Annonce
Læserbrev

Letbane. Anker Boye-gaven, der bliver ved med at give

Læserbrev: Forestil dig en bus, der kun kører omkring 20 km/t. Forestil dig så, at den bus kun kan køre på én vej, og hvis din fantasi ellers tillader det, så forestil dig, at den også har et nærmest allergisk forhold til nedfaldne blade. Og sidst men ikke mindst, at det er dig som skatteborger, der betaler regningen.

Den bus hedder letbanen.

Nu er etape 1 vedtaget, og bygningsarbejdet er påbegyndt, så at bremse den proces ville selvfølgelig være en hovedløs gerning. Men at forsætte fejlen ved at udbygge etape 2 afhjælper på ingen måde beslutningens forfærdelige udgangspunkt.

Letbanen bliver fremført af Socialdemokratiet som et essentielt led i et mere moderne og større Odense, men faktum er, at letbanen ikke er fremtidens teknologi. Teknologien stammer fra en tid, hvor der stadig var enevælde i Danmark, og der er mange gode grunde til at sporvognen blev udfaset i Odense allerede i 1952.

Kort sagt var politikerne altså allerede for knap 70 år siden klar over, at sporvognen ikke var vejen frem, hvorfor det er fuldstændig uforståeligt for mig, at et flertal i byrådet støtter op om den som fremtidens transportmiddel.

Hvis jeg skal være helt ærlig, kan jeg til en vis grænse forstå det æstetiske ved en sporvogn. Dette overskygger dog ikke, at letbanen er langt det dyreste, mindst fleksible og langsomste valg.

Blot endnu et projekt på en nærmest uoverskuelig lang liste af prestigeprojekter vedtaget med Anker Boye ved roret. Det er menneskeligt at lave fejl, men det er umenneskeligt dumt ikke at tage ved lære af dem - Odense skal tilbage på sporet.

Det er på tide at tage et opgør med Socialdemokratiets uholdbare og egocentrede skabertrang blot for eget omdømmes skyld.

Lad os få det overstået - lad os banke et skilt op, ”Boye og Rahbæks plads”, og fri os derefter for ekstremt dyre prestigeprojekter og hasardspil med borgenes penge.

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense

Hundeejer: Barfoed-skilte er idioti

112

Tyv gik efter værktøjet

Debat For abonnenter

De gamle nyheder, 1945: Færdselsuheld på Lyø for første gang i mange år

1995 Stiftstidendes medarbejder Bo Østlund kunne ikke finde sin tandbørste, men kæresten og passet var klar til London, da DR’s ”Husk lige tandbørsten” rullede over skærmen i aftes. Den fynske journalist var deltager i Casper Christensens populære underholdningsshow, hvor det gælder om at løse en opgave på tid. Da drejescenen svingede rundt, rummede den foruden Bo Østlunds skrivebord og to kolleger fra Odense også adskillige stakke af dagens Fyens Stiftstidende, der indeholdt bogstaverne til titlen på en kendt London-muscial. Med kollegernes hjælp fik Bo Østlund løst opgaven, og efter en nat på Hotel d’ Angleterre venter der Bo og hans kæreste en musical-oplevelse i London. 1970 Efter tre dages intenst flyttearbejde forlader Civilforsvarets Sektion Fyn i dag det gamle slot i Sandholt-Lyndelse, hvor korpset i snart 28 år har haft til huse. De 87 værnepligtige og den faste stab af officerer indlogeres nu under mere tidssvarende forhold på CF-kasernen i Middelfart, mens det har været nødvendigt at afskedige det civile personale på 10 ansatte. Flytningen, der sker af besparende årsager, rammer ikke alene det afskedigede personale hårdt. Det er med vemod, at den lokale befolkning siger farvel til garnisonen og den tryghed, som de mange CF-ere var med til at skabe. Blandt den faste stab af officerer er der tre af korpsmestrene, som var med til at flytte ind på det gamle slot i 1942. 1945 For første gang i mange år skete der i går en form for færdselsuheld på Lyø. Gdr. Jørgen Chr. Jørgensen var på vej ned til damperen med et læs kløverfrø. Da køretøjet befandt sig på Postbanken gled en sæk ned mellem hestene og vognen, og derved blev dyrene sky og satte i vildt løb fremefter. Gdr. Jørgensen faldt ned og kom til at sidde på vognstangen, mens køretøjet fortsatte ud over anløbsbroen. Den tunge vogn blev stående på molen, mens vognstangen knækkede og seletøjet blev revet over. Gdr. Jørgensen blev med tømmen om den ene arm og ben slynget ud over hestene, der også faldt i vandet. Det lykkedes for gdr. Jørgensen at komme fri og redde sig i land, men begge heste druknede.

Kerteminde For abonnenter

Succesen af Langeskov Station kan måles på flere måder: - Da toget begyndte at stoppe, sagde det 'woom'

Annonce