Annonce
Odense

Letbane-økonomi stikker af i Aarhus: Det samme kan ske i Odense, advarer ekspert

Vil der være kunder nok i letbanen, eller ender Odense Kommune med en uventet ekstraregning? Kommunens egne tal ser solide ud, men i Aarhus er driften blevet dyrere end ventet, og en ekspert frygter, det samme kan ske i Odense. Foto: Kim Rune
Ifølge ekspert fra Aalborg Universitet risikerer Odense at løbe ind i en stor ekstraregning for den løbende drift af byens letbane. Præcis som det er sket i Aarhus. Men Odense Kommunes egne tal tegner et mere optimistisk billede.
Annonce

I Aarhus har det vist sig, at byens halvandet år gamle letbane er langt dyrere at holde kørende end beregnet.

Faktisk er de årlige driftsomkostninger for Aarhus Kommune indtil videre 82 procent højere end estimeret. Passagertallet er uventet lavt, og udgifterne højere - og den årlige regning vist sig at være på 79 mio. årligt mod forventet 43 mio. I værste fald kan det koste op imod halvdelen af byens bybusser livet, kunne Århus Stiftstidende for nylig berette.

Et lignende scenarie risikerer Odense at stå med, når byens letbane åbner i 2021. Sådan lyder advarslen fra lektor Niels Agerholm, der er sektionsleder for Veje, Trafik og Transport på Aalborg Universitet

- Jeg kan ikke se, hvad man har gjort anderledes i Odense, som gør, at man skulle slippe væsentligt bedre fra det end i Aarhus, siger han.

Agerholm mener, at der blandt andet er grund til at være bekymret over, at så mange tidligere brugere af kollektiv transport har fået andre vaner, siden letbaneprojektet blev formelt besluttet i folketinget i 2015. De nyeste tal viser, at cirka 20 procent af kunderne er forsvundet siden dengang, og tallet forventes ikke at rette sig op hverken i år eller til næste år, lyder vurderingen fra Fynbus.

- Det er klart, at det får indflydelse den dag, man vil have folk over i letbanen, siger Niels Agerholm.

Man er, som jeg ser det, kommet til at købe noget fra en hylde, der nok var for dyr.

Niels Agerholm, sektionsleder for veje, trafik og transport på Aalborg Universitet.

Annonce

Kan blive dyrt

Tager man udgangspunkt i udredningsrapporten for letbanen i Odense fra 2013, så ville 82 procent i ekstraomkostninger det første år med drift vil koste godt 60 millioner kroner ekstra oveni de 75 mio. kroner (2016-priser), som det blev anslået, at letbanen ville koste det første hele år i drift efter åbningen.

Odense Kommunes egne beregninger viser dog, at det ikke burde ske. Driftsøkonomien har siden 2013 været reguleret flere gange, og ingen af beregningerne har indikeret en priseksplosion som i Aarhus.

De mange kunder, der er forsvundet fra den kollektive trafik, er blot et af mange parametre, der trækker op og ned. Og for eksempel trækker antallet af boliger og arbejdspladser i byen i retning af et forbedret passagergrundlag.

I den seneste opdatering, der blev forelagt byrådet i december 2018, er prisen for at drive letbanen det første år vurderet til 73 mio. kroner. I budgettet, der blev vedtaget sidste efterår, er der afsat 89 mio. kroner i første driftsår og herefter 82 mio. kroner i årene efter. Men det er tallet 73 mio. kroner om året, der officielt er det bedste bud på den årlige udgift til letbanen, lyder det fra Odense Kommune.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Odenses borgmester Peter Rahbæk Juel (S), som henviser til stadsdirektør Stefan Birkebjerg Andersen.

Han oplyser i et skriftlig svar, at intet tyder på, at noget skrider.

"Når der tages højde for den løbende pris- og lønregulering af drifts- og anlægsbudgetterne, ligger nettobidraget baseret på kontraktindgåelsen tæt op ad de tidligere estimater", skriver han.

Set over de første fem år vil den årlige udgift i gennemsnit være på 59 mio. kroner årligt, lyder den nyeste vurdering fra december. Passagertallet vil i år 2024 - tre år efter letbanen er indviet, og når Nyt OUH er åbnet - i gennemsnit være på 35.500 på en hverdag. Meget tæt på vurderingen fra 2013, der lå på 35.600 passagerer på en hverdag.

Annonce

Kan halvere busbudget

Niels Agerholm mener, at risikoen for en stor årlig ekstraregning til de odenseanske skatteborgere er reel.

Både på grund af de mange, som har droppet at bruge kollektiv transport, hvilket truer kundegrundlaget, og ikke mindst på grund af de erfaringer med de reelle omkostninger ved driften af en letbane, som Aarhus har gjort sig.

- Generelt er det svært at tro, man kan klare sig med færre chaufførtimer, færre reparationstimer eller mindre vedligehold i Odense end i Aarhus. Det kan jeg ikke lige se, hvorfor man skulle kunne, siger han.

Skulle man ende i en situation som den i Aarhus, kan det få drastiske konsekvenser.

Budgettet til bybusdrift er i dag på 138 mio. kroner årligt. Efter letbanens åbning skæres det ned til cirka 99 mio. kroner årligt, mens resten af det nuværende beløb - plus altså noget ekstra - flyttes over til letbanen. Overskrides budgettet til letbanen markant som i Aarhus, og skal der f.eks. findes 40 mio. på busdriften, bliver konsekvenserne drastiske. Medmindre byrådet er klar til at lade andre dele af det kommunale budget betale gildet.

Ude i gaderne skrider arbejdet frem, og efter planen ankommer de første letbanetog til Odense kort efter nytår. Foto: Kim Rune
Annonce

Signal om den moderne storby

Sparer man pengene på busdriften, vil det dog blot gøre situationen endnu sværere for letbanen, påpeger Niels Agerholm.

- For en del af kunderne i letbanen skal ledes dertil med busserne, siger han og tilføjer, at han kan frygte, at både Odense såvel som Aarhus har skudt over målet ved at anlægge letbane.

- Grundlæggende har man nok været lige vel optimistisk i sin budgetlægning, fordi man har været meget fokuseret på at få den her letbane som et signal om den moderne storby. Man er, som jeg ser det, kommet til at købe noget fra en hylde, der nok var for dyr.

Stadsdirektør Stefan Birkebjerg Andersen oplyser, at næste vurdering af driftsøkonomien for letbanen ventes, når Odense Letbane har færdigforhandlet kontraktvilkår i forbindelse med den forsinkelse, som det tidligere på året kom frem, der er opstået ved Thomas B. Thriges Gade. Intet tegner lige nu alarmerende.

"Det er forventningen, at denne vurdering vil blive givet i indeværende år og at letbanens samlede driftsudgift vil kunne holdes inden for de afsatte budgetter", oplyser stadsdirektøren.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Nyborg

Bæredygtigt byggeri i Nyborg Kommune

Odense For abonnenter

Tiltalts brødre forsøgte at betale sig fra voldtægt: 16-årigt offer tilbudt op til 50.000 kroner for at trække anmeldelse tilbage

CORONAVIRUS

Live: Det er for tidligt at glæde sig over smittetal, mener Mølbak

Annonce