Annonce
Sport

Leon Madsen nyder podiehattrick i VM-serien

Sportxpress/Ritzau Scanpix

I de tre første VM-grandprixer er Leon Madsen endt på en af de tre øverste placeringer, og han er delt etter.

Leon Madsen er kommet godt i gang med VM-serien i speedway.

Lørdag var danskeren med i sin tredje finale ud af tre mulige i denne sæson, hvor han er debutant på fuld tid i serien.

Det blev til en andenplads i lørdagens finale og dermed den tredje tur op på podiet i træk.

- Det er fantastisk. Nu har jeg en første-, anden- og tredjeplads. Jeg har været i finalen og på podiet i mine første tre grandprixer. Jeg er meget glad, siger Leon Madsen i en pressemeddelelse.

Leon Madsen fører den samlede VM-stilling med 40 point side om side med polakken Patryk Dudek.

- Vi er en tredjedel inde i sæsonen, og jeg er på en delt førsteplads. Det er jeg meget tilfreds med, siger Leon Madsen.

Det næste grandprix i VM-serien køres 6. juli i svenske Hallstavik.

Sidste gang en dansker blev individuel verdensmester var i 2008, hvor Nicki Pedersen strøg til tops.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce