Annonce
Assens

Legeplads skal op i gear

Frøbjerg Bavnehøj. Arkivfoto: Peter Leth-Larsen

Assens Kommune vil have en legeplads ved Frøbjerg Bavnehøj, der kan tiltrække folk udefra.

Frøbjerg: Først hed det en naturlegeplads, og det er det mål, der de senere år er styret efter.

Nu lægges der op til, at et større areal ved Frøbjerg Bavnehøj skal gøres til legeområde, og at der skal investeres i det, så det også vil vække opmærksomhed uden for kommunens grænser.

Udvalget for Miljø, Teknik og Plan i Assens Kommune har besluttet, at benytte de 500.000 kroner, der var afsat til en natur- og temalegeplads i 2018 og 2019, til udarbejdelse af det nye projekt. I tankerne er fortsat en naturlegeplads, ikke til 500.000 kroner men til 10-12 millioner kroner. Det skal være et projekt, der får børn og voksne rundt i hele området, og som inddrager, leg, læring, historie og kultur.

Grønt Råd, der oprindelig fik idéen om naturlegepladsen, bakker op om det udvidede projekt, og også Naturstyrelsen, der ejer området, er positivt indstillet.

Med en halv million kroner til beskrivelse af projektet, håber udvalget at de øvrige millioner kan findes via fonde.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

2822 husstande uden strøm

Debat For abonnenter

De gamle nyheder, 1945: Odense Sporveje vil nedlægge stoppesteder

1995 4,7 millioner kroner. Så mange penge lagde 11.852 glemsomme fynske bilister i statskassen for ulovlig parkering i 1993. Hovedparten af afgifterne, der som bekendt er på 400 kroner pr. gang, blev lagt af 8816 i Fyns største politikreds, Odense. De 3036 øvrige afgifter er blevet opkrævet jævnt fordelt over resten af Fyn. Selv om afgiften for ulovlig parkering blev fordoblet fra 200 til 400 kroner 1. april 1991, kan de seks fynske p-kontrollører fortsat uddele lige så mange afgifter – ca. 12.000 – om året, konstaterer politikommissær Poul Dahl. 398 bilister klagede over afgiften, men kun 172 fik medhold og pengene eftergivet – oftest i forbindelse med læge- eller sygehusbesøg, der uventet trak ud. 1970 Statsbanerne udbyder i dag en ny Storebæltsfærge til 50 millioner kroner i licitation, og på forhånd ventes de fire værfter i Helsingør, Nakskov, Ålborg og Odense at være interesseret i ordren. Efter planen skal den nye tredækker leveres til sommeren 1972 eller muligvis først til foråret 1973. Samtidig viser en prognose, at færgekapaciteten skal fordobles inden udgangen af 1970-erne, hvis der ikke ret hurtigt tages beslutning om en bro mellem Fyn og Jylland. Færgen kommer i store træk til at ligne ”Arveprins Knud” og får en kapacitet på 450 personbiler og 1500 passagerer. En ny jernbanefærge, der kan overføre gennemgående eksprestog mellem Nyborg og Korsør, ventes bestilt til levering i 1973. 1945 Fra Odense Sporvejes begyndelse har der eksisteret en del faste stoppesteder på særligt trafikerede steder, men sporvejsselskabet overvejer at likvidere dem. Det gælder ved hjørnet af Klaregade og Mageløs samt ved hjørnet af Mageløs og Kongensgade, hvor der nu opsættes almindelige stoppestedsskilte i stedet. Ifølge driftsbestyrer Schaumann sker nedlæggelsen af de faste stoppesteder ud fra hensynet til at gennemføre en hurtigere drift under de nuværende, besværlige trafikforhold, hvor der er stort pres på sporvognene. De faste stoppesteder virker kun forsinkende, og hvis der ingen passagerer er at optage og afsætte, vil sporvognene altså fremtidig kunne køre videre uden standsning.

Sport

Fynboer fejrede sporten: Se de 10 bedste billeder fra Årets Sportsnavn

Annonce
var adsmtag = adsmtag || {}; adsmtag.cmd = adsmtag.cmd || [];