Annonce
Assens

Leif fik idéen til stor turistattraktion - men først måtte den forbi ministerens bord

Leif Klausen har været engageret i skinnecyklerne på Assensbanen i en årrække. Nu har han trukket sig lidt tilbage fra opgaverne, som primært varetages af Tirsdagsholdet på Lilleskov Teglværk. Foto: Søren Plovgaard
Leif Klausen fik inspiration til skinnecyklerne på Assensbanen, da han var på ferie i Sverige i 1990'erne. Nu kører turistattraktionen hvert år en indtægt hjem på mellem 300.000 og 400.000 kroner.

Tommerup St.: Lige nu er det højsæson for kørsel med skinnecykler på den nedlagte Tommerup-Assens-bane.

I disse uger pendulerer de gule skinnecykler i stor stil frem og tilbage mellem Tommerup Stationsby og Assens, og når det overhovedet kan lade sig gøre, er det ikke mindst Leif Klausens fortjeneste.

Han er 72 år og bor på Stationsvej blot et par hundrede meter fra skinnecyklernes faste holdeplads i nærheden af Tommerup Station.

Annonce

- Jeg fik inspirationen til skinnecyklerne under en ferie i Dalsland i Sverige i 1993. Her havde man en smalsporet jernbane, som man benyttede til skinnecykling, og jeg tænkte straks, at det måtte man da også kunne lave på Assensbanen, fortæller Leif Klausen, der dengang var formand for Tommerup Kommunes teknik- og miljøudvalg.

Det var ikke nogen helt nem opgave at overbevise banens ejer om, at det var en god idé at sætte skinnecykler ind på jernbanestrækningen. Assensbanen blev endnu i slutningen af 1990'erne benyttet til godstransport og en sjælden gang også til særkørsler med personvogne.

- Der var mange ting i vejen hos DSB, og i begyndelsen kunne intet lade sig gøre. Der kom først skred i planerne, da trafikminister Bjørn Westh (S) valgte at gå ind i sagen. Han lagde det over på en generalsekretærs bord og bad dem fremme sagen, og så kom der for alvor gang i det, siger Leif Klausen.

Han har stadig de mange papirer med korrespondancerne med DSB og Banestyrelsen samt utallige avisudklip og kommunale skrivelser siddende i et ringbind. Leif Klausen kan også fremvise et eksemplar af den først folder, der blev trykt på både dansk, tysk og engelsk og med Leif Klausen selv på forsiden trampende på en skinnecykel.

Startede med 10 cykler

Det lykkedes ret hurtigt for Leif Klausen at få samlet et hold gode lokale kræfter, og Tommerup Erhvervsråd skød som den første aktør 5000 kroner i skinnecykelprojektet. Senere donerede Tuborgfonden et beløb på 50.000 kroner - og så var projektet i dobbelt forstand sat på skinner.

Prototypen på den første skinnecykel blev fremstillet på produktions- og opholdsstedet Markusholm i Tommerup, mens fabrikken Nyborg Vaskemaskiner i Tommerup St. lagde lokaler til produktionen af de øvrige cykler.

Leif Klausen (tv) var med til at prøvekøre skinnecyklerne i februar 1998 - knap to måneder før den officielle indvielse fandt sted. Her har skinnecyklisterne netop passeret overkørslen ved Møllebakken/Sortebrovej, og der holdes en pause ved Knarreborg Station i Tommerup. Til højre for Leif Klausen ses advokat Stig Holdgaard, der som formand for Lilleskov Teglværk også var med i skinnecykelprojektets inderkreds, som ofte gik under navnet Dræsinebanden. Arkivfoto: Lokalavisen Tommerup

- På fabrikken blev stellene til de første 10 cykler svejset sammen, og så blev de ellers gjort færdige på Lilleskov Teglværk, husker Leif Klausen.

Den 4. april 1998 kunne den officielle indvielse af skinnecykelprojektet omsider finde sted under pæn pressebevågning. De første skinnecykler blev sendt afsted i silende regnvejr fra banearealet i Tommerup Stationsby under festlig deltagelse af Det Fynske Salutbatteri og med OL-roeren Victor Feddersen som special guest.

Økonomien var stram og tillod fra starten kun, at skinnecyklerne kørte til Glamsbjerg. Men nogle år senere blev ruten helt naturligt forlænget til Assens.

Annonce

Nej til cykelsti

På Bornholm, hvor Leif Klausen er født og vokset op, er der etableret cykelstier på øens tætte net af nedlagte jernbanestrækninger. Men Leif Klausen mener ikke, at det er løsningen på Assensbanen, selv om der fra alle hjørner af kommunen undertiden er stærke røster fremme om at omdanne den næsten 30 kilometer lange jernbanestrækning til et multifunktionelt stisystem, der også kan benyttes af cyklister og motionister.

I dag er det foreningen Lilleskov Teglværk, der har brugsretten til banen. Indtægterne fra udlejningen af skinnecyklerne i det knap halve år sæsonen varer udgør årligt mellem 300.000 og 400.000 kroner.

- Jeg tror ikke på, at det vil komme til at fungere, hvis man laver et stisystem langs banelinjen. Jeg synes, man skal lade skinnecyklerne være som det turistprojekt, det er født som. Vi har i forvejen hundredevis af landeveje og Marguerit-ruter, som man kan cykle på, fremhæver Leif Klausen.

Leif Klausen bruger sit pensionistliv på blandt andet at lave produkter i lærketræ. Her er det en gyngebænk, der er under fremstilling, men Leif Klausen er også leveringsdygtig i stærekasser, caféborde og foderhuse. Foto: Søren Plovgaard

Skinnecyklerne vejer omkring 120 kilo, og brugerne efterspørger jævnligt lidt lettere cykler, der gør det nemmere at løfte dem af skinnelegemet, når der kommer modkørende på den ensporede banestrækning.

Men Leif Klausen tror ikke på, at det kan lade sig gøre at fremstille skinnecyklerne i en mindre tung udgave.

- Vi har prøvet med aluminium, men det er for dyrt og for svært at svejse i. Vi har også forsøgt os med nogle nylonhjul, men det fungerede heller ikke. Det skal være jern mod jern, fastslår Leif Klausen.

Han har de senere år har trukket sig lidt tilbage fra arbejdet med skinnecyklerne, men mange af hans tidligere kolleger fra fabrikken er stadig aktive på Tirsdagsholdet, der sørger for at vedligeholde de 41 skinnecykler som for tiden er i brug.


Jeg synes, man skal lade skinnecyklerne være som det turistprojekt, det er født som. Vi har i forvejen hundredevis af landeveje og Marguerit-ruter, som man kan cykle på

Leif Klausen


- Det glæder mig hver dag, at skinnecyklerne stadig er så populære, og at det var et langtidsholdbart turismeprojekt, som vi dengang fik sat på skinner, siger han.

Leif Klausen kan dog ikke helt holde hænderne i ro, så han går ofte en tur ud i værkstedet for at fremstille mindre møbler, foderhuse og stærekasser i lærketræ.

Han har desuden påtaget sig opgaven med at passe naboens store have i den tidligere teglværksdirektørvilla som nu er hjemsted for organisationen Youth for Understanding.

Leif Klausen løfter bommen ved skinnecyklernes "banegårdsplads" i Tommerup Stationsby. Foto: Søren Plovgaard

Leif Klausen

Leif Frederik Klausen er 72 år og stammer fra Østermarie på Bornholm.

Bor på Stationsvej 2 i Tommerup Stationsby sammen med sin kone Ane Margrethe.

Kom i voksenlære som smed på Ladum Maskinfabrik AIS i Bagsværd.

Ansat på fabrikken Vølund/Nyborg Vaskemaskiner A/S på Østerbro i Tommerup St. i 1973 og arbejdede på fabrikken i 28 år, indtil den lukkede.

Leif Klausen fortsatte sit arbejdsliv som miljømedarbejder hos en boligforening i Assens, hvor han var ansat i knap 15 år.

Han har siddet i kommunalbestyrelsen i Tommerup Kommune i 21 år for Socialdemokratiet.

Annonce
Fyn For abonnenter

Fynbus giver kontrollører bodycam: 'Fede luder - dine børn dør' - trusler er blevet en del af arbejdsdagen for Christina, der bare skal tjekke en busbillet

Fyn

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Danmark

Mandagens coronatal: Fortsat under 100 indlagte - 17 i respirator

Annonce
Annonce
Annonce
Odense

Giftige svampe kostede Tikko livet: Nu melder dyrehospital om flere døde hundehvalpe

Erhverv For abonnenter

Efter næsten 300 millioner: Fynsk erhvervsmand stopper som formand for stor robotvirksomhed

Assens

13-årig snittet i ryggen med foldekniv ved ungdomshus: - Vi skal have forebygget de her ting, så de ikke sker igen

Kerteminde For abonnenter

Påkørte person på invalidscooter og stak af: Det fortrød han få øjeblikke senere

Faaborg-Midtfyn

Mangler 200 cykler: Nu må succesfuld cykelhandler skuffe sine kunder gang på gang

Danmark

Mandagens coronatal: Fortsat under 100 indlagte - 17 i respirator

Debat

Dygtige folk prøvede at hjælpe - men det kunne desværre ikke få dem til at ændre mening

Erhverv

Claudia fik en god idé, mens hun ammede sin søn: Har fordoblet salget i år og drømmer om sin egen hudplejeserie

Sport

Mindeord: Chris Anker Sørensen glemte aldrig sine rødder, og var ganske enkelt bare et ordentligt menneske

Nordfyn For abonnenter

Nordfyn blandt de værst ramte kommuner: Men få enkle ting kan eliminere risikoen for at blive smittet med legionella-bakterier

Erhverv For abonnenter

Fynbus-direktør: - Derfor sætter vi kamera på kontrollørerne

Fyn

Kendt Odense-advokat død efter kort tids sygdom

Annonce