Annonce
Assens

Leif fik idéen til stor turistattraktion - men først måtte den forbi ministerens bord

Leif Klausen har været engageret i skinnecyklerne på Assensbanen i en årrække. Nu har han trukket sig lidt tilbage fra opgaverne, som primært varetages af Tirsdagsholdet på Lilleskov Teglværk. Foto: Søren Plovgaard
Leif Klausen fik inspiration til skinnecyklerne på Assensbanen, da han var på ferie i Sverige i 1990'erne. Nu kører turistattraktionen hvert år en indtægt hjem på mellem 300.000 og 400.000 kroner.

Tommerup St.: Lige nu er det højsæson for kørsel med skinnecykler på den nedlagte Tommerup-Assens-bane.

I disse uger pendulerer de gule skinnecykler i stor stil frem og tilbage mellem Tommerup Stationsby og Assens, og når det overhovedet kan lade sig gøre, er det ikke mindst Leif Klausens fortjeneste.

Han er 72 år og bor på Stationsvej blot et par hundrede meter fra skinnecyklernes faste holdeplads i nærheden af Tommerup Station.

Annonce

- Jeg fik inspirationen til skinnecyklerne under en ferie i Dalsland i Sverige i 1993. Her havde man en smalsporet jernbane, som man benyttede til skinnecykling, og jeg tænkte straks, at det måtte man da også kunne lave på Assensbanen, fortæller Leif Klausen, der dengang var formand for Tommerup Kommunes teknik- og miljøudvalg.

Det var ikke nogen helt nem opgave at overbevise banens ejer om, at det var en god idé at sætte skinnecykler ind på jernbanestrækningen. Assensbanen blev endnu i slutningen af 1990'erne benyttet til godstransport og en sjælden gang også til særkørsler med personvogne.

- Der var mange ting i vejen hos DSB, og i begyndelsen kunne intet lade sig gøre. Der kom først skred i planerne, da trafikminister Bjørn Westh (S) valgte at gå ind i sagen. Han lagde det over på en generalsekretærs bord og bad dem fremme sagen, og så kom der for alvor gang i det, siger Leif Klausen.

Han har stadig de mange papirer med korrespondancerne med DSB og Banestyrelsen samt utallige avisudklip og kommunale skrivelser siddende i et ringbind. Leif Klausen kan også fremvise et eksemplar af den først folder, der blev trykt på både dansk, tysk og engelsk og med Leif Klausen selv på forsiden trampende på en skinnecykel.

Startede med 10 cykler

Det lykkedes ret hurtigt for Leif Klausen at få samlet et hold gode lokale kræfter, og Tommerup Erhvervsråd skød som den første aktør 5000 kroner i skinnecykelprojektet. Senere donerede Tuborgfonden et beløb på 50.000 kroner - og så var projektet i dobbelt forstand sat på skinner.

Prototypen på den første skinnecykel blev fremstillet på produktions- og opholdsstedet Markusholm i Tommerup, mens fabrikken Nyborg Vaskemaskiner i Tommerup St. lagde lokaler til produktionen af de øvrige cykler.

Leif Klausen (tv) var med til at prøvekøre skinnecyklerne i februar 1998 - knap to måneder før den officielle indvielse fandt sted. Her har skinnecyklisterne netop passeret overkørslen ved Møllebakken/Sortebrovej, og der holdes en pause ved Knarreborg Station i Tommerup. Til højre for Leif Klausen ses advokat Stig Holdgaard, der som formand for Lilleskov Teglværk også var med i skinnecykelprojektets inderkreds, som ofte gik under navnet Dræsinebanden. Arkivfoto: Lokalavisen Tommerup

- På fabrikken blev stellene til de første 10 cykler svejset sammen, og så blev de ellers gjort færdige på Lilleskov Teglværk, husker Leif Klausen.

Den 4. april 1998 kunne den officielle indvielse af skinnecykelprojektet omsider finde sted under pæn pressebevågning. De første skinnecykler blev sendt afsted i silende regnvejr fra banearealet i Tommerup Stationsby under festlig deltagelse af Det Fynske Salutbatteri og med OL-roeren Victor Feddersen som special guest.

Økonomien var stram og tillod fra starten kun, at skinnecyklerne kørte til Glamsbjerg. Men nogle år senere blev ruten helt naturligt forlænget til Assens.

Annonce

Nej til cykelsti

På Bornholm, hvor Leif Klausen er født og vokset op, er der etableret cykelstier på øens tætte net af nedlagte jernbanestrækninger. Men Leif Klausen mener ikke, at det er løsningen på Assensbanen, selv om der fra alle hjørner af kommunen undertiden er stærke røster fremme om at omdanne den næsten 30 kilometer lange jernbanestrækning til et multifunktionelt stisystem, der også kan benyttes af cyklister og motionister.

I dag er det foreningen Lilleskov Teglværk, der har brugsretten til banen. Indtægterne fra udlejningen af skinnecyklerne i det knap halve år sæsonen varer udgør årligt mellem 300.000 og 400.000 kroner.

- Jeg tror ikke på, at det vil komme til at fungere, hvis man laver et stisystem langs banelinjen. Jeg synes, man skal lade skinnecyklerne være som det turistprojekt, det er født som. Vi har i forvejen hundredevis af landeveje og Marguerit-ruter, som man kan cykle på, fremhæver Leif Klausen.

Leif Klausen bruger sit pensionistliv på blandt andet at lave produkter i lærketræ. Her er det en gyngebænk, der er under fremstilling, men Leif Klausen er også leveringsdygtig i stærekasser, caféborde og foderhuse. Foto: Søren Plovgaard

Skinnecyklerne vejer omkring 120 kilo, og brugerne efterspørger jævnligt lidt lettere cykler, der gør det nemmere at løfte dem af skinnelegemet, når der kommer modkørende på den ensporede banestrækning.

Men Leif Klausen tror ikke på, at det kan lade sig gøre at fremstille skinnecyklerne i en mindre tung udgave.

- Vi har prøvet med aluminium, men det er for dyrt og for svært at svejse i. Vi har også forsøgt os med nogle nylonhjul, men det fungerede heller ikke. Det skal være jern mod jern, fastslår Leif Klausen.

Han har de senere år har trukket sig lidt tilbage fra arbejdet med skinnecyklerne, men mange af hans tidligere kolleger fra fabrikken er stadig aktive på Tirsdagsholdet, der sørger for at vedligeholde de 41 skinnecykler som for tiden er i brug.


Jeg synes, man skal lade skinnecyklerne være som det turistprojekt, det er født som. Vi har i forvejen hundredevis af landeveje og Marguerit-ruter, som man kan cykle på

Leif Klausen


- Det glæder mig hver dag, at skinnecyklerne stadig er så populære, og at det var et langtidsholdbart turismeprojekt, som vi dengang fik sat på skinner, siger han.

Leif Klausen kan dog ikke helt holde hænderne i ro, så han går ofte en tur ud i værkstedet for at fremstille mindre møbler, foderhuse og stærekasser i lærketræ.

Han har desuden påtaget sig opgaven med at passe naboens store have i den tidligere teglværksdirektørvilla som nu er hjemsted for organisationen Youth for Understanding.

Leif Klausen løfter bommen ved skinnecyklernes "banegårdsplads" i Tommerup Stationsby. Foto: Søren Plovgaard

Leif Klausen

Leif Frederik Klausen er 72 år og stammer fra Østermarie på Bornholm.

Bor på Stationsvej 2 i Tommerup Stationsby sammen med sin kone Ane Margrethe.

Kom i voksenlære som smed på Ladum Maskinfabrik AIS i Bagsværd.

Ansat på fabrikken Vølund/Nyborg Vaskemaskiner A/S på Østerbro i Tommerup St. i 1973 og arbejdede på fabrikken i 28 år, indtil den lukkede.

Leif Klausen fortsatte sit arbejdsliv som miljømedarbejder hos en boligforening i Assens, hvor han var ansat i knap 15 år.

Han har siddet i kommunalbestyrelsen i Tommerup Kommune i 21 år for Socialdemokratiet.

Annonce
Kerteminde For abonnenter

Hårdtprøvede lejere barrikaderer sig mod rotter: - De skramlede i væggen bag mit sengegærde

Fyn

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Danmark

Tirsdagens coronatal: 756 nye smittede - positivprocenten er den højeste i 10 uger

Annonce
Annonce
Annonce
Middelfart For abonnenter

Kraftige naboprotester tvinger Kvickly til at tage mere hensyn: Varehus må skrotte halvdelen af udvidelsesplaner i villakvarter

Assens For abonnenter

26-årig havde oversavet jagtgevær i skab på arbejde: - Jeg troede, det var et godt gemmested

Middelfart

Taget på fersk gerning: Polsk vognmand må efterlade lastbil i Danmark

Navne For abonnenter

Gift i 65 år: - Og nu render du også med min tjenestepige!

Nyborg

Reddet på målstregen: Balletskolen flytter til musikskolen

Nordfyn For abonnenter

Odense kan være uoverskuelig for ældre: - Vi kommer nok "aller" til at prøve letbanen

Danmark

Tirsdagens coronatal: 756 nye smittede - positivprocenten er den højeste i 10 uger

Klumme

Debat: Når rodløsheden blomstrer, må nogen holde fast

Erhverv

Kirsten sælger sidste bid af sin mands firma: - De interesserede tænkte nok, at jeg var et let offer

Erhverv

Marcus og Marius drømmer om at overtage slægtsgården: - Men det bliver svært uden investorer udefra

Navne For abonnenter

Ordblinde Mads hiver sølvmedalje med hjem fra svendeprøven: Tømrerfirma har allerede ansat ham

Odense For abonnenter

Carlos Daabas anholdt i Bulgarien: På flugt siden politiet droppede håndjern på vej til arresten - Han ønsker at vende hjem

Faaborg-Midtfyn

Forældre klager over andre forældre: Nu vanker der bøder, hvis ikke du slukker motoren ved skoler og børnehaver

Annonce