Annonce
forside

LAG’en binder øen sammen

En million kroner til etableringen og markedsføringen af Crowdfunding.dk har ikke skabt andre arbejdspladser end konsulenten, der blev ansat til projektet.

Den megen kritik af erhvervsstøtte samt Crowdfunding-projektet er forfejlet og unfair, mener formanden for Turist- og Erhvervsforeningen, Ulrik Bremholm

Langeland: Ulrik Bremholm er uforstående over for den megen kritik af erhvervsstøtte til landdistrikterne samt Crowdfunding-projektet.

Han er meget glad for støttemuligheder som LAG-midlerne, og han mener samtidig også, at kritikken af Crowdfunding-projektet, der gav almindelige mennesker på internettet mulighed for at støtte projekter på Langeland,er blevet en kende for meget.

- Crowdfunding.dk er ikke nogen fadæse. Det er for tidligt så bombastisk at udtale sig om projektet, siger Ulrik Bremholm, der ikke mener, at der er grund til at rette skytset mod direktøren for Turist- og Erhvervsforeningen, Anne Mette Wandsøe.

I de seneste fem år har Langeland fået cirka 2,4 millioner kroner om året fra de såkaldte LAG-midler, og det har været en rigtig god ting, mener formanden for Turist- og Erhvervsforeningen.

- Det betyder en sikring af landdistrikterne. På Langeland kan vi vise flere gode resultater, nævner Ulrik Bremholm og fremhæver selv nogle stykker.

- De mest unikke projekter er hjertestarter-projektet, Multihuset i Snøde og vores havne på Langeland, hvor LAG-midler har medført bedre vedligeholdselse og moderniseringer, siger Ulrik Bremholm, der synes, at kritikken af, at støtten rammer ned i et sort hul, og at man aldrig har målt effekten af støttemidler fra EU rammer ved siden af.

- Jeg ved ikke, hvad folk forventer. Men hvis man måler effekten ud fra antal etablerede virksomheder med over 20 ansatte, så er det klart, at man ikke finder nogen. For at oprette så mange faste arbejdspladser, kræver det et beløb i en helt anden størrelsesorden, siger Ulrik Bremholm, der peger på, at det koster mange millioner at skabe ganske få faste arbejdspladser.

En af dem der ikke er i tvivl om LAG’ens effekt er Ulrik Kølle fra Bagenkop Fællessalg, der af flere omgange har fået penge fra LAG-midlerne.

- Det har helt klart medført øget beskæftigelse og aktivitet hos os. Uden LAG havde vi ikke kunnet springe ud i de ting vi har, siger Ulrik Kølle.

Annonce
Ulrik Kølle og fiskerne i Bagenkop har nydt godt af LAG-midlerne til blandt andet en torskefileteringsmaskine til Bagenkop Fællessalg. Her er MF’er Erling Bonnesen på besøg i 2012.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Parkering på fortove: Helt ærligt, vi er jo ikke Sverige

Lov er lov, og lov skal holdes, og derfor er vi på denne plads normalt stærke tilhængere af at overholde loven. For landets love, regler, forordninger, cirkulærer, rammer og aftaler er med til at skabe et samfund, hvor alle er stillet ens, uanset økonomisk, aldersmæssig, social, politisk, seksuel eller trosmæssig baggrund og orientering. Alligevel vil vi gøre en undtagelse i sagen om de rigide parkeringsregler, der omtales i avisen i dag. Regler, der gør, at en flyttemand ikke kan parkere sin flyttebil uden for den ejendom i et par timer, mens han bærer sofaer, lænestole og køkkengrej i flyttekasser ud i den ventende bil. Regler, der gør, at en vvs'er ikke kan parkere sin varevogn på et fortov for at løse et akut opstået problem med et lækkende vandrør i en etageejendom. Det er ganske enkelt for stift, for rigidt, for drakonisk. Danmark er et regelsamfund, og hurra for det. Men vi er ikke Sverige. Og vi skal have plads til, at vi også kan bo og leve i vores egne byer. Derfor skal en håndværker selvfølgelig kunne foretage en midlertidig parkering på et fortov uden at skulle frygte en parkeringsbøde. Det er klart, at vores gader og stræder ikke må ende i det rene kaos med biler parkeret på syditaliensk manér; på kryds og på tværs og på langs. Derfor skal vvs'eren, flyttemanden og tømreren parkere med den yderste omhu og omtanke, så han ikke er med til at skabe farlige situationer i trafikken, når gående eller cyklende skal udenom den parkerede lastvogn. Man kan mene, at håndværkere, flyttemænd og andre, der føler trang til at parkere på et fortov i en snæver vending, blot kan vælge lovlydighedens vej og anmode kommunen om en midlertidig parkeringstilladelse. Men helt ærligt: Hvor bureaukratisk kan verden blive? Lykkeligvis udviser mange parkeringsvagter allerede i dag konduite og sund fornuft i disse situationer og undgår at uddele bøder. Det er klogt og bestemt et eksempel til efterfølgelse. For helt ærligt. En flyttebil på et fortov skal der altså være plads til. Også selv om lov er lov.

Annonce