Annonce
Odense

Letbane: Større risiko eller 45 procent dyrere

Odense Letbane skal enten udbydes på en måde, hvor Odense Kommune selv påtager sig en større del af risikoen. Ellers må letbanen forventes at blive op til 45 procent dyrere end de tre milliarder kroner, der er disponeret med til projektet, lyder vurderingen fra letbanekontoret. I den kommende uge skal Økonomiudvalget drøfte sagen. På illustrationen her ses hvordan Vestre Stationsvej kommer til at se ud, når letbanen efter planen kører fra år 2020. Illustration: Odense Letbane

Odense Letbane anbefaler at splitte udbud op for at holde budgettet. Ellers kan prisen på letbanen stige med op mod halvanden milliard, lyder advarslen

Odense Letbane ringer nu med den store advarselsklokke.

Vælg en ny udbudsform med større økonomisk risiko for Odense Kommune eller forvent en prisstigning på op mod 45 procent på letbanen i Odense svarende til næsten halvanden milliard kroner ekstra.

Det er meldingen fra Odense Letbane til medlemmerne af Økonomiudvalget i Odense Kommune, som letbanechef Mogens Hagelskær præsenterer på et udvalgsmøde den 4. februar.

Hidtil har det været planen at udbyde den kommende letbane som en samlet totalentreprise. Det er manglende konkurrence i markedet, som det hedder, der har fået Odense Letbane på andre tanker.

- Vi kan se og høre, at det vil ende med, at der kun vil være et stort konsortium, der vil byde på opgaven, og det vil betyde manglende konkurrence, siger Mogens Hagelskær.

Ifølge beregningerne fra letbanekontoret vil et scenarium, hvor kun en enkelt stor spiller byder ind på opgaven, betyde en merpris på den odenseanske letbane på hele 45 procent.

Derfor anbefaler letbanegeneralen og resten af letbaneprojektet, at politikerne dropper tanken om at lade et konsortium til at stå for opgaven i et samlet udbud.

- Det er en god vej at gå. Det havde været dårligt, hvis vi havde holdt fast i den oprindelige model, når vi kan se, at det ville have en voldsom betydning for prisen, siger han.

Fire hovedleverancer

I stedet skal letbane-projektet deles op i fire hovedleverancer bestående af anlæg, togleverancer, signalanlæg og drift.

Vælges den model vil det ifølge letbaneprojektets egne tal sikre mindst 20 mulige ansøgere til prækvalifikationen på projektet.

Annonce

Større ansvar og risiko

Med den model, der nu lægges op til, påtager kommunen sig et større ansvar og en større risiko.

Lidt forenklet oversat svarer det til, hvis en privat går fra at indhente et samlet tilbud på et nyt køkken til selv at lave aftaler med hhv. køkkenmontør, elektriker og vvs-manden. Hvis noget går i planlægningen, så elektrikeren ikke kan komme i gang, fordi vvs-manden ikke er blevet færdig, står man selv med ansvaret. Og fordyrelsen.

I har hele tiden anbefalet en model med en hovedentreprise for at mindske risikoen. Har I taget fejl?

- Vi har lavet en vurdering på et givet marked på et givent tidspunkt, og den sagde, der ville være et tilstrækkeligt antal bydere, men nu kan vi konstatere, at det kun tegner til, at der vil blive dannet et konsortium. Og når de finder ud af, at de er alene, så vil de tage den pris, de mener er passende, og så rammer vi ikke prisen, siger Mogens Hagelskær.

Hvad er der sket?

- Vi har hele tiden holdt øje med markedet. I oktober sidste år holdt vi en industridag, hvor der var stor interesse - vi havde 110 deltagere fra hele Europa. Men de kan ikke finde hinanden, så der tegner sig et billede, hvor der kun er en enkelt stor spiller, og derfor må vi sadle om, siger Mogens Hagelskær.

Annonce

Politisk valg

Det er nu op til politikerne at beslutte, om de vil fortsætte med en model med en hovedentreprise eller splitte entreprisen op i de fire leverancer.

- Vi mener, det er rettidig omhu at stoppe op og overveje alternativet. Så vi anbefaler at splitte det op, så Odense får bedre priser fra markedet. Vi vil få flere bud, og det er jo det, vi gerne vil have, siger Mogens Hagelskær.

Hvis politikerne vælger en model med fire delentrepriser i stedet for en hovedentreprise vil det blive nødvendigt med flere medarbejdere og større hjælp til at styre processen. Netop fordi Odense dermed påtager sig større ansvar og risiko i byggeprocessen, når der ikke længere er et stort ansvarligt konsortium bag.

Til den proces forventer Odense Letbane at ansætte, hvad der svarer til yderligere 44 fuldtidspersoner i perioden frem til letbanen tages i drift i 2020. Det varer til en forøgelse af medarbejderstaben på 80 procent.

Læs mere og få en Klart Svar-analyse af, hvad den nye situation betyder for letbane-projektet. Fredag i Fyens Stiftstidende eller senere i aften på www.mitfyn.dk

Annonce
Kerteminde For abonnenter

Odense Havn har ulovligt bygget stort bassin: Kerteminde Kommune erkender fejl

Danmark

De seneste coronatal: Otte døde og 50 færre indlagte

Annonce
Annonce
Annonce
Nyborg For abonnenter

Brandfolk fik ikke besked i tide om uheld på broen: - 10 minutter kan være forskel på liv eller død, når man er fastklemt

Nordfyn For abonnenter

Rita og Søren Jensen sad i bussen, der væltede: - Vi har det udmærket

Odense

Rygetrængende ung mand gjorde sig til røver for cigaretter: - Ham skal vi nok få snakket med

Erhverv For abonnenter

Rekord i Assens: Tobaksfabrik får et kæmpe millionoverskud

Skandaleramt region sender opråb om hjælp

Nordfyn

Turistbus kørte i grøften og væltede: 36 ældre passagerer sad indespærret

Erhverv For abonnenter

Rekordstort overskud i fynsk øl-mekka: - Folk er rigtig glade, når de kommer ind

Randers-gigant har minus på 70 millioner og to topfigurer er væk: Men ny direktør vil udvide og ansætte flere

Assens

Oksekødet er skiftet ud efter prisstigninger: Sådan handler vi nu

Claus Hjort om sit livs stormvejr: - Jeg har en vrede over, at jeg skal bruge min sidste tid i politik med beskyldninger om at være landsforræder

Nordfyn For abonnenter

Nu udløber fristen: Hasmark Vandværk kan komme til at levere rent vand med tankbiler

Faaborg-Midtfyn For abonnenter

Prestigefyldt cykelfabrik lukkede produktionen og gik fra 100 til 14 ansatte: Nu er flere års underskud vendt til markant millionoverskud

Navne For abonnenter

Noah står i spidsen for Odense Pride: Han glæder sig især til ét øjeblik i år

Annonce