Annonce
Odense

Lego-figurer hjælper forskere med at finde børnetraumer

Sille Schandorph Løkkegaard (tv) og Mette Elmose Andersen fra Psykologisk Institut på SDU har været med til at udvikle det åbne dukkehus, som de sidder med her. Huset er faktisk et avanceret psykologisk testværktøj til at opdage traumereaktioner hos børn mellem fire og otte år. Foto: Michael Bager
Forskere på Syddansk Universitet har udviklet en ny måde at undersøge, om børn har traumatiske oplevelser med sig, som påvirker deres liv. Den involverer Lego og er allerede efterspurgt internationalt. Nu skal 400 danske psykologer efteruddannes i metoden.
Annonce

Umiddelbart ligner det en helt almindelig legesituation. Et hus med køkken, stue, børneværelser og soveværelse - og en række små Lego-figurer placeret rundt omkring, klar til at blive leget med.

Men det åbne dukkehus er faktisk et avanceret psykologisk testværktøj til at opdage traumereaktioner hos børn mellem fire og otte år, udviklet af forskere på Videnscenter for Psykotraumatologi på Syddansk Universitet. Her kommer børnene igennem fem små styrede forløb med et problem eller en konflikt, som bliver en lille smule værre hver gang - og barnet skal så overtage historien og flytte rundt med figurerne og fortælle videre.

Mens de legehistorier, som almindelige, velfungerende børn finder på, er pænt forudsigelige, har historierne fra traumatiserede børn en række usædvanlige træk. Blandt andet det, at de ofte ikke bruger de voksne, men selv finder på løsninger.

- Når vi kigger på, hvordan barnet leger og sammenholder det med historien, kan vi se, hvilke forestillinger barnet har om sin verden. Hvad gør børnene, hvad gør de voksne, og hvad forventer børnene, de voksne gør, forklarer lektor Mette Elmose.

- Et almindeligt barn vil typisk hente far eller mor og få hjælp, så det ikke gør ondt mere, eller de ikke er kede af det mere. Det er en indikator for, hvilke forventninger de har til voksne og til verden omkring dem, når de oplever konflikter, problemer eller fx et mareridt. Mens et lille barn som fx har oplevet vold i hjemmet, har andre måder forstå, hvordan man skal reagere, supplerer post. doc. Sille Schandorph Løkkegaard.

Odense-testen

Hvis man har et barn, hvor der er mistanke om traumatisering, udvælger psykologerne et udvalg af forskellige redskaber for at undersøge, om barnet er påvirket af det, det har oplevet.

Videnscenter for Psykotraumatologi, Institut for Psykologi på SDU har udviklet en række testredskaber, som psykologer kan bruge i den sammenhæng. De kaldes assessment-redskaber og giver psykologen mulighed for at vurdere, hvordan barnet har det mentalt og emotionelt, hvordan de tænker og forstår ting, og hvordan de har det socialt.

Især for små børn ser testredskaberne også på, hvordan de har det i familien, og hvordan de har det sammen med legekammerater og venner. Meningen er på den måde at give et helhedsindtryk af, hvordan barnet trives - eller hvilke udfordringer, man skal ind og vurdere mere præcist.

Senest har man udviklet en dukkehustest baseret på LEGO kaldet OCTS (Odense Child Trauma Screening). Den skal 400 danske psykologer lære at bruge over de næste fire år, ligesom flere andre lande har vist interessere.

Den styrede leg fungerer som en tidlig screening og gør psykologerne klogere på, om børnene, der har været udsat for nogle traumatiske begivenheder, har brug for en større indsats og hjælp.

Idéen med at bruge dukkehuset er, at også mindre børn, som ikke har så stort ordforråd, kan vise, hvad der sker ved at flytte rundt med dukkerne. Små børn har nemlig ofte svært ved at beskrive, hvad der rører sig inde i dem. Derfor kan psykologer ikke tale med dem på samme måde, de ville gøre med en soldat, der er vendt hjem fra krig med mistanke om PTSD.

- Så vi må gøre noget andet for at få et indblik i, hvad der rører sig i barnet. Børn bruger deres fantasi til at øve sig på at være i verden og forstå det, de oplever. Det giver sig blandt andet udtryk i deres leg - de leger det, de oplever. Det gør alle børn, og det ser vi også traumatiserede børn gøre. Men der er nogle forskelle på, hvordan det kommer til udtryk, og det prøver vi at snævre ind ved at lave nogle kontrollerede legesituationer, hvor vi styrer så mange elementer som muligt, forklarer Sille Schandorph Løkkegaard.

- Børn med traumer har ikke nødvendigvis en forventning om, at voksne hjælper, trøster og passer på dem. Så vælter drengen i vores historie alligevel slet ikke på cyklen - så rejser han sig bare op og går. I de situationer spørger vi ind til, hvad der så skete. De kan ikke lide at blive fastholdt i situationen, fordi de mangler viden om, hvad man gør, og så bliver deres historier kaotiske. Lige pludselig kommer fx en dinosaur ind i huset, men hvor kom den fra? Det kunne ske i en fri leg, men ikke i vores lege, som er så styrede.

Annonce

Vakt opsigt internationalt

Test-værktøjet har fået navnet Odense Child Trauma Screening, OCTS, og lidt usædvanligt har SDU fået støtte af Ole Kirks Fond til at oplære 400 danske psykologer i at bruge redskabet over de næste fire år

- Idéen er, at vi vil klæde alle danske psykologer, der arbejder med børn, på til at bruge testen og lave en aktiv screening, siger professor Ask Elklit, som også har også været inde over udviklingen af OCTS.

- Der findes også andre test, men de er enormt arbejdskrævende og bliver derfor sjældent brugt. Vores idé var at lave noget, som var brugbart, og som kan læres på en overkommelig tid, hvis man er uddannet psykolog. Herefter kan man klare undersøgelsen på en halv time og gøre scoren op på omkring en time. Så har man et fornuftigt grundlag til at vurdere, om man skal gå videre med en yderligere indsats eller undersøgelse, siger Ask Elklit.

Testen har også vakt opsigt i udlandet. Således bruges den allerede på Grønland i en tilpasset udgave, og til marts kommer en delegation fra Litauen til Odense for at blive lært op i metoden.

- Manualen i, hvordan man bruger testen, er blevet oversat til engelsk, og herfra bliver den oversat til litauisk. Herfra vil man uddanne 15 kliniske psykologer i praksis, som kan indsamle data fra de litauiske børn. Det er rigtig dejligt at se sin forskning brugt på den måde - jeg er blevet forsker for, at det skal rykke noget i virkeligheden, siger Sille Schandorph Løkkegaard.

- Det er ikke nyt, at vi har børn med traumer. Det nye er, at vi nu har nogle redskaber, man kan bruge, så snart man er udlært i dem. De er ret simple at anvende og kan tilmed ret præcist beskrive barnet.

Mens de legehistorier, som almindelige, velfungerende børn finder på, er pænt forudsigelige, har historierne fra traumatiserede børn en række usædvanlige træk. Blandt andet det, at de ofte ikke bruger de voksne, men selv finder på løsninger. Foto: Michael Bager
Testværktøjet har fået navnet Odense Child Trauma Screening, OCTS, og det skal 400 danske psykologer nu lære at bruge. Der er også stor interesse fra udlandet, fx kommer en delegation fra Litauen på besøg på SDU i marts for at lære at bruge testværktøket. Her ses Sille Schandorph Løkkegaard (tv) og Mette Elmose, der har været med til at udvikle værktøjet. Foto: Michael Bager
Annonce
Annonce
OB

Michelsen efter nederlag: - Det var fortjent

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Mad og drikke

Frankrig, vi ses igen

OB

Kampen minut for minut: OB tabte til Randers i den første kamp om Europa League-kvalifikation

Annonce