Annonce
Erhverv

Legoland gør det, zoo gør det, fitness-centre gør det, og lige om lidt gør Fynbus det også

Passagerer med ungdomskort kan tage en kammerat med gratis i bussen i weekenderne hen over sommeren - Fynbus giver turen og håber, at tilbuddet betaler sig på den lange bane. Arkivfoto: Michael Bager
Fire millioner passagerer forsvandt fra busserne under coronakrisen i 2020 - millioner er tilbage, men der skal flere om bord.

Fynbus går fodboldklubber, Dyne-Larsen, zoologiske haver, forlystelsesparker og museer i bedene og disker op med ekstraordinært gode tilbud - især til trofaste kunder, der kan hive nye passagerer med om bord.

Det er der brug for.

Fynbus led af kundeflugt inden coronakrisen - og fire millioner passagerer forsvandt fra 2015 til 2018. Men da coronakrisen kom buldrende -  blev indhugget kolossalt.

Annonce

Fire millioner passagerer forduftede fra by- og regionalbusserne på Fyn i  de første ti måneder af 2020, fordi det halve og hele af landet var lukket og tusindvis hjemsendt fra skoler, arbejdspladser og uddannelser.

2021 har stået på genåbning, og det kan mærkes på bustrafikken, som stadig er påvirket, men seks måneder inde i året trods alt har genvundet meget af det tabte.

- Vi ligger på 75 procent, hvis vi sammenligner med passagertallet for 2019, som er det sidste normale passagertal, vi har, siger Fynbus-direktør Carsten Hyldborg.

- Når det hele lukker op efter sommerferien, og ansatte på kontorarbejdspladserne også møder ind, regner vi med at nå højere op, men vi ved ikke, hvornår vi kommer på 100 procent. Vi skal måske hen omkring udgangen af 2022, anslår Hyldborg.

Tag mormor eller vennen med

For at få den sidste fjerdedel til at stige om bord igen, griber Fynbus til metoder, der er utraditionelle for et offentligt trafikselskab.

Hvis bestyrelsen siger god for det, kan faste pendlerkunder og kunder med ungdomskort fra 1. juli og tre måneder frem tage en ven gratis med i weekenden.

Passagertab i Fynbus

Fynbus har siden 2015 oplevet et heftigt passagertab.

I 2015 benyttede 18,5 millioner passagerer enten en by- eller en regionalbus.

I 2018 var tallet 14,5 millioner.

I 2020 var tallet 10,5 millioner.

Tabet i årene 2015-2018 skyldes blandt andet letbane-arbejdet og overgang til rejsekortet.

Tabet i 2020 skyldes coronakrisen, og tabet som følge af corona dækkes af staten.

Fynbus er et offentligt trafikselskab.

Det er ejet af de fynske kommuner og Region Syddanmark.

Morten Andersen, (V), borgmester i Nordfyns kommune, er formand for Fynbus-bestyrelsen.

Carsten Hyldborg er direktør for Fynbus.

Fynbus regner med, at det vil komme til at koste cirka 225.000 kroner i tabte indtægter, men krydser samtidigt fingre for, at tilbuddet på den lange bane giver nye passagerer og samtidigt gøre noget godt for bustrafikkens til tider skrantende renommé.

Der var mere end rigeligt med plads i busserne i 2020 - og der er stadig et pænt stykke vej, inden passagertallet - som i forvejen led - er tilbage ved niveauet fra før coronakrisen. Arkivfoto: Simon Trøjgaard Jepsen

- Det er ikke, fordi vi forventer en hel masse passagerer, men vi vil gerne lave nogle nye produkter, der passer til kundernes ønsker og behov, og som måske også gør noget ved vores image, siger Carsten Hyldborg, der skal tage hensyn til, at nye projekter ikke må skabe trængsel i busserne, for det er forbudt i coronatider.

Annonce

Pensionistkort

Også pensionister, der benytter bussen, kan se frem til at få et nyt, skræddersyet tilbud, når de skal med den offentlige trafik.


Vi ligger på 75 procent, hvis vi sammenligner med passagertallet for 2019, som er det sidste normale passagertal, vi har.

Carsten Hyldborg


"Fyn Rundt" er navnet på et nyt månedskort, som er målrettet de ældre passagerer, der får særpris. Kortet, som kommer til at stå i 250 kroner om måneden, skulle have været søsat i december.

- Det kunne vi ikke gøre på grund af corona, men nu vil vi gerne have det sat i værk så hurtigt som muligt. Vi synes, det er vigtigt, at det kører hen over sommeren, ligesom "Tag en ven gratis med", siger Carsten Hyldborg.

De skræddersyede projekter til udvalgte målgrupper er nogle af de første, men så langt fra de sidste, der rammer markedet. Svendborg Kommune har gjort sine bybusser gratis i weekenderne i hele 2021, og på Langeland kan pensionister køre bus hele året for sammenlagt 365 kroner.

- Det er nødvendigt at tænke målrettet, og vi er i fuld gang med flere projekter. Det kunne også være en bestemt type billetter, der sælges billigere om aftenen og i weekenden. DSB har orange billetter - Fynbus kan måske få noget lignende, siger Fynbus-direktøren.

Tag en ven med-tilbuddet skal behandles og godkendes af Fynbusbestyrelsen fredag.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Navne For abonnenter

Vibeke har 15 diagnoser og kæmper for bedre vilkår: - Det var ikke lige sådan, jeg havde tænkt, at mit liv skulle være

Danmark

Helena blev kun 20 år: 'Mor, jeg har glemt mit træningstøj, jeg vender lige om nu og henter det', og så blev der helt stille

Annonce