Annonce
Indland

Lavere broafgift?: Politikere tøver - vil beskytte andre projekter

- Snævert set kan det virke som en god idé at sænke afgiften, men det er meget vigtigt, at vi nu får klarhed over, om det i så fald kan få betydning for vores øvrige projekter i regionen, siger Karsten Uno Petersen fra Gredstedbro nær Esbjerg. Arkivfoto.

Fynske erhvervsinteresser vil have støtte fra Region Syddanmark til at fjerne broafgiften over Storebæltsbroen. Men flere politikere tøver med opbakning, da de frygter, at færre indtægter fra broen kan gå ud over andre syddanske ønsker til infrastrukturen.

Annonce

På Fyn er der længe blevet kæmpet for at få afskaffet borgeres og virksomheders udgifter til at køre over Storebæltsbroen.

Sagen lander nu i Udvalget for regional udvikling i Region Syddanmark, der skal tage stilling til den nyoprettede Storebæltskomités ønske om at sænke og på sigt afskaffe den omdiskuterede broafgift.

Men før udvalgets drøftelser er der forsigtighed at spore hos medlemmerne af udvalget. For afgiften for at køre over broen mellem Fyn og Sjælland kan være med til at finansiere tre andre store projekter, som regionen allerede har udpeget som "fælles syddanske infrastruktur-prioriteter".

Formanden for Udvalget for regional udvikling, Bo Libergren (V) fra Odense, lægger ikke skjul på, at han gerne ser afgiften sænket. Han mener, at broafgiften fungerer som en særskat for borgere og virksomheder, der er nødt til at krydse Storebælt.

- Men som udvalgsformand er jeg også forpligtet til at tage hensyn til de tre andre ting, som vi har prioriteret, siger Bo Libergren.

Han henviser til Hærvejsmotorvejen, en tredje Lillebæltforbindelse samt Timemodellen, der skal sikre hurtigere togdrift mellem de største byer. Han tilføjer arbejdet med at få udvidet E20-motorvejen med et tredje spor på Vestfyn.

Venstres Preben Friis-Hauge fra Varde-egnen, der også er medlem af udvalget, peger ligesom Bo Libergren på regionens forpligtelserne til at prioritere de tre syddanske projekter.

- Vi har andre infrastrukturruter, som er afhængige af Storebælts-prisen. Så det skal vi først og fremmest se på, siger Preben Friis-Hauge og tilføjer:

- Hvis de kan kombineres med billigere takster på Storebæltsbroen, er det fint, men hvis det betyder, at vi ikke kan komme i gennem med vores projekter, vil jeg være loren over at gøre det.

Storebæltsforbindelsen

Alle Folketingets partier undtagen Enhedslisten etablerede i 2009 Infrastrukturfonden, der skal finansiere trafikinvesteringer i hele landet. Storebæltsbroen skulle efter planen aflevere ni milliarder kroner til fonden frem til 2022.Som konsekvens af denne beslutning blev tilbagebetalingsperioden for Storebælt forlænget frem til 2029.

I 2015 kørte 11,9 millioner køretøjer over broen, hvis rentebærende nettogæld samme år var 22,5 milliarder kroner.

Det koster 240 kroner for en personbil at passere broen.

Annonce

Konservativ: Holdninger afhænger af geografi

Også næstformand Karsten Uno Petersen (S) vil have klarhed over konsekvensen af at fjerne en betydelig indtægtskilde, idet en del af brugerbetalingen til broen bidrager til andre infrastrukturprojekter i hele landet.

- Snævert set kan det virke som en god idé at sænke afgiften, men det er meget vigtigt, at vi nu får klarhed over, om det i så fald kan få betydning for vores øvrige projekter i regionen, siger Karsten Uno Petersen fra Gredstedbro nær Esbjerg.

Udvalgsmedlem Hans Winther (SF), Kolding, er heller ikke helt afklaret omkring sin holdning til problematikken. Han vil gerne have undersøgt de økonomiske og miljømæssige konsekvenser i forhold til, hvor meget en sænkning af broafgiften rent faktisk vil gavne erhvervslivet på Fyn.

Den daværende regionsrådsformand Carl Holst (V) var i juni 2014 ude med en skarp kritik af broafgiften, som han kaldte "en slags betalingsmur for Region Syddanmark".

John Lohff (K) fra Sønderborg ser helst en bro over Als til Fyn. Han påpeger, at holdningen til brotaksten er stærkt afhængig af geografi.

- Ligesom der ikke er enighed i KKR (kommunekontaktrådet med deltagelse af alle 22 kommuner i regionen, red.) om en bro mellem Als og Fyn, er der det heller ikke om en lettelse af taksten over Storebælt.

Udvalgsmedlem Niels Erik Sønderborg (DF), Odense, mener, at et ekstra motorvejsspor på Vestfyn og etablering af Timemodellen har højest prioritet.

Han ser dog gerne brotaksten sat ned, men erkender, at det "landspolitisk ligger ret tungt". Det er således ikke en del af regeringsgrundlaget, selvom Liberal Alliance tidligere har udtalt, at afgiften skulle fjernes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kerteminde For abonnenter

Tvunget til at forlade byrådet efter anmeldelse fra lokal avis: - Det er godt nok det mest usmagelig, jeg har været udsat for

Kerteminde For abonnenter

60 dage for et facebook opslag: - Det er samfundet, der har censureret en folkevalgt politiker, mener forsvarsadvokat

Nyborg

Fængselsansattes formand venter Madsen flyttet til nyt fængsel: Enner Mark og Nyborg er i spil

OB

OB-træner vil konkludere halvvejs

Nordfyn

Efter dommen til vanvidsbilist: Dansk Folkeparti afkræver justitsministeren svar

Annonce