Annonce
Fyn

Leder: El-løbehjul - en sag for kommunen

Annonce

El-løbehjul er et transportmiddel med en så begrænset radius, at det typisk bruges i centrum af en større by. Derfor er det underligt, at kommunerne ikke kan bestemme, hvor mange el-løbehjul, der må være i byen - om overhovedet nogen. Heller ikke parkeringsregler for el-løbehjul er et kommunalt anliggende, skønt el-løbehjul i store bysamfund indgår i bybilledet og i udformningen af centrum, som lokalpolitikere alle steder tilstræber at gøre så tillokkende som muligt. Politikernes håb er, at el-løbehjul vil signalere dynamik og fremdrift.


El-løbehjul skal være et aktiv for bymidten - ikke en plage.


Det er oplagt at overføre el-løbehjul til kommunalt selvstyre, hvilket nu omsider er gået op for Folketinget. Regeringen barsler med et lovforslag, som vil give kommunerne flere muligheder for at regulere antallet og brugen af el-løbehjul i byerne. At politikerne i Odense ser frem til, at loven efter alt at dømme bliver vedtaget senere på året, er forståeligt. Dermed kan Odense Kommune sikre, at el-løbehjul bliver et berigende aktiv for centrum i stedet for en irriterende plage for mange fodgængere og beboere i city.

Ligefrem en plage er el-løbehjulene i Odense ikke i dag. Det forhindrer en aftale, som Odense Kommune har lavet med de to udbydere, VOI og Tier. Men tendensen til løbehjuls-anarki har været der, og her kan strammere regler og større kommunal styring dæmme op for, at el-løbehjul efterlades hist og pist og ligger og flyder rundt omkring. Den risiko vil nemlig altid eksistere. Det er billigt at leje et el-løbehjul, og det er godt. Men at noget er gratis eller billigt for den enkelte har også en bagside. Brugen mister værdi. Det betyder pludselig ikke så meget, hvordan man skiller sig af med det lånte eller lejede.

Mens antal og adfærd bør være et kommunalt anliggende, kan politikerne på Christiansborg passende give el-løbehjul en realistisk status i trafikken. En statistik fra Ulykkes Analyse Gruppen på OUH viser, at det er farligere på køre på el-løbehjul, end på cykel. Med en betydelig risiko for hovedskader efter fald og styrt er det oplagt at gøre det lovpligtigt at bruge hjelm, ligesom det er også obligatorisk at bruge hjelm på knallert og motorcykel samt at spænde selen, inden man starten bilen.

Resume:

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Nyborg

Bæredygtigt byggeri i Nyborg Kommune

Odense For abonnenter

Tiltalts brødre forsøgte at betale sig fra voldtægt: 16-årigt offer tilbudt op til 50.000 kroner for at trække anmeldelse tilbage

CORONAVIRUS

Live: Det er for tidligt at glæde sig over smittetal, mener Mølbak

Annonce