Annonce
forside

LAG’en binder øen sammen

En million kroner til etableringen og markedsføringen af Crowdfunding.dk har ikke skabt andre arbejdspladser end konsulenten, der blev ansat til projektet.

Den megen kritik af erhvervsstøtte samt Crowdfunding-projektet er forfejlet og unfair, mener formanden for Turist- og Erhvervsforeningen, Ulrik Bremholm

Langeland: Ulrik Bremholm er uforstående over for den megen kritik af erhvervsstøtte til landdistrikterne samt Crowdfunding-projektet.

Han er meget glad for støttemuligheder som LAG-midlerne, og han mener samtidig også, at kritikken af Crowdfunding-projektet, der gav almindelige mennesker på internettet mulighed for at støtte projekter på Langeland,er blevet en kende for meget.

- Crowdfunding.dk er ikke nogen fadæse. Det er for tidligt så bombastisk at udtale sig om projektet, siger Ulrik Bremholm, der ikke mener, at der er grund til at rette skytset mod direktøren for Turist- og Erhvervsforeningen, Anne Mette Wandsøe.

I de seneste fem år har Langeland fået cirka 2,4 millioner kroner om året fra de såkaldte LAG-midler, og det har været en rigtig god ting, mener formanden for Turist- og Erhvervsforeningen.

- Det betyder en sikring af landdistrikterne. På Langeland kan vi vise flere gode resultater, nævner Ulrik Bremholm og fremhæver selv nogle stykker.

- De mest unikke projekter er hjertestarter-projektet, Multihuset i Snøde og vores havne på Langeland, hvor LAG-midler har medført bedre vedligeholdselse og moderniseringer, siger Ulrik Bremholm, der synes, at kritikken af, at støtten rammer ned i et sort hul, og at man aldrig har målt effekten af støttemidler fra EU rammer ved siden af.

- Jeg ved ikke, hvad folk forventer. Men hvis man måler effekten ud fra antal etablerede virksomheder med over 20 ansatte, så er det klart, at man ikke finder nogen. For at oprette så mange faste arbejdspladser, kræver det et beløb i en helt anden størrelsesorden, siger Ulrik Bremholm, der peger på, at det koster mange millioner at skabe ganske få faste arbejdspladser.

En af dem der ikke er i tvivl om LAG’ens effekt er Ulrik Kølle fra Bagenkop Fællessalg, der af flere omgange har fået penge fra LAG-midlerne.

- Det har helt klart medført øget beskæftigelse og aktivitet hos os. Uden LAG havde vi ikke kunnet springe ud i de ting vi har, siger Ulrik Kølle.

Annonce
Ulrik Kølle og fiskerne i Bagenkop har nydt godt af LAG-midlerne til blandt andet en torskefileteringsmaskine til Bagenkop Fællessalg. Her er MF’er Erling Bonnesen på besøg i 2012.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense

Gps viste vej til stjålen minilæsser

Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Sydfyn

Invasionen fortsætter: Nu er der fundet fem døde vildsvin på ærøske kyster

Annonce