Annonce
Sydfyn

Ladcyklen kan ikke alt: Den lunefulde kandidat vil have flere busser i yderområderne

Lars Johannes Kristensens eneste transportmiddel er denne eldrevne ladcykel, som han redesigner hver gang årstiderne skifter. Foto: Andrea Bisgaard
Infrastrukturen er elendig i yderområderne, mener Lars Johannes Kristensen, som går til valg på at få etableret en ottetalsbusrute, der skal forbinde den østlige del af kommunen med den vestlige. Lokaludvalgsformanden finder forslaget interessant.

Vester Skerninge: Lars Johannes Kristensen kan ikke huske, hvornår han sidst har været i Gudme.

Det er ikke fordi, han ikke kan lide Gudmekongens Land, men da han kun ejer en eldrevet ladcykel, er det noget af en dagsrejse at komme fra den selvforsynende landsby, hvor han bor, og til den østlige ende af kommunen.

Derfor går Lars Johannes Kristensen, som stiller op til kommunalvalget for sin egen liste, til valg på, at Svendborg Kommune skal have en såkaldt ottetalsbusrute, som forbinder den vestlige del af kommunen med den østlige. Ruten skal betjenes af to minibusser, og Stenstrup Station skal være rutens knudepunkt.

Annonce

- Jeg kommer næsten aldrig i den østlige ende af kommunen - altså gammel Gudme Kommune -  fordi det er så omstændeligt for mig at komme dertil. Hvis jeg skal med bus, skal jeg først ind til Svendborg og skifte til ny bus, før jeg kan komme videre til for eksempel Gudme eller Lundeborg. Jeg er stoppet med at undersøge, hvad der sker i den østlige ende af kommunen, for jeg kan alligevel ikke komme dertil. Det er ærgerligt, og derfor synes jeg, at vi skal gøre noget for at binde kommunen bedre sammen, forklarer Lars Johannes Kristensen, som kalder sig selv for "den lunefulde kandidat".

Han har døbt ruten "ottetalsruten", fordi busserne skal køre i cirkelrute i øst og vest.

- Således vil busserne nærmest tegne et ottetal, mens Stenstrup Station vil være "krydset" i ottetallet. Hvis busruten bliver en realitet, vil gammel Gudme Kommune og gammel Egebjerg Kommune blive forbundet på en langt mere konstruktiv måde, forklarer han.


Hvis busruten bliver en realitet, vil gammel Gudme Kommune og gammel Egebjerg Kommune blive forbundet på en langt mere konstruktiv måde

Lars Johannes Kristensen, byrådskandidat


Den lunefulde kandidat

Lars Johannes Kristensen stiller op til kommunalvalget for sin egen liste "Den lunefulde liste". Han er 67 år og opvokset i København.

Som 17-årig blev han indlagt som dagpatient på psykiatrisk afdeling, hvor han blev diagnosticeret med ungdomssløvsind (den tidligere betegnelse for skizofreni). Som 23-årig blev han tildelt førtidspension, og har været førtidspensionist lige siden. Han har gået på højskoler, men han har ingen videregående uddannelse. Han påpeger dog, at han har en lang uddannelse i at være menneske.

- Jeg er et tålmodigt og eftergivende menneske på grund af det liv, jeg har levet. Jeg vil gerne bidrage til fællesskabet og være noget for andre, siger han.

I 1980'erne boede han i Farum, hvor han var kandidat til folketingsvalget og kommunalvalget i Farum Kommune. Her gik han blandt andet til valg på, at der skulle indføres borgerløn, og at alle borgere ved fødslen skulle tildeles et jordlod på 200 m2 fra staten, som de kunne dyrke afgrøder på. Han blev ikke valgt - hverken til byråd eller Folketing.

Lars Johannes Kristensen flyttede i 2004 til den selvforsynende landsby i Vester Skerninge, hvor han byggede sit eget hus. Han er kontaktperson i Landsforeningen for nuværende og tidligere psykiatribrugere (LAP-foreningen) i Region Syddanmark, og han har også været frivillig besøgsven.

Lars Johannes Kristensen går blandt andet til valg på, at der skal mere liv i yderområderne i Svendborg Kommune. Han ønsker en bedre infrastruktur, han ser gerne, at der kommer flere udflytterlandsbyer med tilhørende gratis landbrugsjord, og så mener han, at der skal bygges flere plejehjem i yderområderne, og at plejehjemmene får tilknytning til et økologisk landbrug.

- Mange plejehjemsbeboere er vokset op på landet og har stadigvæk barndomserindringer fra et landbrug, som er meget anderledes end det, vi kender i dag. Det ville være spændende, hvis vi kunne bygge nogle plejehjem, som lå i nærheden af små økologiske landbrug, der har forskellige dyrehold og afgrøder. Her vil de kunne mindes den tid, hvor de selv var børn. Hvis plejehjemmene bliver bygget i forbindelse med en udflytterlandsby, vil plejehjemsbeboerne også kunne deltage i det liv, der er i udflytterlandsbyen. De kan deltage i fællesspisning og lære udflytterlandsbyens beboere at kende, forklarer han.

Man kan læse mere om Lars Johannes Kristensen på www.ljk-information.dk

Han ved godt, at busserne nok ikke altid vil være propfyldte, og derfor kan de også gå hen og blive dyre i drift. Men, som han siger, hvis man ikke prøver det af, så ved man jo heller ikke, om det bliver en succes.

- Jeg tror, at busruten vil blive taget godt imod. Den vil kunne binde kommunen bedre sammen, og det vil blive lettere for folk at deltage i fritidsaktiviteter og andre kulturelle tilbud i den anden ende af kommunen, siger han.

Lokaludvalget vil se på sagen

Hanne Ringgaard Møller (RV) er formand for Lokaludvalget, og hun er enig i, at ottetalsruten formentlig vil blive en succes.

- Vi er selvfølgelig nødt til at sætte os ordentlig ind i hans forslag, men der er ingen tvivl om, at der vil være interesse for det. Vi hører om mange, der savner bedre busforbindelser i yderområderne. Lokaludvalget har holdt flere møder med Fynbus om det, men vi er desværre ikke nået til enighed om en løsning endnu, forklarer hun.

I foråret ville udvalget indføre en prøveordning, hvor unge fra yderområderne kunne køre i teletaxi.

- Tanken var, at de unge skulle bruge ordningen, når de skulle hjem fra sport eller en aften i ungdomsskolen, men forslaget blev stemt ned, og derfor har vi stadig de 300.000 kroner, som skulle være gået til prøveordningen. De penge kunne måske gå til den slags forslag, som Lars Johannes Kristensen kommer med, siger hun.

Annonce

En dyr og miljøbelastende løsning

Byrådsmedlem Flemming Madsen (S) sidder i Fynbus' bestyrelse, og han hilser også forslaget velkommen.

- Men jeg er også nødt til at sige, at det formentlig vil blive en dyr og miljøbelastende løsning.  Jeg synes, vi skal holde fast i den fine teletaxaordning, som vi allerede har. Her kan man bestille en teletaxi til døren, og man betaler for de kilometer, der bliver kørt. Det er selvfølgelig dyrere for passagererne end at tage en bus, men vi kan ikke forvente at have den samme infrastruktur, som den de har i København, siger han.

Lars Johannes Kristensen stiller op for sin egen liste, fordi han foretrækker, at vælgerne stemmer personligt på ham. Foto: Andrea Bisgaard
Lars Johannes Kristensen er aldrig i tvivl om, hvad klokken er, når han er på cykelstierne, for der hænger et stort køkkenur i hans ladcykel. Foto: Andrea Bisgaard
Annonce
Annonce
Odense

Usandsynlig uheldig dødsulykke: Ældre mand forsøgte at komme væk fra skinnerne - gik ud foran tog

Odense For abonnenter

Ny rapport: Så mange ladestandere kræver elbil-revolution i Odense

Nyborg

248 dage til Tour de France: Trofæet er hjemme

Assens

Analyse: Derfor ligner Søren Steen Andersen en sikker vinder af valget i Assens Kommune

GOG

Følg med live: GOG i den første europæiske hjemmekamp

Odense Håndbold For abonnenter

Formstærk Reinhardt i spidsen - Odense Håndbold i kamp mod Mulle og kompagni

Danmark

Tirsdagens coronatal: For syvende dag i træk er der flere end 1000 nye smittede

Debat For abonnenter

Fyens Stiftstidende mener: Knæk mere end cancer

Fyn

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Middelfart

Chefers telefoner blev hemmeligt aflyttet i Dan-Bunkering: - Det er en på mange måder usædvanlig sag

Danmark

Heunicke: Flere skal vaccineres hvis Danmark skal være åbent

Danmark

Ny aftale øremærker 11 ugers barsel til begge forældre

Nordfyn For abonnenter

Grønt lys til kæmpe kvægfarm ved fynsk gods: Naturforening trækker klage tilbage

Faaborg-Midtfyn For abonnenter

Snittet i halsen: Kvinde overfaldt ældre mand i hans hjem

Annonce