Annonce
Indland

Landbruget: Det er for længst slut med at sløjfe markveje

Lars Hvidtfeldt fra Landbrug & Fødevarer forstår ikke essensen i den kritik, miljøordfører Christian Rabjerg Madsen (S) kom med i avisen Danmark 14. august. Arkivfoto: Nikolai Linares/Scanpix

Landbrug & Fødevarers næstformand Lars Hvidtfeldt afviser kritik fra DN. Reglerne er gode nok, men folk kender ikke deres rettigheder i naturen.

Kritik: Antallet af markveje er halveret på 50 år, men det har siden 2004 været slut med at sløjfe dem uden at få lov eller etablere nye.

Danmarks Naturfredningsforening, Friluftsrådet og Socialdemokratiets miljøordfører Christian Rabjerg Madsen er ifølge Landbrug & Fødevarers viceformand Lars Hvidtfeldt unfair og ser på historiske tal, når de kritiserer landbruget for at sløjfe de små markveje (avisen Danmark 14. august). Udviklingen blev ifølge Lars Hvidtfeldt stoppet med revisionen af Naturbeskyttelsesloven i 2004, så landmanden skulle have lov til af sløjfe markveje og har fået pligt til at genetablere dem, hvis det sker uden tilladelse. - Jeg fornægter ikke udviklingen, men kritikerne er blinde for, hvad der er sket efter 2004, og det er ikke fair at sammenligne det åbne landskab i dag med det for 50 år siden. Landbruget er engageret i at skabe flere spor i landskabet sammen med friluftsorganisationerne, og der bliver hele tiden skabt nye stier, argumenterer Lars Hvidtfeldt.

Annonce

Adgang til det åbne land

Socialdemokratiets miljøordfører Christian Rabjerg Madsen ønsker central debat om adgangen til det åbne land, som ifølge en undersøgelse fra Ringkøbing-Skjern Kommune giver problemer i flere sogne.Samtidig er over halvdelen af de små markveje forsvundet på 50 år ifølge Danmarks Naturfredningsforening og Friluftsrådet, som kræver en høring ved lukning af små markveje.

Avisen Danmark skrev om S-ønskerne 14. august.

Anmeldepligt til kommunen

Med lovændringen fik landmænd og andre lodsejere anmeldepligt til kommunen, så ifølge Lars Hvidtfeldt tager sagsbehandlerne konkret stilling i hver sag - dermed er høringspligt som forslået af Socialdemokratiets miljøordfører efter hans opfattelse ikke nødvendig. - Reglerne er gode nok, for som landmænd kan vi blive pålagt at etablere nye veje til et skovområde eller genetablere lukkede veje, hvis der ikke er givet tilladelse, siger han. Christian Rabjerg Madsens ønsker om at få en central dialog med miljøminister Jakob Ellemann-Jensen (V) og organisationerne om adgangen til det åbne land som godt. Dialogen lokalt er mange steder kørt fast, mener MF'eren, men ifølge Lars Hvidtfeldt må en central debat ikke dæmpe de mange konstruktive diskussioner rundt om i Danmark. - Adgang til det åbne land og stiforløb løses bedst ved lokale aftaler mellem landmænd og sportsforeninger. Det store problem er, at folk ikke kender til reglerne, og Landbrug & Fødevarer har været medafsender på Friluftsrådets kampagne, som skal få flere til at opleve vores dejlige natur, siger Lars Hvidtfeldt.

- Jeg må løse konflikter

Lars Hvidtfeldt driver Gl. Kirstineberg Gods ved Nykøbing Falster med 100 hektar skov og 500 hektar agerjord, og han har både mountainbikere, naturelskere og hundeejere på sine markveje.

Godsejeren oplever selv konflikter på hans markveje, når fodgængere er ved at blive cyklet ned af mountainbikere, eller hundejere ikke har deres dyr i snor. - Man må gerne gå og cykle, men nogle har ikke respekt for naturen og hinanden, og så må jeg som ejer løse konflikter, når folk kommer og fortæller, at de næsten er blevet kørt ned to gange af en mountainbikere, som bare vil frem, konstaterer Lars Hvidtfeldt

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn For abonnenter

- Vi ved godt, det er ulovligt: Derfor parkerer varebilerne midt på fortovet

Leder For abonnenter

Parkering på fortove: Helt ærligt, vi er jo ikke Sverige

Lov er lov, og lov skal holdes, og derfor er vi på denne plads normalt stærke tilhængere af at overholde loven. For landets love, regler, forordninger, cirkulærer, rammer og aftaler er med til at skabe et samfund, hvor alle er stillet ens, uanset økonomisk, aldersmæssig, social, politisk, seksuel eller trosmæssig baggrund og orientering. Alligevel vil vi gøre en undtagelse i sagen om de rigide parkeringsregler, der omtales i avisen i dag. Regler, der gør, at en flyttemand ikke kan parkere sin flyttebil uden for den ejendom i et par timer, mens han bærer sofaer, lænestole og køkkengrej i flyttekasser ud i den ventende bil. Regler, der gør, at en vvs'er ikke kan parkere sin varevogn på et fortov for at løse et akut opstået problem med et lækkende vandrør i en etageejendom. Det er ganske enkelt for stift, for rigidt, for drakonisk. Danmark er et regelsamfund, og hurra for det. Men vi er ikke Sverige. Og vi skal have plads til, at vi også kan bo og leve i vores egne byer. Derfor skal en håndværker selvfølgelig kunne foretage en midlertidig parkering på et fortov uden at skulle frygte en parkeringsbøde. Det er klart, at vores gader og stræder ikke må ende i det rene kaos med biler parkeret på syditaliensk manér; på kryds og på tværs og på langs. Derfor skal vvs'eren, flyttemanden og tømreren parkere med den yderste omhu og omtanke, så han ikke er med til at skabe farlige situationer i trafikken, når gående eller cyklende skal udenom den parkerede lastvogn. Man kan mene, at håndværkere, flyttemænd og andre, der føler trang til at parkere på et fortov i en snæver vending, blot kan vælge lovlydighedens vej og anmode kommunen om en midlertidig parkeringstilladelse. Men helt ærligt: Hvor bureaukratisk kan verden blive? Lykkeligvis udviser mange parkeringsvagter allerede i dag konduite og sund fornuft i disse situationer og undgår at uddele bøder. Det er klogt og bestemt et eksempel til efterfølgelse. For helt ærligt. En flyttebil på et fortov skal der altså være plads til. Også selv om lov er lov.

Annonce