Annonce
Nordfyn

Lang tid i bussen: Mads kører jorden rundt til og fra skole

Mads Ejlskov, der går i 2.e på Nordfyns Gymnasium, bruger to timer om dagen på at køre til og fra skole. Foto: Kaeli Schütz
Mange unge oplever problemer med for lange busture, når de skal i skole på Nordfyns Gymnasium. Det er faktisk sådan, at nogle kan lave en hel jordomrejse på den tid, de under gymnasietiden kører i bus.
Annonce

Nordfyn: Klokken 7.25 står Mads Ejlskov ved sit busstopsted i Egense for at komme til sin uddannelse på Nordfyns Gymnasium. Han sidder i bussen og indhenter de sidste lektier, eller den søvn han måske ikke fik.

Klokken 8.25 stiger han ud af samme bus ved Nordfyns Gymnasium, og han er klar til at starte endnu en skoledag. Næste morgen får han lov til at tage bilen. Han kører hjemmefra klokken 8.05 og parkerer bilen på gymnasiets overfyldte parkeringsplads klokken 8.25.

Men hvordan kan det være busruterne på Nordfyn er så lange? Og hvad skal der til for at løse problemet?

Annonce

Flest tager bussen

På Nordfyns gymnasium er det 72,6 procent af eleverne, der bruger busserne som transportmiddel til og fra skole ifølge en undersøgelse udført på skolen. Dog synes mange af disse elever, at de bruger for lang tid på deres bustur.

De oplever, at bussen kører store omveje, mens der på trods af det store areal, der bliver dækket, stadig kun er få elever, som stiger på. Ifølge undersøgelsen så bruger nogle af eleverne dobbelt så lang tid i bus som de bruger i bil, dette betyder, at eleverne, som kommer fra de såkaldte yderområder, bruger omkring en time hver vej til deres gymnasium.

Mads Ejlskov har 18 kilometer i skole med bil, hvilket tager 20 minutter. Dog tager hans bustur en hel time. Kjeld Jørgensen, som er matematiklærer på Nordfyns Gymnasium, har regnet sig frem til, at Mads Ejlskov, i løbet af de tre år, han går på gymnasiet, kører så meget i bus, at det svarer til en tur rundt om jorden.

Annonce

Svært at nå alt

Mads Ejlskov går i 2.e, og han bruger to timer om dagen på at køre til og fra skole. Det, synes han, er problematisk både for hans skolegang og hans søvn.


Det er svært at nå det hele, og lektier er ikke så godt at lave i bussen, selv om det ofte sker. Jeg føler ikke, jeg har så mange timer til at lave lektier og afleveringer i forhold til mine klassekammerater. Det påvirker også min søvn.

Mads Ejlskov, 2.e Nordfyns Gymnasium, om at tage bussen til og fra skole.


- Det er svært at nå det hele, og lektier er ikke så godt at lave i bussen, selv om det ofte sker. Jeg føler ikke, jeg har så mange timer til at lave lektier og afleveringer i forhold til mine klassekammerater. Det påvirker også min søvn. Jeg tror, jeg misser 1,5-2 timers søvn hvert døgn. Jeg synes helt klart, jeg er dårligere stillet end andre her på skolen, siger Mads Ejlskov.

Annonce

Fravælger bussen

Han er en af de mange elever, som fortrækker bilturen frem for busturen. Ifølge undersøgelsen fravælger eleverne bussen, blandt andet på grund af lange ventetider mellem busskift, store omveje og manglende fleksibilitet.

De få busser i de tyndtbefolkede områder resulterer i en ond cirkel, fastslår borgmester Morten Andersen (V), som desuden er formand for bestyrelsen i Fynbus. Antallet af passagerer er i de seneste år blevet reduceret meget.

De manglende passagerer resulterer i nedlagte ruter, som igen resulterer i, at folk fravælger bussen grundet den manglende fleksibilitet, pointerer borgmesteren. På grund af at få busser skal servicere mange mennesker over et meget stort areal, bliver busruter meget lange, især i yderområderne.

Ryk Nordfyn

23 elever fra 2.b på Nordfyns Gymnasium arbejder i disse uger med konstruktiv journalistik i danskfaget. Nordfyns Gymnasium er et af de fynske gymnasier, der deltager i Fyens Stiftstidendes projekt Ryk i efteråret 2020.

I forløbet arbejder eleverne journalistisk med emner, de selv vælger, med hjælp fra en journalist fra Fyens Stiftstidende. I dette tilfælde lokalredaktør Henrik Larsen. Ryk Nordfyn slutter med et debatmøde, som de unge selv er med til at arrangere. Her inviteres lokale kræfter til at finde løsninger på de problemstillinger, gymnasieeleverne peger på.

De elever der har deltaget i undersøgelsen, mener at en løsning på problemet kunne være at lave flere busruter, så busserne kan køre mere direkte. Morten Andersen siger:

- Det handler om ressourcer. Hver gang, vi bestiller en ny bus, koster det. Og derfor har vi, som betaler, en kæmpe interesse i at, de busser vi har nu, bliver udnyttet maksimalt. Og at vi ikke sætter flere busser ind, end der er nødvendigt.

Annonce

Mange stoppesteder

Mads Ejlskov udtrykker ønske om, at busserne bliver udnyttet maksimalt, dog mener han at en nytænkning af ruteplanlægningen måske kunne være en løsning:

- Min bus har rigtig mange stoppesteder, hvor der ikke er nogen, der skal af eller på alligevel. Så hvis man eventuelt kunne lave en løsning hvor man kunne booke sig ind på en eller anden måde over en længere periode, tror jeg, det kunne være med til at løse problemet. Man ville kunne springe halvdelen af stoppestederne over, og det ville tage meget kortere tid at komme til og fra skole. Bussen har en dårlig rute lige nu, siger han.

Over 200 svarede

Vores undersøgelse blev udført på Nordfyns Gymnasium via et spørgeskema på Lectio, som er skolens intranet. 201 ud af 411 elever svarede på spørgeskemaet.

Morten Andersen, beskriver det som et stort puslespil, både at få busruterne til at gå op i forhold til skolernes ringetider, og i forhold til, at busserne skal servicere flere skoler.

Der er mange parametre at tage hensyn til i planlægningen af buskørsel, så både eleverne på gymnasiet og andre borgere i Nordfyns Kommune bliver tilfredsstillet. Dog mener både eleverne fra yderområderne og de elever, som har kortere busture, at ingen af eleverne på Nordfyns Gymnasium burde opleve så lange busture bare for at komme i skole.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Debat

Retfærdighed for seniorer

OB

OB rejste sig fra asken efter mandfolke-indsats

Sport

Vellykket dansk EM-premiere: Det ligner allerede en billet til mellemrunden

Fyn

Smitten i Odense tager endnu et hop: Indlæggelsestallene på OUH er stadig stabile

Annonce