Annonce
Odense

Letbanechef: Millioner at hente på ensretninger

Inden Middelfartvej kommer til at se sådan ud, skal letbanen først anlægges. Og både på Nyborgvej og Middelfartvej har letbanekontoret bedt om mere plads til udføre arbejdet, men det vil betyde ensretning af vejene og dermed dårligere forhold for biler og busser. Politikerne tøver med at give lov. Illustration: Odense Letbane

Hvis Middelfartvej og Nyborgvej ensrettes i 9-15 måneder, mens letbanen bygges, kan det give en besparelse på 12-24 millioner kroner for projektet, lyder vurderingen fra letbanekontoret.

Mens det vil genere trafikken i Odense voldsomt at ensrette de store indfaldsveje Middelfartvej og Nyborgvej i 9-15 måneder, mens letbanen bygges, så vil der omvendt være en stor besparelse at hente for letbaneprojektet, hvis politikerne vælger denne løsning.

Det vurderer Mogens Hagelskær, adm. direktør i Odense Letbane P/S.

- Det er et skøn, men vi vurderer på basis af de tilbagemeldinger, vi har fået fra byderne, at omkostningen ved ikke at have ensretning på de to veje vil være i størrelsesordenen 6-12 millioner kroner per vejstrækning. Det vil sige et sted mellem 12 og 24 millioner kroner i alt, siger han.

- Den viden er jeg forpligtet til at gå tilbage til udvalget (By- og Kulturudvalget, red.) med og spørge, om vi kan gøre noget anderledes, så vi sparer de penge.

Hagelskær forklarer, at det handler om, at plads, tidsforbrug og pris hænger sammen. Konkret ønsker letbanen at kunne bruge den ene vejbane til arbejdsspor, så det bliver lettere - og dermed billigere - at køre materialer til og fra.

- Det er svært for den entreprenør, der skal udføre arbejdet, at læsse af samme sted, som man skal bygge. De peger alle sammen meget entydigt på, at det en bekymring for dem.

Hver gang, noget koster ekstra, så er jeg nødt til at prioritere noget andet væk for at få pengene til at passe.

Mogens Hagelskær, adm. direktør for Odense Letbane P/S

Letbanen i udbud

Odense Letbane forhandler i disse måneder med byderne på at levere vogne og bygge selve anlægget med skinner, stationer, køreledninger m.v.Udbudsprocessen er fortrolig, men i sommer kom det frem, at de første bud, der kom ind, lå langt over budgettet på samlet cirka tre milliarder kroner.

Derfor er opgaven for letbanekontoret at få skåret projektet til og via en række budrunder forsøge at få forhandlet prisen ned i et leje, så budgettet kan holde.

Ifølge køreplanen vil det i maj stå klart, hvor de endelige priser lander.

Holder budgettet til den tid ikke, er der i anlægsloven for letbanen lagt op til at forkorte ruten, så den kun kører mellem OBC til Hjallese Station.

Det vil sige, at den del af strækningen, der går fra OBC til Tarup Center, kan udskydes.

Alternativt kan antallet af letbanestationer reduceres i forhold til de 26, der er planlagt.

Pengene skal passe

Ensretninger eller ej afgør ikke isoleret set, hvorvidt letbanen kan bygges indenfor budgettet på tre milliarder kroner, lyder det fra Mogens Hagelskær.

- Men jeg sidder jo ikke med en uudtømmelig pengekasse. Hver gang, noget koster ekstra, så er jeg nødt til at prioritere noget andet væk for at få pengene til at passe.

- For mig handler det om, hvorvidt man vil bruge pengene på de langsigtede løsninger og på kvalitet. Eller om man vil bruge pengene på midlertidige trafikale løsninger, siger han.

Han nævner som eksempel, at den ekstra omkostning til at holde de to veje åbne i anlægsfasen svarer til, hvad tre eller fire letbanestationer koster - eller til standardlisteprisen på et togsæt.

I sidste ende er det op til By- og Kulturudvalget at foretage afvejningen, understreger letbanedirektøren.

- Den beslutning, udvalget når frem til, tilpasser vi os efter.

Annonce

Må vente bag lastbiler

Uanset hvad, tilføjer Hagelskær, så vil letbanens etablering på Nyborgvej og Middelfartvej betyde væsentlige trafikgener.

For ensrettes vejene ikke, så vil trafikken gå i stå, når der skal læsses materialer af. Ganske enkelt fordi lastbilerne vil være nødt til at holde i køresporet.

- Det betyder, at trafikken kommer til at holde bag lastbilen og vente, indtil den er færdig med at læsse af. Så det er også en overvejelse i forhold til, om man vil have en forudsigelighed i trafikafviklingen eller ej.

By- og Kulturudvalget skulle tirsdag have sagt ja eller nej til ensretninger på Middelfartvej og Nyborgvej, men flere partier ønskede svar på en række spørgsmål om bl.a. konsekvenserne for trafikken og den køretid, busserne vil tabe. Derfor er sagen nu udskudt til første udvalgsmøde i det nye år.

Annonce
Odense For abonnenter

Manuellas forskning om trafikstøj gav genlyd i hele verden: Forskeren fra en brasiliansk millionby fik et chok over roen i Skibhuskvarteret

Danmark

Søndagens coronatal: Tre døde med Covid-19 det seneste døgn

Annonce
Annonce
Annonce
Odense

1500 nysgerrige fik spændende kig ind i Nyt OUH: 500 meter lange gange og nyt storkøkken

Odense For abonnenter

Strid om udbrændt øjebæ: Tidligere kontorchef i hård kritik af By- og Kulturforvaltningen

Kultur

Festivalarrangør har næsten ikke sovet i en uge: - Jeg græd af glæde til den første lydprøve

Kultur For abonnenter

Tvivlen meldte sig, da kulturredaktøren så tv-dokumentar: Bør man filme sit dødssyge, grædende barn?

Odense

Butiksejer åbner op om mareridtsepisode: - Det er ikke hver dag, en bil smadrer ind i forretningen

Danmark

Søndagens coronatal: Tre døde med Covid-19 det seneste døgn

Danmark For abonnenter

Mette F. vil undgå opgør mellem land og by

Middelfart

Beskidt opgang blev for meget for Hanne: Plaget af snavs, skrald og mågelort i flere måneder

Sport

Mindeord: Chris Anker Sørensen glemte aldrig sine rødder, og var ganske enkelt bare et ordentligt menneske

Kerteminde For abonnenter

Bent var miljøbevidst, før det blev moderne: Hans nye maskine sprøjter med kokos, kartofler og majs

Sport For abonnenter

Fynsk cykel-chef om Chris Ankers død: Et kæmpechok - jeg er dybt berørt

Kerteminde

Endnu ukendte folk ridser ting ind i særlig bygning: Men hvorfor gør de det?

Annonce