Annonce
Middelfart

Lastbil påkørte bro: Vej over bro fortsat afspærret

Bryllerup som krydser Assensvej ved Nr. Aaby er fortsat afspærret indtil broen er blevet undersøgt for eventuelle skader. Foto: Daniel Kofoed.

(Vejdirektoratet har undersøgt skaderne. Læs mere her)

Assensvej bliver genåbnet i løbet af onsdag morgen, efter en lastbil tirsdag aften satte sig fast under en jernbanebro i Nørre Aaby, så trafikken blev spærret i begge retninger. Det vurderer vagtchef ved Fyns Politi Milan Holck Nielsen.

- Lastbilen er blevet skåret fri og er ved at blive fjernet, så vi forventer, at vejen under broen snart vil blive genåbnet, siger han til fyens.dk.

Vejen over broen, Bryllerup, vil dog forsat være lukket, indtil broen er blevet tjekket for eventuelle skader, oplyser vagtchefen.

Lastbil forsøgte omkring klokken 21.00 at komme under jernbanebroen på Assensvej i udkanten af Nørre Aaby. Lastbilen kørte muligvis med for højt læs og kilede sig fast under broen, der holder standardhøjden på fire meter. Omkring klokken 05.00 lykkedes det at få lastbilen skåret fri.

Annonce
Skaderne på broen. Foto: Daniel Kofoed.
Bryllerup som krydser Assensvej ved Nr. Aaby er fortsat afspærret indtil broen er blevet undersøgt for eventuelle skader. Foto: Daniel Kofoed.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Lange dyretransporter til udlandet: Det er en svinsk behandling

Grise, køer, får og andre slagtedyr skal behandles ordentligt, mens de er i live - også selv om de på vej til slagteriet. Derfor er det på sin plads, at to fynske vognmandsfirmaer er blevet hevet i retten sammen med en række andre speditører og svinehandlere, fordi de ifølge anklageskriftet ikke har behandlet dyrene efter reglerne. Vognmændene har, som man kunne læse i avisen i sidste uge, overtrådt loven utallige gange. I alt rummer anklageskriftet mere end 1000 punkter, herunder mange hundrede overtrædelser af reglerne om, hvor lang tid dyr må transporteres på ladet af en lastvogn. I andre tilfælde er dyrene blevet stuvet alt for tæt sammen på lastvognene og har dermed ikke fået den mængde plads, som de skal ifølge loven. I atter andre tilfælde har vognmændene ikke afleveret de lovpligtige logbøger over transporterne, hvilket gør, at myndighederne ikke kan få indblik i, om de pågældende chauffører overhovedet har overholdt loven. Det er skamfuldt for vognmandsbranchen, at der er så mange brådne kar blandt medlemmerne. Og det er dobbelt skamfuldt, at disse medlemmer står bag så umådeligt mange overtrædelser af lovgivningen, som tilfældet er. Det er helt afgørende, at kontrollen med vognmændene bliver strammet. Det er et faktum, at antallet af dyretransporter har været kraftigt voksende i de seneste år; alene sidste år blev tæt på 15 millioner svin stuvet sammen på lastvogne og kørt ud af landet - så langt væk som til Italien og Bulgarien. Derfor er det nødvendigt at få langt bedre styr på transporterne, så myndighederne kan sikre sig, at dyrene ikke lider unødigt, mens de står på ladet af en lastvogn på vej gennem Europa. Det er, undskyld udtrykket, svinsk at udsætte dyr for den behandling, som en snes fynske og danske vognmænd har udsat dem for. Derfor er det godt, at vognmændene kommer for retten, så der kan blive statueret et eksempel. For dyrenes skyld. Og for vores egen morals skyld.

Fyn For abonnenter

Sørens gård køres over af jernbanen: Gid staten bare ville opkøbe mig

Fyn

Parti går i folketingssalen for at få bygget ny jernbane to år tidligere

Annonce