud i februar 2019 udskydes ikke yderligere. ”Odense Letbane åbner senest 1. september 2021 med en forventet merudgift på 180 millioner kroner”, står det i teksten, politikerne bliver præsenteret for.
  • April 2020: Transportminister Benny Engelbrecht (S) oplyser Folketinget om, at "på Odense Letbane forventes der forsinkelser grundet corona-situationen". Mogens Hagelskær erkender pres, men afviser forsinkelse eller fordyrelse.
  • Februar 2021: I en mail afsendt til til TV 2 Fyn den 11. februar, som Fyens Stiftstidende kommer i besiddelse af, oplyser letbanens kommunikationschef Benthe Vestergaard, at letbanen åbner i "det sene efterår", altså senere end den hidtil udmeldte åbningsdato 1. september. Odense Letbanes adm. direktør Mogens Hagelskær afviser dog kommunikationschefens udmelding og kalder det 24. februar "en fejl", hvad kommunikationschefen har skrevet og fastholder, at den planlagte åbningsdato stadig er 1. september i år.
  • 15. marts 2021: Fyens Stiftstidende erfarer, at en ny letbaneforsinkelse på flere måneder er lige på trapperne.

  • 16. marts 2021: Odense Letbane bekræfter, at letbanen er forsinket og først forventes at åbne omkring årsskiftet 2021/2022.

- Det et anliggende for Odense Kommune. Der har vi ikke styrepinden til at håndtere. Vi håndterer det, der ligger indenfor vores råderum. Vores opgave er at sørge for, at entreprenørerne bliver færdige, lød det fra Mogens Hagelskær.

Og ifølge forvaltningen udløser forsinkelsen altså en anseelig ekstraudgift til erstatningsbusser.

Annonce

Millioner til busser

Når letbanen er fuldt køreklar, er det meningen, at antallet af driftsbusser i Odense skal reduceres fra 73 til 52, men den regulering er af gode grunde blevet ligeså forsinket som letbanen.


Det er jo igen nogle ekstra millioner, som vi kunne have brugt på noget andet. Også selvom vi kan finde pengene i budgettet. Så det er da rigtigt ærgerligt og det kommer jo oveni den første forsinkelse. Det vidner om, hvor usikkert det er at anlægge en letbane – både i forhold til tiden og økonomien.

Christoffer Lilleholt (V), rådmand for By- og Kulturforvaltningen


Konkret må man i Odense Kommune derfor kalkulere med en ekstra regning på 3,5 millioner kroner for hver måned, letbanen er forsinket. Og med en forventet forsinkelse på fire måneder betyder det en udgift til erstatningsbusser på 14 millioner kroner.

Selvom de fleste nok vil synes, at det er et stort beløb, peger forvaltningen på, at udgiften kan holdes inden for det samlede budget til kollektiv trafik og en afsat reserve under Økonomiudvalget.

Rådmand for By- og Kulturforvaltningen, Christoffer Lilleholt (V), er træt af at skulle bruge flere skattekroner på letbanen.

- Det er jo igen nogle ekstra millioner, som vi kunne have brugt på noget andet. Også selvom vi kan finde pengene i budgettet. Så det er da rigtigt ærgerligt, og det kommer jo oveni den første forsinkelse. Det vidner om, hvor usikkert det er at anlægge en letbane – både i forhold til tiden og økonomien, siger Christoffer Lilleholt.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Debat

Opråb til de unge. Kom nu i gang

Coronavirus

Rejsevejledninger bliver lempet - men ferierejser frarådes

Erhverv

Succes-investor skal finde globale stjerneskud: Kommune hyrer privat iværksætterhjælp

Annonce