Annonce
Odense

Letbanedirektør afviser: Ingen tvivl om letbanens planlagte åbning

Slutspurten er sat ind hos Odense Letbane. Blandt andet bliver der udlagt jord og sået græs på en del af strækningen. Letbanedirektør Mogens Hagelskær fastholder, at åbningen bliver 1. september i år. Foto: Odense Letbane
Åbningsdatoen hedder fortsat senest 1. september, lyder det fra letbanedirektør Mogens Hagelskær efter melding til TV 2 Fyn, som kunne opfattes sådan, at indvielsen af letbanen er blevet forsinket.

Odense: Åbningen af Odense Letbane, som er fastsat til at skulle finde sted senest 1. september, er ikke udskudt.

Det fastslår adm. direktør for Odense Letbane Mogens Hagelskær, efter en omtale bragt hos TV 2 Fyn den 14. februar ellers let kunne opfattes således, at letbanens åbning bliver forsinket.

- Vi arbejder fortsat efter den 1. september. Det er fuldstændig lige så sikkert, som da du spurgte mig for to måneder siden, siger Mogens Hagelskær til avisens spørgsmål om, hvad der er op og ned i sagen.

Af omtalen fremgik det ellers, at Odense Letbane havde oplyst, at letbanekontoret ikke ville "sætte en præcis dato på, hvornår de kan slå letbanedørene op, men siger, at det bliver i det sene efterår.”


Det er klart, som du kan se, at der er nogle arbejder, som skulle have været færdige nu, som ikke er blevet det.

Mogens Hagelskær, adm. direktør for Odense Letbane


Det sene efterår strækker sig som bekendt frem til 30. november. Altså en noget andet melding end "senest 1. september", som er den tidsplan, Odense Letbane ved flere lejligheder har fremsat både offentligt og over for politikerne i Odenses byråd.

Så når TV 2 Fyn skriver, at Odense Letbane oplyser, at man forventer åbning sidst på efteråret, så er det ikke en oplysning, der kommer fra Odense Letbane?

- Hvis den gør, så er det en fejl. Vores åbningsdato er fastholdt over for byrådet, og den er 1. september. Det er det, vi stiler efter og holder vores entreprenører op på, siger Mogens Hagelskær.

Annonce

Tidsplan under pres

Odense Letbane er allerede én gang blevet forsinket.

Oprindeligt skulle åbningen have fundet sted inden udgangen af 2020, men den blev i 2019 udskudt med otte måneder. Forklaringen lød dengang, at det skyldtes en forsinkelse i dele af byomdannelsen af Thomas B. Thriges Gade, som letbanen krydser på sin rute.

Letbane med 26 stationer

Odense Letbane skal betjene strækningen fra Hjallese i syd til Tarup i nord.

Ruten går bl.a. gennem bymidten, forbi handelsområdet i Odense SØ og betjener også universitetet og det kommende supersygehus.

Prisen for letbanen er cirka 3,6 milliarder kroner.

Den skulle være åbnet inden udgangen af år 2020, men i 2019 blev en forsinkelse på otte måneder meldt ud, så den nuværende planlagte åbningsdag hedder "senest 1. september 2021".

Efterfølgende oplyste Odense Letbane 13. november 2019 til byrådet:

"Resultatet af forhandlingerne betyder, at Odense Letbane åbner senest 1. september 2021 med en forventet merudgift på 180 mio. kroner".

Og meldingen om senest 1. september 2021 står altså stadig ved magt, forsikrer Mogens Hagelskær, der dog ikke skjuler, at tidsplanen er kommet under pres.

- Det er klart, som du kan se, at der er nogle arbejder, som skulle have været færdige nu, som ikke er blevet det. Men det prøver vi at harmonere og balancere sammen med vores entreprenører, således at de kan komme hurtigere frem nogle steder og på den måde indhente noget af det tabte, siger Hagelskær.

Han tilføjer, at forklaringen, letbanenkontoret får fra den spanske hovedentreprenør Comsa, bl.a. handler om coronaudfordringer.

- De oplyser, at meget af deres efterslæb er forårsaget af corona. At de ikke kan få folk og de rigtige varer og specialfunktioner til Danmark. Det er det, de siger. Men vi holder overfor entreprenøren fast i, at de skal være færdige, så vi kan åbne 1. september, siger letbanedirektøren.

Annonce

Tre steder giver problemer

Ifølge Mogens Hagelskær er der desuden især tre steder på strækningen, hvor der udestår problemer, som skal løses.

Det første sted er ved stationen ved Rosengårdcentret, hvor der er opstået en sætning i underlaget. Desuden er det Albanibroen over Odense Å, som skal forstærkes, og endelig er der Jernbanegade/Østre Stationsvej-krydset, hvor belægningerne ifølge Hagelskær "er lidt mere komplicerede end først beregnet".

Dertil kommer udfordringer med at få placeret de sidste kørestrømsmaster.

- Vi mangler at få nogle af dem placeret de sidste steder, hvor der er nogle issues med fundamentet. Vi har 17 tilbage ud af i alt 720 kørestrømsmaster, oplyser Mogens Hagelskær.

Til gengæld, forsikrer han, er der er planmæssig fremdrift i processen, der skal føre frem til, at letbanen kan blive sikkerhedsgodkendt inden åbningen. Det var netop problemer med at opnå de fornødne godkendelser hos Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, som i sidste øjeblik endte med at udskyde Aarhus Letbanes planlagte åbning tilbage i 2017. Vel at mærke på et tidspunkt, hvor kransekagerne til åbningsfesten var bagt og leveret.

- Det kører, som det skal. Vi har den dialog med dem (styrelsen, red.), som der skal være, og jeg er i hvert fald ikke bekendt med, at der skulle være nogen større obstacles (forhindringer, red.) på det her tidspunkt i den del, siger Mogens Hagelskær.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Erhverv For abonnenter

Kunde fik 300 kroner for et P. S. Krøyer-værk: Er det rimeligt, at antikvitetshandleren nu sælger det for 7.000 kroner?

Annonce