Annonce
Fyn

Leder på læreruddannelsen efter massiv kritik fra studerende: - Det har ikke været optimalt

Uddannelsesleder på UCL, Anders Nørgaard, medgiver, at det ikke har været et optimalt forløb for de lærerstuderende. Arkivfoto: Jens Wognsen
Uddannelsesleder på UCL, Anders Nørgaard, medgiver, at det ikke har været et optimalt forløb for de lærerstuderende.

Er der et problem på læreruddannelsen?

- Vi kan godt se, at det her forløb ikke er optimalt. Det vil jeg nu drøfte med de studerende, og jeg er helt sikker på, at vi finder en fornuftig løsning.

De studerende siger, at de mangler minimum 36 ud af 84 lektioner på 4. semester i engelsk. Hvordan forholder du dig til det?

- Hvis de studerende siger det, vil vi undersøge det. Men vi kan ikke genkende, at der skulle være aflyst mere end 12 lektioner.

Som jeg har forstået det, er der ikke tale om aflysninger. Ifølge de studerende har der aldrig været de 84 lektioner, der burde være.

- Vi har en fuldstændig klar holdning til, at de studerende skal have 84 lektioner med underviser per 10 ECTS-point, og det går vi ikke på kompromis med. Hvis der er en underviser, der ikke har udført de lektioner, er det selvfølgelig en anden sag.

Jeg har forsøgt at få fat i studieplanerne, hvor man kan se, hvor mange lektioner, der er afholdt. Men de er slettet for engelskfaget.

- Det, håber jeg, ikke er rigtigt. Det lyder meget mærkeligt. Det har jeg slet ikke hørt om før, men det vil jeg undersøge.

Er de studerende klædt på til at undervise i folkeskolen?

- De studerende på UCL er ordentlig klædt på, hvis de har deltaget i undervisningen og har bestået deres prøver, som i parentes bemærket er med ekstern censur.

Og hvad så med specifikt for det her hold 6?

- Vi medgiver, at der har været et forløb, der ikke har været optimalt, og det følger vi selvfølgelig op på.

Skal de ikke have nogle erstatningstimer?

- Hvis det er korrekt, at de har mistet 36 lektioner, skal de selvfølgelig have erstatningstimer.

19 bestod engelsk, som er deres hovedfag. Til sammenligning bestod 42 LG. Siger det ikke noget om, at de ikke har modtaget den fornødne undervisning?

- Jeg kan godt se, at hele deres forløb med skiftende undervisere og i hvert fald aflysning af nogle lektioner ikke har været optimalt.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

22-årige Kamilla fik afslag som smedelærling: Det er da for dumt

Årstallet er 2019, og ligestillingen og ligeberettigelsen har været her længe. Derfor kan sygeplejersken sagtens være en mand, ligesom smeden sagtens kan være en kvinde. Eller … nå, nej, det kan smeden så åbenbart ikke. Den 22-årige Kamilla Søndergaard berettede i hvert fald i avisen tirsdag om, hvordan hun måtte igennem en syndflod af afslag, hvoraf mange handlede om hendes køn, inden hun til sidst fandt en smedelærlingeplads på værftet i Assens. Inden da var hun blevet ramt af den ene dårlige forklaring efter den anden, herunder den dårligste af alle: Nej, du kan ikke blive smed, fordi du er pige. Alle disse rigide afslag er ikke givet i 1879 eller i 1919 eller i 1939. De er givet i 2019. Tænk sig: I 2019 siger nogle af de virksomheder, der bestandigt skriger efter arbejdskraft, stadig nej til at ansætte nye medarbejdere, blot fordi ansøgerne har et andet køn end de fleste andre ansatte på arbejdspladsen. Det er absurd. Og det er mistrøstigt. Danske virksomheder er ganske enkelt nødt til at åbne øjnene og rette interessen mod begge køn, hvis de fortsat vil have adgang til de bedste kandidater på markedet. Derfor er det glædeligt, at brancheorganisationerne Danske Maritime, Danske Havne og Danske Rederier er gået målrettet i gang med at styrke rekrutteringen af kvinder til job i typiske mandefag som maskinmester, skibsfører, smed og en række andre fagområder inden for Det Blå Danmark. For det er den eneste måde, hvorpå man kan sikre sig dygtige medarbejdere i fremtiden. Disse organisationer bør blive et forbillede for andre organisationer, brancher, virksomheder og uddannelsesinstitutioner, der stadig har bedst øje for det ene køn. For man er nødt til at henvende sig til både mænd og kvinder, hvis man vil styrke rekrutteringer. Det er nemlig ikke sikkert, at man bliver en god sygeplejerske, fordi man er kvinde. Eller at man bliver en god smed, fordi man er mand. Til gengæld er det sikkert, at man allerhøjst får fat i halvdelen af de klogeste talenter, hvis man kun henvender sig til det ene køn. Og det er da for dumt.

Annonce