Annonce
Erhverv

Legetøjskæde lukker ti BR-butikker i Danmark

Top-Toy driver også 72 Toys "R" Us-varehuse i Norden. (Arkivfoto)

450 fuldtidsansatte kan blive berørt af Top-Toys lukning af ti BR-butikker landet over.

Forbrugerne har ændret vaner, når de køber legetøj, og derfor må Nordens største legetøjskæde, Top-Toy, nu lukke ti BR-butikker i Danmark.

Det oplyser selskabet fredag i en pressemeddelelse.

- Det er ikke lykkedes for os at gøre Top-Toy lønsom i sin nuværende form, og derfor må vi ændre grundlæggende på virksomheden ved at forenkle og optimere de sunde dele af forretningen, siger administrerende direktør i Top-Toy Per Sigvardsson.

Selskabet har begæret skifteretten om rekonstruktion, så man kan skabe en mere enkel og strømlinet forretning.

Det kræver ifølge Top-Toy fokus på færre butikker, der dog skal være mere moderne. Herunder vil man fokusere på en effektiv onlinehandel, så det bliver lettere at købe legetøjet.

450 fuldtidsansatte på tværs af virksomheden kan blive "berørt" af lukningerne i Norden og i Tyskland.

- Det er trist og beklageligt, at vi må sige farvel til dygtige kolleger, der alle har kæmpet hårdt for at gøre Top-Toy til en sund forretning, siger Per Sigvardsson.

Selv om de ti BR-butikker lukker, vil der stadig være 87 BR- og Toys"R"us-butikker i Danmark og 226 i hele Norden.

For godt en uge siden meldte Top-Toy et årsregnskab ud, der viste et underskud på to milliarder kroner.

Det store underskud skyldtes primært en nedskrivning på 1,6 milliarder kroner på goodwill, der dækker over værdien af varemærker.

Derudover har der været store udgifter til et it-system.

Top-Toy blev i 2015 solgt til kapitalfonden EQT, der ejer 73 procent af selskabet. Stifterfamilien Gjørup ejer 24 procent.

Forbrugerrettigheder som returret, reklamation og garanti påvirkes ikke.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce