Annonce
Odense

Letbane på charmeoffensiv

Nogenlunde sådan tænkes Albani Torv at komme til at se ud, når letbanen kører. Efter planen fra september 2020. Kirken til venstre er Sct. Albani Kirke. Illustration: Odense Letbane P/S

Jagten på operatører, der kan drive og vedligeholde letbanen, går snart i gang, selv om selve udbuddet først begynder i 2017

Odense: Odense Letbane vil allerede inden udbuddet officielt går i gang i løbet af 2017 i dialog med de firmaer, der kan tænkes at byde på drift og vedligehold af letbanen.

Det sker for at sikre en optimal udbudssituation med så mange bydere som muligt, lyder det fra Odense Letbane i en pressemeddelelse.

- Jo flere, der byder ind på drift og vedligeholdelse, jo bedre en pris venter vi at kunne få, siger Mogens Hagels-kær, der er adm. direktør for Odense Letbane P/S.

Interessen øges

Tanken er, at hvis dialogen med mulige bydere indledes allerede nu - på forkant af selve udbuddet - kan det øge interessen for at byde, fordi markedets kendskab til Odense Letbane dermed bliver større.

- Som stor bygherre kan man tro, at alle kender projektet. Men virkeligheden er ofte en helt anden, så dette er jo også led i en charmeoffensiv, siger Mogens Hagelskær.

Konkret indbyder letbanen til dialog via EU-udbuds- systemet, så alle mulige bydere i markedet får fair og lige muligheder for at reagere på forespørgslen.

Annonce

Aarhus og København

Hensigten er også at opnå viden om, hvordan operatørerne ser på forskellige aspekter ved projektet, herunder risici og de fordele og ulemper, der kan være ved forskellige driftssystemer.

Odense Letbane er desuden - for at blive bedst mulig klædt på til det kommende udbud - i dialog med Aarhus Letbane, Metroselskabet i København og Fynbus, som har erfaringer med at udbyde operatøropgaver. Deres viden kan Odense-projektet drage nytte af.

- Vores undersøgelse af markedet handler også om, at vi skal være sikre på, at vi har lagt os fast på det bedste setup for driften. Letbanens succes afhænger i høj grad af den service, den leverer. Derfor skal vi have fokus på, hvad der i sidste ende bliver tilbudt Odenses borgere, lyder det fra Mogens Hagelskær.

Odense Letbane planlægger desuden at besøge et antal udenlandske letbanesystemer for at få en forståelse af de forskellige måder, selve driften kan foregå på.

Annonce
Odense For abonnenter

Manuellas forskning om trafikstøj gav genlyd i hele verden: Forskeren fra en brasiliansk millionby fik et chok over roen i Skibhuskvarteret

Danmark

Søndagens coronatal: Tre døde med Covid-19 det seneste døgn

Annonce
Annonce
Annonce
Odense

1500 nysgerrige fik spændende kig ind i Nyt OUH: 500 meter lange gange og nyt storkøkken

Odense For abonnenter

Strid om udbrændt øjebæ: Tidligere kontorchef i hård kritik af By- og Kulturforvaltningen

Fyn

E20: Havareret hestetrailer skaber timelang kø på motorvejen

Kultur For abonnenter

Magisk punktum med Wainwright: Canadisk kraftværk sang Posten sønder og sammen

Sport

Mathias Gidsel atter tilbage på træningsbanen

Danmark

Søndagens coronatal: Tre døde med Covid-19 det seneste døgn

Kultur

Festivalarrangør har næsten ikke sovet i en uge: - Jeg græd af glæde til den første lydprøve

Odense

Butiksejer åbner op om mareridtsepisode: - Det er ikke hver dag, en bil smadrer ind i forretningen

Sport

Mindeord: Chris Anker Sørensen glemte aldrig sine rødder, og var ganske enkelt bare et ordentligt menneske

Kultur

Helt tæt på Kasper Eistrup til åbenhjertig talk: - Al kunst bunder i en bøn

Kerteminde For abonnenter

Bent var miljøbevidst, før det blev moderne: Hans nye maskine sprøjter med kokos, kartofler og majs

Kerteminde

Endnu ukendte folk ridser ting ind i særlig bygning: Men hvorfor gør de det?

Annonce