Annonce
112

Lastbil bakkede på motorvejsafkørsel: Tjek afslørede rod i papirerne hos chauffør og vognmandsfirma

En makedonsk chauffør og et bulgarsk vognmandsfirma havde rod i papirerne, da Sydøstjyllands Politi kontrollerede en lastbil i forbindelse med et uheld på en motorvejsafkørsel på Fynske Motorvej. Foto: Michael Bager
En makedonsk chauffør og et bulgarsk vognmandsfirma havde rod i papirerne, da Sydøstjyllands Politi kontrollerede en lastbil i forbindelse med et uheld på en motorvejsafkørsel på Fynske Motorvej.

Ejby: Der er bøder på vej til både en makedonsk lastbilchauffør og et bulgarsk vognmandsfirma, som ikke havde styr på papirerne, da Tungvognscenter Syd fra Sydøstjyllands Politi tidligere på måneden kiggede forbi. Det skriver politiet i en pressemeddelelse.

Det skete i forbindelse med et uheld på motorvejsafkørsel 56 ved Ejby 22. februar, hvor den makedonske chauffør havde forsøgt at bakke ned ad afkørslen. Her ramte han en personbil, som var på vej op ad rampen. Føreren forsøgte ifølge Fyns Politi at undvige den bakkende lastbil, men bilen endte med lettere skader på den bagerste venstre side.

Medarbejdere fra Tungvognscenteret rykkede ud for at kontrollere lastbilen, og det viste sig hurtigt, at den makedonske chauffør ikke havde styr på sine papirer.

For det første kørte han på en ordning, hvor han selv skulle indtaste køre/hviletider. En ordning, han ikke var berettiget til at køre på, og han indkasserede derfor en bøde på 3.000 kroner, mens en bøde på 6.000 kroner bliver sendt til transportfirmaet.

Dernæst havde chaufføren kun en kopi af en "bekræftet kopi" af godskørselstilladelsen udstedt i Bulgarien med - i stedet for den "bekræftede kopi", som er påkrævet.

Det bulgarske transportfirma fik derfor hurtigt sendt bud efter en anden lastbil og en gyldig godskørselstilladelse. Den tilladelse viste det sig dog også at være galt med, da det var den originale tilladelse, og den skal opbevares hos transportfirmaet selv - og ikke i en af firmaets kørende lastbiler.

Det betød endnu en bøde til det bulgarske transportfirma - denne gang på 5.000 kroner.

Som en lille krølle på historien, viste det sig også, at føreren af den lastbil, som kom den første til undsætning, heller ikke havde styr på godskørselstilladelsen, da han netop havde afleveret sin egen tilladelse til kollegaen.

Hele miseren endte med to bulgarske lastbiler, som ikke kunne få lov til at køre videre, før der kom orden i tilladelserne. Og de to var derfor først lovligt kørende fire dage senere.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce