Annonce
forside

Lavt til loftet: Fyn Rundt-vindere kvitterede med sang for skaldede isser

Muller-skipper Leif Madsens besætning kvitterede for førstepladsen med en munter sang om skaldede isser og lav højde i salonen. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

Fyn Rundt-sejlskibe fra Svendborg og Troense på førstepladser. Minutlangt stående bifald for Svendborg-skonnert.

Øhavets sejlskibe scorede flot i ugens Fyn Rundt-sejlads. To førstepladser og en tredjeplads er blandt resultaterne i kapsejladsen for de bevaringsværdige sejlskibe.

Fredag aften blev Fyns store maritime folkefest afsluttet med præmieoverrækkelser for over 500 deltagere i et telt på Svendborg Havn.

Den prestigefyldte førsteplads i Store Klasse gik igen-igen til Svendborg-skonnerten Aron. Den nu afdøde skipper Kristian Lund hentede præmien et dusin gange. Arons nye skipper, Gorm Bødker, modtog sammen med skibets reder, Anette Hansen, førstepræmien. Overrækkelsen blev efterfulgt af et minut-langt, stående bifald. Det kunne godt tolkes som en taktfast hilsen til Kristian Lund, der i starten af 1980'erne tog initiativ til sejladsen Fyn Rundt.

Andenpladsen i Store Klasse blev vundet af skonnerten Brita Leth fra Aarhus. Tredjepladsen gik til Svendborg-skonnerten Lilla Dan. I følge dommer Sune Blinkenberg et meget tæt løb.

Førstepladsen i Mellem Klasse scorede Elsa Margrethe fra Kolding. Blandt de ombordværende i den familie-ejede hajkutter var den få måneder gamle Havanna - skippers barnebarn og datter af Agnete Finnemann Scheel.

Alt tyder på, at næste generation om bord er godt i vej. I havnene var lille Havanna fx ophængt i en vugge under bommen.

Også i Mellem Klasse var racet så tæt, at dommeren måtte tage et dybt dyk i paragrafferne for at træffe sin afgørelse. Andenpladsen blev vundet af FDF Aalborg Søkreds Jens Krogh, også som Elsa Margrethe et tidligere fiskefartøj.

Tredjepladsen gik til skonnerten Mira fra København.

I Lille Klasse topscorede førstegangs-deltageren Concordia, en tidligere åledrivkvase fra Holbæk, efterfulgt af den jagt-riggede, tyske (og Lundeborg-byggede) Freja Aus Kiel og galeasen Vega fra Roskilde.

I Store Specialklasse hentede skipper Leif Madsen førstepladsen i den jagtbyggede Muller. Hans besætning af glade, velvoksne Troense-drenge kvitterede med en sang skrevet til lejligheden. Pointen var, at de skaldede isser lidt for ofte stødte på salonens lave loft:

"I pæreskuden Muller / kan vi så let få kuller / For vi må hele tiden passe på / for i en sådan skøjte / der findes ej ståhøjde / så vi må hele tiden vores hoveder slå"

De følgende pladser blev snuppet af det svenske, ketch-riggede redningsfartøj Astrid Finne og jagten Valkyrien af Hobro. Svendborgs krydstoldjagt Viking lukkede leddet med en femteplads.

Lille Specialklasse: Lodskutter-kopien, tyske Freya Aus Den Sieben Inseln på førsteplads efterfulgt af den Walsted-byggede Lodsen fra Nyborg og Colin Archer-typen Carina af Hals.

Årets Fyn Rundt satte rekord med omkring 55 deltagende skibe. Mindre rekord-agtig var vinden. På en enkelt etape, Assens-Ærøskøbing, var den så svag, at dommeren dømte motor-sejlads. Det udløste på mange skibe en afkølende øhavs-dukkert i sommerheden.

Annonce
Muller-skipper Leif Masen fra Troense spurgte i sin lille takketale om, hvor Svendborgs borgmester var henne til sådan en maritim fest med over 500 deltagere. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
En bevæget Aron-reder, Anette Hansen - enke efter Kristian Lund - modtog førstepræmien sammen med skonnertens nye skipper, Gorm Bødker. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Svendborg-skonnerten Lilla Dans tredjepræmie blev modtaget af besætningens yngste medlemmer. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Den glade vinderfamilie bag Kolding-hajkutteren Elsa Margrethe:. Havanna i mors, Agnete Finneman Scheels arme, Vibeke Finnemann Scheel, far og skipper Jens Finnemann og sønnen, Olau Finnemann Scheel. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Fyn Rundt-dommer Sune Blinkenberg var ny på posten og meldte, at han gerne kommer tilbage næste år. Til daglig er Sune Blinkenberg kaptajn på den norske fuldrigger Sörlandet. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sport

Fynboer fejrede sporten: Se de 10 bedste billeder fra Årets Sportsnavn

Fyn

2822 husstande uden strøm

Debat For abonnenter

De gamle nyheder, 1945: Odense Sporveje vil nedlægge stoppesteder

1995 4,7 millioner kroner. Så mange penge lagde 11.852 glemsomme fynske bilister i statskassen for ulovlig parkering i 1993. Hovedparten af afgifterne, der som bekendt er på 400 kroner pr. gang, blev lagt af 8816 i Fyns største politikreds, Odense. De 3036 øvrige afgifter er blevet opkrævet jævnt fordelt over resten af Fyn. Selv om afgiften for ulovlig parkering blev fordoblet fra 200 til 400 kroner 1. april 1991, kan de seks fynske p-kontrollører fortsat uddele lige så mange afgifter – ca. 12.000 – om året, konstaterer politikommissær Poul Dahl. 398 bilister klagede over afgiften, men kun 172 fik medhold og pengene eftergivet – oftest i forbindelse med læge- eller sygehusbesøg, der uventet trak ud. 1970 Statsbanerne udbyder i dag en ny Storebæltsfærge til 50 millioner kroner i licitation, og på forhånd ventes de fire værfter i Helsingør, Nakskov, Ålborg og Odense at være interesseret i ordren. Efter planen skal den nye tredækker leveres til sommeren 1972 eller muligvis først til foråret 1973. Samtidig viser en prognose, at færgekapaciteten skal fordobles inden udgangen af 1970-erne, hvis der ikke ret hurtigt tages beslutning om en bro mellem Fyn og Jylland. Færgen kommer i store træk til at ligne ”Arveprins Knud” og får en kapacitet på 450 personbiler og 1500 passagerer. En ny jernbanefærge, der kan overføre gennemgående eksprestog mellem Nyborg og Korsør, ventes bestilt til levering i 1973. 1945 Fra Odense Sporvejes begyndelse har der eksisteret en del faste stoppesteder på særligt trafikerede steder, men sporvejsselskabet overvejer at likvidere dem. Det gælder ved hjørnet af Klaregade og Mageløs samt ved hjørnet af Mageløs og Kongensgade, hvor der nu opsættes almindelige stoppestedsskilte i stedet. Ifølge driftsbestyrer Schaumann sker nedlæggelsen af de faste stoppesteder ud fra hensynet til at gennemføre en hurtigere drift under de nuværende, besværlige trafikforhold, hvor der er stort pres på sporvognene. De faste stoppesteder virker kun forsinkende, og hvis der ingen passagerer er at optage og afsætte, vil sporvognene altså fremtidig kunne køre videre uden standsning.

Faaborg-Midtfyn For abonnenter

Borgmester efter DF'ers kritik af omstridt chef: - Overvej dit ansvar som arbejdsgiver

Annonce
var adsmtag = adsmtag || {}; adsmtag.cmd = adsmtag.cmd || [];