Annonce
Fyn

Løbehjul står overalt: - Vi har brug for p-pladser til dem, siger Voi

El-løbehjulene bliver efterladt tilfældige steder i byen, når brugerne er færdige med at køre på dem. Her tre el-løbehjul fra det svenske firma Voi, der er landet på fortovet på hjørnet af Skibhusvej og Edisonvej. Foto: Jesper Friesmand
Det svenske firma Voi, der udlejer el-løbehjul i blandt andet Odense, ønsker sig flere parkeringspladser til sine el-løbehjul. Det kan blandt andet ske ved at lave p-pladser for biler om til p-pladser for løbehjul, siger firmaet, der netop har fået en kæmpe penge-indsprøjtning.

Hvis man er godt træt af den nye dille med el-løbehjul i de store byer, fordi løbehjulene står - og tit ligger - og flyder alle vegne, så skal man ikke gå rundt og glæde sig til, at de nok bare forsvinder igen. For det gør de næppe.

Det svenske selskab Voi, som er et af de firmaer, der har el-løbehjul på gaderne i Odense, har fået en gigantisk pengeindsprøjtning på 570 millioner kroner fra en kreds af internationale investorer, der tror på, at de små løbehjul er kommet for at blive.

Voi's udviklingsdirektør, Kristian Agerbo, er godt klar over, at el-løbehjulene kan give problemer, men han siger, at Voi i forvejen gør en hel del for at forebygge problemerne. Og at meget i øvrigt ville blive bedre i byerne, hvis kommunerne lavede parkeringspladser til el-løbehjul, ligesom de har p-pladser til biler. For så kunne Voi give brugerne point til gratis ture for at parkere korrekt.

- Hvordan skulle de p-pladser se ud?

- De skal bare markeres ligesom med p-pladser til biler, for eksempel på gaden.

- Hvis der er lige så nem adgang til at parkere sit el-løbehjul, som der er til at parkere en bil, så vil folk også begynde at overholde reglerne. Det andet, der mangler, er klare sanktioner for at parkere forkert. Og det er jo nogle sanktioner, der skal vedtages nationalt, siger Kristian Agerbo.

- Vi håber, at der kommer nogle klare regler, der også vil regulere parkeringen og give kommunerne et større instrument til at lave bilparkering om til løbehjuls-parkering.

Annonce

K har foreslået parkering

Konservative i Odense Byråd foreslog i september, at der skal laves særlige p-zoner i centrum til el-lønehjul.

- Enten kan man gøre sådan, at brugerne opnår en økonomisk fordel ved at aflevere løbehjulet i parkeringszonen. En anden mulighed er, at det simpelthen gøres umuligt at aflevere el-løbehjulene uden for zonerne, sagde Kristian Guldfeldt, der er medlem af By- og Kulturudvalget.

Irriterede

- Men vi gør i forvejen meget. Vi forsøger at uddanne brugerne i vores online trafikskole, og det er der allerede 10 procent af dem, der har taget imod. Dernæst kræver vi jo, at brugerne skal tage et billede af løbehjulet, når de har parkeret det, så vi kan se, at de har parkeret det forsvarligt, siger udviklingsdirektøren.

- Mange mennesker bliver irriterede over løbehjul, der står rundt omkring, og så vælter de dem, sparker til dem eller flytter dem væk. Så hjælper det jo ikke at opdrage brugene?

- Men det dér er jo direkte ulovligt, og det er brugstyveri, så den del kan vi jo kun lade politiet tage sig af.

- I har leveret et fedt og sjovt produkt, hvor I siger, at man bare kan efterlade det, når man ikke skal bruge det mere, så kommer der nogen og fjerner det. Er det ikke lidt imod, hvad der ligger i tiden om, at man skal rydde op efter sig selv?

- Det, du siger der, er jeg slet ikke enig i. Vi stiller krav om, at brugerne skal parkere rigtigt. Vi kræver, at de skal tage billeder af, at de har parkeret rigtigt. Hvis vi gentagne gange ser, at de ikke gør det, så kan vi nægte dem adgang til tjenesten. Og hvis byerne har områder til parkering, så giver vi brugerne point for at parkere der i stedet for rundt omkring.

Dårlige trafikkultur

- Et andet problem med el-løbehjulene, som mange borgere ser det, er, at de kører overalt. På fortovet, hen over fodgængerovergange, imod færdselsretningen, på gangstier, på torve og pladser og så videre. Hvad vil I gøre ved det?

- Al håndhævelse af færdselsloven er politiets sag. Vi kan ikke håndhæve færdselsloven. Men vi kan påvirke folks adfærd, som vi for eksempel gør med vores trafikskole. Men det er også et spørgsmål om tid, tror jeg. Vi har haft cykler i Danmark i mange, mange år, men cyklister kan jo også finde på ikke at overholde reglerne, så der er verden heller ikke perfekt, siger Kristian Agerbo.

- Men vi bevæger os forhåbentlig i den rigtige retning. Det er også et spørgsmål om, at folk begynder at se skævt til det, når man kører i gågaden, for eksempel. Men vi gør jo faktisk noget ved det problem, for vi sænker farten elektronisk på løbehjulene, så de ikke kan gøre så stærkt inde i bestemte zoner.

- Kommer der flere el-løbehjul nu, hvor Voi har fået en investering på 570 millioner kroner?

- Det er helt op til kommunerne at regulere antallet af el-løbehjul, siger Kristian Agerbo.

El-løbehjulene bliver efterladt tilfældige steder i byen, når brugerne er færdige med at køre på dem. Her tre el-løbehjul fra det svenske firma Voi, der er landet på fortovet på hjørnet af Skibhusvej og Edisonvej. Foto: Jesper Friesmand
Voi vil gerne have kommunen til at indrette særlige p-pladser til sine el-løbehjul, så de ikke skal stå tilfældige steder rundt omkring i byen. Her på hjørnet af Adamsgade og Østre Stationsvej. Foto: Jesper Friesmand
Byens cyklister gør sig heller ikke altid umage med at parkere. Her bag et skur på en p-plads ved Østre Stationsvej. Foto: Jesper Friesmand
Et Voi-løbehjul på fortovet ved banegården. Foto: Jesper Friesmand
El-løbehjul fra Voi ved Skibhusvej. Foto: Jesper Friesmand
El-løbehjul fra Voi parkeret på Klingenberg. Foto: Michael Bager
El-løbehjul fra voi's konkurrent, Tier, Står og ligger på Klingenberg. Foto: Michael Bager
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn For abonnenter

Efterforskning af overgreb på fireårig standset: Socialrådgiver med accent stod for eneste afhøring

112

Lige nu: Brand i Kverneland i Kerteminde

Fyn

Kulturkonsulent indstillet til Årets Fynbo

Annonce