Annonce
Odense

Letbanedirektør om Hjallese-kritik: Det vil forsinke og fordyre letbane

Mogens Hagelskær er adm. direktør for Odense Letbane. Arkivfoto: Kim Rune

Mogens Hagelskær, direktør i Odense Letbane, siger, at når letbanen ikke er planlagt ud fra hensyn til en eventuel udvidelse af Svendborgbanen, skyldes det, at en udvidelse ikke er besluttet.

Direktør i Odense Letbane, Mogens Hagelskær, anerkender, at den måde, letbanen anlægges på ved Hjallese Station, gør det sværere sidenhen eventuelt at udvide Svendborgbanen. Men, forklarer han, det er helt bevidst.

For letbaneprojektet er planlagt ud fra den virkelighed, der er kendt, nemlig at der ikke aktuelt er nogen udvidelse af Svendborgbanen på vej.

- Vi har ikke taget højde for beslutninger, der ikke er truffet. Vores planlægning baserer sig på det grundlag, der er kendt. Ikke på hvad der måske, måske ikke, kommer til at ske en dag ude i fremtiden. I øvrigt skal man også tænke på, at hvis vi planlagde letbanen ved Hjallese Station ud fra en forventning om en udvidelse af Svendborgbanen senere, så ville konsekvensen blive en dårligere betjening af letbanekunderne i den periode, der måtte gå frem til, at Svendborgbanen udvides

Ifølge Mogens Hagelskær er det i princippet stadig muligt at ændre på planlægningen af letbanen ved Hjallese Station, hvis bidragyderne, dvs. Odense Kommune, Region Syddanmark og staten, ønsker det.

- Det kan man godt nå at beslutte, men det skal i givet fald gå hurtigt, da arbejdet er planlagt til at gå i gang efter sommerferien. Man skal i så fald have med i overvejelsen, at sådan en beslutning ikke vil kunne træffes inden for den nuværende økonomi, der er til at bygge letbanen for (cirka 3,3 mia. kroner, red.). Det vil betyde både en fordyrelse og forsinkelse af letbaneprojektet, påpeger han.

I øvrigt er der også det juridiske problem, at en forrykning at letbanesporene mod nordøst, som Ole Dupont Kofod foreslår, vil kræve nye ekspropriationer af jord.

- Jeg vurderer, vi ikke vil have et lovligt grundlag til at foretage ekspropriation, før der eventuelt er truffet en beslutning om at udvide Svendborgbanen til to spor, siger Mogens Hagelskær.

Letbanedirektøren oplyser, at der ikke er foretaget vurderinger af, hvad det i givet fald på et senere tidspunkt vil koste, hvis der skal flyttes rundt på letbanen for at gøre plads til et ekstra spor på Svendborgbanen.

Mogens Hagelskær påpeger, at Svendborgbanen efter hans mening godt kan udvides til to spor efter letbanens anlæggelse og driftsstart, selv om de nuværende planer gennemføres ved Hjallese Station.

- Blot skal det ske på den sydvestlige side af det eksisterende spor og ikke på den nordøstlige, hvor letbanen skal være, siger han.

Det vil i så fald betyde, at Svendborgbanen udvides til den side, hvor der i dag er perron.

Annonce
Generelt er Svendborgbanen i dag et-sporet. Også her ved Hjallese Station. Udvalgte steder, f.eks. ved Fruens Bøge, er der en kort strækning med to spor, som tillader to tog at passere forbi hinanden. Foto: Nils Svalebøg
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kerteminde

Apoteksejer dropper udbringning: - Vi får 5,49 kroner for at levere en æske medicin

Klumme For abonnenter

Gamle nyheder, 1994: 47 husmødre fra Vester Hæsinge kørte galt

1994 47 medlemmer af Vester Hæsinge Husmoderforening fik i går formiddag en grim forskrækkelse, da den udflugtsbus, som de var passagerer i, løb løbsk, fordi bussens fører pludselig sank død om bag rattet. Den førerløse bus fortsatte ind på en markvej og væltede om på siden med bagenden hængende ud over en to meter dyb grøft. To passagerer blev lettere kvæstet og kørt til Aabenraa Sygehus, men det kunne være gået langt værre, siger den vagthavende hos Haderslev Politi. Bussen var på vej fra Vester Hæsinge til Møgeltønder, da ulykken skete. De forskrækkede passagerer kunne ikke komme ud af bussen, men måtte vente på assistance fra Falck, der ved hjælp af en stige fik passagerne ud. 1969 - Jeg er helt på det rene med, at det er et spring ud i det uvisse, og ikke mindst derfor er jeg lykkelig for, at teaterchef Kai Wilton er indstillet på, at jeg kommer tilbage, hvis jeg ”brænder fingrene”. Det siger skuespillerinden Lone Helmer, der har fået orlov fra Odense Teater med udgangen af denne sæson for at prøve kræfter med nye opgaver i København. Lone Helmer, der kom til Odense Teater for syv år siden, har været en af teatrets flittigst benyttede skuespillerinder. Hun mener, at det vil være afgørende for hendes videre udvikling, at hun får lejlighed til at arbejde i andre ensembler og med andre instruktører. Der har allerede været bud efter hende fra både tv og filmselskaber. 1944 Opførelsen af de 340 bunkers, som vi skal have i Odense, skrider kun langsomt fremad. Det går ganske godt med støbningen af cementskelletterne, men der er store vanskeligheder med at få inventaret i orden. De sidste dage har arbejdet på de ellers fuldførte dækningsrum ligget stille, fordi der er opstået diskussion om, hvorvidt der skal være fire eller færre elektriske lamper i hvert rum. Driftsbestyrer Westergaard, Randers Elektricitetsværk, har over for Statens Civile Luftværn protesteret mod opsætning af fire lamper, hvilket han hævder er spild af materialer, da man kan nøjes med mindre. Da spørgsmålet er aktuelt for hele landet, vil Elektricitetsværkernes Forening behandle sagen.

Kerteminde For abonnenter

Nyt forslag: Hvis du flytter til Kerteminde, får du en gratis byggegrund og 100.000 kr. i hånden

Fyn

Byggeri til 400 mio. kroner: Odenses borgmester glæder sig over ny kæmpemæssig investering i Odense

Annonce