Annonce
112

Lad ikke tasken ligge: Byge af indbrud i biler ved Rosengårdcentret

Det er i løbet af den seneste uge særligt gået ud over mindre biler, når der har været indbrud på parkeringspladserne ved Rosengårdcentret. Arkivfoto: Michael Bager.
Mindst seks små biler er på under en uge blevet udsat for indbrud på indkøbscentrets parkeringspladser. I alle sagerne har tyvene stjålet tasker - flere af dem med bærbare computere.

Odense: Både politiet og Rosengårdcentret har i årevis advaret kunderne mod at lade værdigenstande ligge, når de parkerede bilen ved centret, men det er endnu ikke alle, som tager advarslerne alvorligt. Så her er seks nye, gode grunde til at følge opfordringen og tage sin taske med sig, når man låser sin bil på en af Rosengårdcentrets parkeringspladser.

Sidst på eftermiddagen torsdag 28. november kom ejeren af en Ford Ka tilbage til sin bil og fandt sideruden i venstre fordør knust. Tyven havde kigget sig om i bilen og fundet en sort Hummel-taske, som blandt andet indeholdt en bærbar pc af mærket Lenovo, en oplader til computeren og en sort tegnebog i læder.

Tirsdag 3. december lod ejeren af en Renault Clio bilen stå på en af Rosengårdcentrets parkeringspladser i 20 minutter. Det var nok til, at en tyv kunne nå at knuse sideruden ved førersædet og snuppe en Fjällräven-taske med blandt andet en Apple Macbook Pro, en iPad, en oplader, en Apple pencil, flere usb-stik og et penalhus.

Mindre end en time senere, klokken 14.30, opdagede endnu en kunde ved centret et indbrud i sin bil. Det var gået ud over en Citroën C1, og ejeren måtte konstatere, at tyven havde taget en taske med en Apple Macbook Pro med oplader, en drikkedunk og et penalhus.

Så gik der tre timer, og endnu en bilejer fandt en rude smadret i sin bil. Den højre siderude ved bagsædet var knust i en Suzuki Swift var blevet knust, og fra bilens bagagerum havde tyven taget tre skoletasker.

Annonce

Tøm bilen før tyven gør det

Onsdag aften modtog politiet endnu en anmeldelse om et indbrud ved Rosengårdcentret, og igen var det gået ud over en lille bil - denne gang en Toyota Aygo. Indbruddet var sket mellem klokken 18.20 og 20.55, og tyven var formentlig kommet ind i bilen ved at løsne bagruden, kunne bilejeren fortælle politiet.

På den måde kunne tyven få fat i en taske, som stod bag førersædet. I tasken var en bærbar computer.

Og torsdag tikkede nok en anmeldelse ind om et tyveri fra parkeret bil. Anmelderen kunne fortælle politiet, at der var blevet stjålet en sort rygsæk med en bærbar af pc af mærket Lenovo fra en sort Toyota Aygo. Det var sket onsdag mellem klokken 17 og 18.

Rosengårdcentrets parkeringspladser fylder mere end fem hektar, og center manager Casper Bach Andersen har tidligere forklaret til Fyens Stiftstidende, at det vil kræve for mange ressourcer at patruljere alle parkeringspladserne med vagter.

Rådet er derfor stadig: Tøm bilen før tyven gør det.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

10.000 grønne fingre. Skolehaver giver jordforbindelse og -forståelse

Synspunkt: ”Man tænker bare yes, når man skal i Haver til Maver, for så er man ikke inde i klassen, man har friheden”. En elev i 4. klasse rammer med den udtalelse præcist ideen og meningen med det succesfulde projekt i skolehaverne i Odense. At læring ikke kun sker gennem bøger og pc'er ved vi jo godt, men nogle gange glemmer vi lærere det alligevel. Bevægelse, motivation og frisk luft giver gevinst. Eleverne bliver engagerede og der kommer smil på læben. Filosofien er simpel; når man trives og er motiveret, så er dørene åbne for at lære noget. Og hvad kan man så lære i en skolehave? Svaret er simpelt: Man kan lære lidt om det vigtigste i livet; at man selv kan producere noget. At man kan lykkes. Den vilde glæde ved at trække en gulerod op af jorden og spise den, en gulerod man selv har dyrket. Den glæde forplanter sig i kroppen og hovedet, det er en sanselighed, man ikke glemmer igen. Lad os kalde sanseligheden for jordforbindelse. Vigtigheden af jordforbindelsen kan ikke overdrives, for når vi begejstres, så har vi behov for at lære mere om det, vi begejstres af. I skolehaven er det oftest naturen og grøntsagerne, der begejstrer. Resultatet er naturligvis, at eleverne i Haver til Maver har gjort egne erfaringer om, hvor grøntsager kommer fra og om sammenhænge i naturen. Vores samfund er i gang med grøn omstilling og vi har diskussioner om klimaet. Viden og erfaring er essentiel for at kunne forstå den udvikling. Vi skylder os selv og vores børn, at børnene klædes på med viden, erfaring og forståelse for vores jord, og for maden vi spiser. Vi vil stolt påstå, at i Haver til Maver opnår skolebørnene noget af denne vigtige viden og erfaring. Vi tager ikke stilling til om man skal være vegetar eller hvilken miljøpolitik, vores land skal føre. Vi lærer simpelthen børnene om, hvordan man dyrker grøntsager, og hvordan man kan lave lækker mad af de friske grøntsager. ”Målet er ikke bare at få planterne til at gro. Målet er også at få dem, der passer planterne, til at gro.” Odense har nu tre skolehaver, hvor skolebørn lærer at dyrke deres måltider. 44 skoleklasser er i Haver til Maver otte gange på en sæson, fra såningen om foråret til efterårets høst. Hver gang er børnene i marken og hver gang er der spiselige glæder. De gange, hvor eleverne selv skal kløve brænde, tænde bål og lave deres egen mad, giver naturligvis ekstra begejstring. Skibhusgården er den nyeste skolehave i Odense. Jacob Guldin er skolehaveleder i dette idylliske hjørne af Odense, som også huser en naturskole. Jacob er også underviser på jordbrugslinien på KOLD College, så naturligvis er den nye skolehave både smuk og funktionel. Haver til Maver på Skibhusgården blev indviet i 2019 og fik disse ord med på vejen af rådkvinde Susanne Crawley Larsen: ”Haver til Maver har været fremsynede i forhold til at lære børnene at passe på vores jord. I skolehaverne er der skabt et sted, hvor de abstrakte ord som klimaforandringer og bæredygtighed bliver konkrete og begribelige for børn. Selv så jeg gerne, at vi brugte konceptet endnu mere i Odense i vore skoler og i daginstitutioner.” Odense Kommune har nu gennem 10 år været en fremragende partner for Haver til Maver Odense og vores partnerskab kendes som ”Odense Modellen” og bruges som inspiration i andre kommuner rundt om i landet, der også vil skabe skolehaver og glæde for byens børn. Med årligt 44 klasser, ca. 1000 elever har foreningen Haver til Maver Odense nu nået et vigtigt mål. Sammen med gode samarbejdspartnere i uddannelsessektoren som Kold College og Syddansk Erhvervsskole (SDE), og i det private med virksomheden Juliana Drivhuse har vi nået meget. Ældre Sagen er vores nyeste samarbejdspartner. Sidste år havde vi 14 aktive seniorer, der deltog i de glade dage i Haver til Maver. Successen af dette generationsmøde har været overvældende. Børn, lærere og seniorerne selv har haft stort udbytte af de glade dage i sol og regn i skolehaverne. I Haver til Maver Odense har vi nået meget, og vores idealer og engagement er dog stadig intakt. Vi glæder os til det bliver forår, og byens tre skolehaver bliver fulde af liv.

Danmark

Mette F: Østdanmark skal betale mere for et land i balance

Annonce