Annonce
Rejser

Lej golfudstyr i lufthavnen og spar penge

Et stigende antal golfspillere fra især Nordeuropa har fået Golf to Hire til at åbne udleningsbutik i Johannesburg, Sydafrika. I forvejen har selskabet afdeling i Cape Town længere sydpå. På billedet parti fra Royal Johannesburg & Kensington Golf Club. Foto: Azalea

Enhver, der er rejst på golfferie med fly, ved, at transport af golfudstyr kan være dyrere end selve billetten, og billigt er det næsten aldrig. I værste tilfælde er prisen over 1000 kroner tur-retur.

Det lukrerer Clubs To Hire på. Firmaet har siden grundlæggelsen i 2010 konstant udvidet antallet af udlejningssteder, så det nu er oppe på 29 i Europa, USA, Thailand, Australien, Sydafrika og Marokko. De ligger i lufthavnene i ankomsthallerne, hvor kunderne får udleveret det udstyr, de på forhånd har bestilt på nettet eller impulsivt vælger at leje på stedet. Man kan også få udstyret bragt til hotellet på ankomstdagen.

Nyeste forretning er i Johannesburg, Sydafrika. I Europa kan man leje golfudstyr i blandt andet Dublin, Malaga, Faro (Portugal) og på Mallorca, Madeira, Gran Canaria og Tenerife. Kunderne vælger på hjemmesiden lejeperiode, højre- eller venstrehåndssæt, mand- eller kvindesæt, udstyrsmærke og skafternes fleksibilitet. Clubs to Hire lover, at det altid er nyeste modeller fra anerkendte mærker som TaylorMade, Callaway, Titleist og Wilson.

En uges leje koster fra 35 euro (cirka 265 kroner), men selv om beløbet ofte vil være noget højere, vil det i de fleste tilfælde stadig være billigere end at betale et flyselskab for at transportere ens eget golfudstyr.

Blandt de få flyselskaber, som ikke tager betaling for transport af golfudstyr, er KLM og Air France. Det kræver blot, at man gratis tilmelder sig selskabernes "golfklub" på nettet, hvorefter man selv kan printe en voucher ud.

Se mere på www.clubstohire.com. /thor

Annonce
Clubs to Hire åbnede sin første butik i Faro i Algarve, Portugal, i 2010 (billedet). Golfudstyret bestilles på nettet, og det kan afhentes i ankomsthallen eller blive leveret på hotellet. Foto: Clubs to Hire
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce