Mens både aarhusianere og resten af i landet i disse dage kigger undrende mod Aarhus Letbane og konstaterer, at der åbenbart ikke skal mere end lidt oktober-nattefrost til, før afgange må aflyses på grund af forfrosne køreledninger, så spørger især mange odenseanere nok sig selv:
Bliver det også sådan her hos os, når denne bys letbane indvies? Efter planen, som der er nu, i sidste halvdel af år 2021.
Men det er der umiddelbart ingen grund til at frygte, lyder det fra adm. direktør for Odense Letbane Mogens Hagelskær.
- Vi har nemlig i vores kontrakt om togleverancen indarbejdet, at der etableres et system kaldet Ice Run Mode, forklarer han og tilføjer:
- Når systemet aktiveres, vil vores Variobahn-tog kunne trække mere strøm fra køreledningen, hvorved temperaturen i køreledningen hæves. Dette kan holde køreledningerne fri for frost.
Lettere at holde bybane isfri
Hagelskær forklarer, at skulle køreledingerne trods opvarmningssystemet fryse til, så findes den alternative mulighed at lade letbanetog køre om natten - uden for normalt drift - for at holde ledningerne frostfri.
Det er også det, Aarhus forsøger. Men modsat i Aarhus, hvor der er 100 kilometer letbanespor, som også går ud over landlige områder i retning mod Grenå og Odder, at håndtere, så er Odenses letbane ikke nær så langstrakt og udelukkende en bybane.
- At holde ledningerne isfri er en meget overskuelig opgave på 14,5 km dobbeltsporet bybane – i modsætning til en lang enkeltsporet letbanestrækning ude på landet, som det er tilfældet i Aarhus, siger Mogens Hagelskær.
Endelig er det værd at bemærke, at Aarhus Letbanes frostproblemer har været på strækningen uden for selve byen.
- Generelt er der flere problemer med frost på landlige strækninger end på bystrækninger, tilføjer Hagelskær.