Annonce
Middelfart

Lastbil påkørte vejbro: Nu har Vejdirektoratet undersøgt skaderne

Mindre skader på vejbro i Nørre Aaby, efter en lastbil med for højt læs påkørte den. Foto: Daniel Kofoed.

Nørre Aaby: Tirsdag aften påkørte en lastbil en vejbro på Assensvej i Nørre Aaby.

Lastbilen kilede sig fast, da den havde et for højt læs, og det var først muligt at få lastbilen fri ved 05-tiden onsdag morgen.

Assensvej var natten igennem spærret. Også vejen Byllerup, som går over vejbroen, var spærret, da man først ville have undersøgt skadernes omfang.

Onsdag formiddag har Vejdirektoratet undersøgt vejbroen, og vagthavende Brit Osted Nielsen melder, at man har bedt politiet om at ophæve afspærringen af Byllerup.

- Der er ingen grund til, at den er spærret. Der er sket lidt skalskade, hvor noget beton er kradset af, men det har ingen sikkerhedsrisiko, lyder det fra den vagthavende hos Vejdirektoratet.

Påkørslen skete ved 21-tiden tirsdag aften, og området omkring vejbroen var spærret i adskillige timer. Der var ifølge vagtchefen ved Fyns Politi ingen tegn på, at chaufføren var alkoholpåvirket, da han klemte lastbilen fast under broen, der holder en standardhøjde på fire meter.

Brit Osted Nielsen, vagthavende ved Vejdirektoratet, fortæller, at den slags uheld sker af og til.

- Det er typisk lastbiler, der kører med kran. Det er ikke så tit, det skyldes for højt læs. Selvfølgelig sker det også, men det bør man vide, hvis man er chauffør eller vognmand, understreger Brit Osted.

Annonce
Vejen Byllerup spærret efter påkørsel af vejbro. Foto: Daniel Kofoed.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce