Annonce
Odense

Letbane skal sende bilerne ud af centrum

- Moderne sporvogn er bedre for miljøet, mere komfortabel og vil give Odense ny identitet, siger borgmester Jan Boye

ODENSE: Der spares ikke på de floromvundne ord, når borgmester Jan Boye (K) skal forklare, hvorfor en letbane skal på den politisk-økonomiske dagsorden - også i Odense.

- Vi udviser rettidig omhu ved nu at gøre regering og Folketing opmærksom på, at Odense som landets tredjestørste by på otte-ti års sigt har brug for en letbane, der skal være mere til at sende bilerne ud af den centrale bykerne, siger han.

Sådan kunne rutekortet for de nye letbaner komme til at se ud.

Gevinst for miljøet

- En letbane er nutidens sporvogn, der drives af elektricitet og dermed er miljørigtig i modsætning til dieseldrevne busser. Letbanen kan transportere kunderne hurtigt og komfortabelt og vil især være en gevinst, når mange mennesker skal flyttes frem og tilbage, for eksempel til universitetet, siger Jan Boye.

Borgmesteren har ikke en færdig økonomisk plan, men siger:

- Det er så dyrt, at vi skal have hjælp af staten. Infrastrukturkommissionen anbefaler Folketinget at bruge penge på letbaner. Derfor er det vigtigt, at Odense kommer med, og vi skal drage det ind i vores fysiske planlægning, selv om vi ikke har et store massivt centrumområde og er i den lille ende i forhold til andre byer, der har eller planlægger letbaner, siger borgmesteren.

1. juli 1952: Odenses sidste sporvogn, pyntet med blomster, på den sidste tur fra Hunderup Skov ind til centrum. Odense havde sporvogne fra 1911 til 1952.
Annonce

God vision for Odense

De Konservatives største støtteparti, Venstre, er helt med på tankerne, som kaldes "en god vision for Odense".

- Vi skal have nedbragt luftforureningen, og med den stigende trafik er det tvingende nødvendigt at bruge mindre benzin og diesel og mere elektricitet, når vi skal transportere folk rundt i de store byer, siger byrådsmedlem Lars Chr. Lilleholt (V), der gerne ser eldrevne bybusser i Odense som en forløber for en letbane.

Venstremanden, der også sidder i Folketinget, tror på, at staten vil bidrage økonomisk, fordi Folketinget har fokus på, at forureningen ikke mindst i byområder skal nedbringes.

Annonce

Sporvogne i 1952

Sporvognene i Odense forsvandt i 1952 og blev afløst af bybusser. Den gamle type sporvogne bygges ikke mere, nu er letbaner i fokus, og der er anlagt mange ikke mindst i vesteuropæiske byer og er med til at give byerne ny identitet. Stockholm og Oslo har letbaner, Bergen er langt i sin planlægning, og i Danmark er København og Århus længst fremme.

Såkaldte sporbusser er en anden mulighed. Det er en mellemting mellem sporvogne og busser. De er billigere og mere fleksible end letbaner, fordi de både kan køre styret af en skinne i vejbanen og som almindelig bus.

Annonce

Is og sne

Der er ikke så store erfaringer med driften, og det er ikke sikkert, at styrigen via en skinne i vejbanen duer i Norden på grund af is og sne.

Mange bryder sig ikke om luftledninger til letbaner, men om strømforsyning fra gaden kan trodse is og sne vides ikke.

Men sikkert er det, at planlægning og finansiering af en letbane i Odense er sværere, end navnet antyder...

Annonce
Kerteminde For abonnenter

Odense Havn har ulovligt bygget stort bassin: Kerteminde Kommune erkender fejl

Danmark

De seneste coronatal: Otte døde og 50 færre indlagte

Annonce
Annonce
Annonce
Nyborg For abonnenter

Brandfolk fik ikke besked i tide om uheld på broen: - 10 minutter kan være forskel på liv eller død, når man er fastklemt

Nordfyn For abonnenter

Rita og Søren Jensen sad i bussen, der væltede: - Vi har det udmærket

Odense

Rygetrængende ung mand gjorde sig til røver for cigaretter: - Ham skal vi nok få snakket med

OB For abonnenter

OB's Jakob Breum var ikke klar over, at hans farfars bror var med i pokalfinalen for 48 år siden

Skandaleramt region sender opråb om hjælp

Nordfyn

Turistbus kørte i grøften og væltede: 36 ældre passagerer sad indespærret

Erhverv For abonnenter

Et af de største overskud i virksomhedens historie: Tobaksfabrik får et kæmpe millionoverskud

For abonnenter

Randers-gigant har minus på 70 millioner og to topfigurer er væk: Men ny direktør vil udvide og ansætte flere

Erhverv For abonnenter

Rekordstort overskud i fynsk øl-mekka: - Folk er rigtig glade, når de kommer ind

Claus Hjort om sit livs stormvejr: - Jeg har en vrede over, at jeg skal bruge min sidste tid i politik med beskyldninger om at være landsforræder

Nordfyn For abonnenter

Nu udløber fristen: Hasmark Vandværk kan komme til at levere rent vand med tankbiler

Faaborg-Midtfyn For abonnenter

Prestigefyldt cykelfabrik lukkede produktionen og gik fra 100 til 14 ansatte: Nu er flere års underskud vendt til markant millionoverskud

Navne For abonnenter

Noah står i spidsen for Odense Pride: Han glæder sig især til ét øjeblik i år

Annonce