Fra mandag den 3. august ensrettes blandt andet en bid af Vestre Stationsvej for at gøre plads til gravearbejde i forbindelse med letbanen
Odense: Der skal gøres klar til letbane på Vestre Stationsvej, og det sender nu biler og busser ad nye veje.
Mandag den 3. august tager forsyningsselskaberne fat på arbejdet med at flytte rør og kabler i jorden, og derfor forvandles Vestre Stationsvej fra Vesterbro til Fjordsgade til en et-sporet vej, der er ensrettet i retningen mod banegården.
Gravearbejdet ventes at vare frem til nytår, og derefter flyttes både arbejde og ensretning til vejstrækningen mellem Fjordsgade og Rugårdsvej.
Adgang for beboere
Odense Letbane understreger, at alle beboere, erhvervsdrivende og butikskunder vil have adgang til adresserne på Vestre Stationsvej, ligesom både fodgængere og cyklister vil kunne færdes i begge retninger.
Bilerne, til gengæld, skal i stedet køre ad enten Rugårdsvej/Grønløkkevej eller Vindegade.
I Vindegade sker der imidlertid også ændringer.
Fra onsdag den 5. august ensrettes det smalle stykke vej mellem Klostervej og Grønnegade fra centrum og hen mod Vesterbro, og den nyetablerede vigepligt i krydset ved Grønnegade laves om, så det er trafik fra Grønnegade, der skal vige. Det skal få trafikken i Vindegade til at glide bedre.
Også i Dronningensgade vendes trafikken, så ensretningen nu peger mod Kongensgade frem til Thorsgade.
Busser ad andre veje
For busserne betyder letbanearbejdet, at flere ruter laves om.
Det gælder ruterne 31, 32, 130 og 131, 40, 51-53 og 151-153, 91, 92 og 191.
Det ventes, at Odense Letbane er klar til passagerer i 2020. Første etape bliver 14,5 kilometer lang og strækker sig fra Tarup i nord til Hjallese i syd.
Efter planen bliver der afgang fra de 26 stationer hver 10. minut, og forventningen er 35.000 daglige passagerer.