Annonce
Biler

Let opgradering til dansker-designet Toyota

Den faceliftede Toyota C-HR får en front med en bredere spoiler i bunden og nye avancererede full LED-forlygter. Foto: Toyota
Den høje Toyota C-HR får et midtvejsfacelift, der bl.a. byder på ny type full LED-forlygter, Apple Carplay og mulighed for kraftigere hybridmotor på 184 hk.

Formerne så futuristiske ud, da den høje Toyota C-HR blev lanceret for tre år siden, men den kileformede crossover, som er designet af danske Stephan Rasmussen, kan alligevel forbedres.

Det sker med små justeringer, som er en del af et midtvejsfacelift, der berører de ydre og indre linjer.

Udvendigt kommer der nu en indfarvet nederste spoiler, som skal få bilen til at se bredere ud, mens for- og baglygter bliver opgraderet til LED-teknologi, hvor kørelys og dynamiske blinklys integreres i samme pærer. Det betyder, at kørelyset skifter til det dynamiske blinklys i den side, der blinkes til. I den lettere afdeling vil en blank sort bagspoiler forbinde baglygterne, hvilket skal give bilen et mere enkelt udtryk.

Annonce
Den høje C-HR vil nu også kunne fås med den største 2,0 liters hybridmotor på 184 hk, der også er introduceret i Corolla. Foto: Toyota

Mere tyst

Køberne vil nu kunne vælge mellem koncernens nye 2,0 liters hybridmotor på 184 hk, der kendes fra Corolla, og som supplerer den kendte 1,8 liters motor på 122 hk. C-HR har også fået ændret den elektroniske styring, hvilket skulle give bedre føling med styretøjet, mens 2,0-liters udgaven får en ny affjedring, der ifølge Toyota giver bedre komfort, uden at det går ud over styreegenskaberne.

Modellen får en ekstra omgang støjdæmpning, så der skulle blive mere tyst i kabinen, mens alle modeller nu får Apple Carplay – og Android Auto, når sidstnævnte skulle komme på dansk.

Den danske importør har endnu ikke oplyst priserne for den faceliftede C-HR, der lander herhjemme efter nytår. For tiden bliver der kørt kampagner med lak eller ekstra udstyr og leasing-tilbud for at få skudt de sidste eksemplarer af den udgående version af.

Multimediesystemet i C-HR har nu Apple Carplay som standard. Foto: Toyota
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Fred friskolerne

Man kan sagtens sidde tilbage med en fornemmelse af, at det var tomme tønder, der buldrede, da Socialdemokratiet allerede fra årets begyndelse varslede store nedskæringer på friskoleområdet. Sådan gik nemlig ikke, da finanslovforhandlingerne i sidste uge faldt på plads og godt for det. For ikke alene ville det give mange kommuner et øjeblikkeligt problem med at finde plads til de friskoleelever, der risikerede at sive tilbage til folkeskolen, hvis der var udsigt til en større stigning i friskolernes egenbetaling. Det ville også ramme hårdt i de mindre byer i de kommunale udkanter, hvor engagerede lokale kræfter har forsøgt at sikre områdets fremtid ved at holde liv i den lokale skole, som lokalpolitikerne i stordriftens navn har lukket. Friskoler, der er vokset frem på gammeldags dyder som medbestemmelse og demokrati, og som regeringspartiet næppe kan være oprigtigt interesseret i at spænde ben for. End ikke selv om de 300 millioner kroner, undervisningsministeren varslede at ville tage fra driften af de 550 friskoler, kortvarigt ville pynte et andet sted i statens budget. De buldrende tønder og det kritiske blik på friskolerne var til at begribe, hvis de skyldtes, at skolerne ikke fulgte lovgivningen, eller hvis de underviste efter helt andre principper og i andre fag end dem, folkeskoleloven bekender sig til. Men virkeligheden er jo, at mange af friskolerne er oprettet på geografiske områder, hvor kommunerne for længst har sluppet deres ansvar. Med den månedlange debat om skolernes økonomi kan usikkerhed for fremtiden imidlertid være plantet så dybt i friskolemiljøet, at regeringen bør forsikre skolerne om, at debatten ikke kommer til at gentage sig til næste år. Og ikke nok med det: Regeringen skylder at sikre skolernes fremtidige eksistens og frede dem, så de kan bruge deres engagement på det, de er bedst til - at undervise børn i deres nærområde. Andet kan hverken skoler, elever eller forældre være tjent med.

Odense For abonnenter

Flere penge på vej til TBT-projekt: Enigt udvalg siger ja til ekstraregning på én million kroner

Annonce