Annonce
Debat

Letbane. Letbanen er forudsætning for Nyt OUH

LA's spidskandidat har fuldstændig ret, når han i Fyens Stiftstidende onsdag skriver, at ideen om en letbane i Odense oprindeligt er fostret af vi Konservative, men derefter kommer et element af fake news fra Tonny Vest, når han hævder at grunden var, at vi ikke ønskede biler i byen. Det ved jeg med absolut sikkerhed, for jeg deltog både i diskussionerne internt i byrådsgruppen, i by- og kulturudvalget samt i byrådet.

Tværtimod har Konservative i mange mange år arbejdet for, at det skulle være nemt at komme ind til byen, forstået som bymidten, og meget nemmere at finde en p-plads. Derfor har vi sammen med det store flertal i byen stemt for nye p-pladser, sikret at der ikke undervejs i byggeperioderne har været færre p-pladser end før vi gik igang og været initiativtager til det stadig forholdsvis nye p-henvisningssystem.

At der lige i øjeblikket er talrige eksempler på, at letbanearbejdet påvirker bilisternes mulighed for at komme frem er evident, men sådan må det nødvendigvis være i anlægsfasen. Men letbanen kommer til at bidrage til fremkommeligheden, når den lokker nuværende og ellers kommende bilister til at lade bilen stå eller helt undlade at investere i en. Det er nemlig dét en letbane kan - i modsætning til alle mulige forskellige slags busser.

Til gengæld er busserne fleksible, og det er netop grunden til, at de ikke tiltrækker investeringer. Det gør letbanen til gengæld, og der er vel at mærke tale om private investeringer i meget stort tal. Lige som vi også skal huske, at letbanen var forudsætningen for, at regionen ville placere universitetshospitalet i Odense syd for universitetet.

LA fremturer med, at de med femten mandater vil stoppe projektet. Udover at det faktisk er Folketinget, der har magten til at stoppe projektet, da det er baseret på en anlægslov, kan man vel bare sige held og lykke.

LA med samme Tonny Vest i spidsen prøvede det samme ved valget i 2013, hvor vælgerne valgte 29 tilhængere af letbanen, og 0 (nul) modstandere, så demokratiet har jo talt, også tilbage i 2009, hvor resultatet var tilsvarende. Til november er kontrakterne med de firmaer, der skal bygge letbanen indgået og arbejdet gået i gang, så sandsynligheden for at flertallet af odenseanerne vil give den ellers efterhånden glemte talemåde "der går Odense i den" nyt liv, tror jeg ikke meget på.

Annonce
Kerteminde For abonnenter

Odense Havn har ulovligt bygget stort bassin: Kerteminde Kommune erkender fejl

Danmark

De seneste coronatal: Otte døde og 50 færre indlagte

Annonce
Annonce
Annonce
Nyborg For abonnenter

Brandfolk fik ikke besked i tide om uheld på broen: - 10 minutter kan være forskel på liv eller død, når man er fastklemt

Nordfyn For abonnenter

Rita og Søren Jensen sad i bussen, der væltede: - Vi har det udmærket

Odense

Rygetrængende ung mand gjorde sig til røver for cigaretter: - Ham skal vi nok få snakket med

Erhverv For abonnenter

Rekord i Assens: Tobaksfabrik får et kæmpe millionoverskud

Skandaleramt region sender opråb om hjælp

Nordfyn

Turistbus kørte i grøften og væltede: 36 ældre passagerer sad indespærret

Erhverv For abonnenter

Rekordstort overskud i fynsk øl-mekka: - Folk er rigtig glade, når de kommer ind

Randers-gigant har minus på 70 millioner og to topfigurer er væk: Men ny direktør vil udvide og ansætte flere

Assens

Oksekødet er skiftet ud efter prisstigninger: Sådan handler vi nu

Claus Hjort om sit livs stormvejr: - Jeg har en vrede over, at jeg skal bruge min sidste tid i politik med beskyldninger om at være landsforræder

Nordfyn For abonnenter

Nu udløber fristen: Hasmark Vandværk kan komme til at levere rent vand med tankbiler

Faaborg-Midtfyn For abonnenter

Prestigefyldt cykelfabrik lukkede produktionen og gik fra 100 til 14 ansatte: Nu er flere års underskud vendt til markant millionoverskud

Navne For abonnenter

Noah står i spidsen for Odense Pride: Han glæder sig især til ét øjeblik i år

Annonce