Annonce
Rejser

Læsertip til A7

Kø-kørsel på A7 skal bilisterne leve med i adskillige år som følge af flere store vejarbejder. Der kan være tid at spare ved at køre væk fra motorvejen, som flere læsere påpeger, i stedet for slavisk at følge GPS'ens anvisninger. Foto: Colourbox

Sidste weekends klumme om trafikhelvedet på Bundesautobahn 7, eller bare A7, i Tyskland affødte flere medfølende og konstruktive mails. Her er et par tip, som er værd at notere sig, hvis turen går sydpå i bil i nærmeste fremtid.

En læser skriver:

"Du har fuldstændig ret, Tyskland er et trafikalt helvede. Men i stedet for at overlade det hele til GPS'en kan man selv gøre lidt.

Jeg er eksportchauffør og har været det i omkring 30 år. Så sent som i går kørte jeg fra den schweiziske grænse til Hamburg (825 kilometer) på 9,45 køretimer. 40 ton vogntog (maks. 90 km/t. og diverse begrænsninger).

Man bør høre radio i stedet for at glo på GPS. Køb et oversigtskort og hør NDR 2, Hessen-radio og i Sydtyskland Bayern 1 eller 3, måske WDR.

Et eksempel: I stedet for at holde og glo ved Kielerkanalen, kan man dreje fra lige efter Elb­tunnelen og køre ad A23 til Husum og derfra ad B5 til A7. Under normale forhold cirka en halv time ekstra. Og hvis man har tid, er der mange skønne hovedveje i Tyskland.

Håber det hjælper lidt på blodtrykket."

En anden skriver:

"Læser med medfølelse om din lange hjemtur. Nu ved jeg, at du er en særdeles rejsevant person, så det undrer mig lidt, at du ikke gør som os andre: Syd for Hamburg over A1 og parallelt med A7 på A21 og skift over på A7 ved Neumünster.

Problemerne ved Kielerkanalen er ved at være ovre, da man er ved at være færdig med asfalt, selvom jeg nu kørte fra syd for kanalen for kort tid siden og kørte gennem tunnelen i byen. En omvej, men uden forsinkelser."

En tredje foreslår, at man bare tager tingene i den rækkefølge, de kommer:

"Interessant at læse din artikel om din oplevelse på motorvejene i Tyskland. Jeg har ingen erfaring denne vej, men tænker: Hvor er det tankevækkende, at vi altid har så travlt, at vi ikke bare accepterer tingene, som de er. Jeg er kommet rundt med tog og fly mange steder i verden fra Kenya til Vietnam og med Den Transsibiriske Jernbane, som jeg varmt kan anbefale, med en gammeldags transistorradio. Og tiden, den er bare uforudsigelig, når vi mindst venter det. Engang nåede jeg ikke et fly, fordi der var én, der valgte livet fra på toget. En anden gang måtte jeg sidde det meste af en dag et andet sted i verden og vente på en bus, og jeg er jo kommet hjem igen til hverdagens trummerum.

Så Søren, god tur ud i verden - om det stadig er i bil, eller du venter i en lufthavn en nat, måske alene, eller sidder i et tog og kigger på andre mennesker, så elsk det. Tænk på vores bedsteforældre: De accepterede tiden, og mon ikke deres liv var rigt også?"

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Spar sammen, OB

Odense Kommune skal stå fast over for fodboldklubben OB i sagen om en renovering af Odense Stadion. For det bør ikke være Odenses skatteborgere, der skal betale for, at byens og øens største fodboldklub får et bedre stadion at spille på. Det bør klubben og dens ejerkreds selv bekoste. Spørgsmålet om en renovering af Odense Stadion er nok engang blevet aktuelt, fordi OB sammen med de øvrige superliga-klubber, Divisionsforeningen og Dansk Boldspilunion har besluttet, at alle superliga-stadioner fra 2028 er udstyret med fuldt overdækkede tribuner. Det er en fin beslutning, som vil give bedre forhold for klubbernes tilskuere, så man på længere sigt forhåbentlig kan tiltrække flere tilskuere og dermed tjene flere penge. Det er imidlertid ikke Odense Kommunes opgave at sørge for, at erhvervsvirksomheder får bedre fysiske rammer at udøve deres virksomhed i. Odense Kommune skal skabe gode rammevilkår for kommunens virksomhederne i almindelighed, men kommunen skal ikke bruge sine sparsomme skattekroner på at forbedre hverken robotproducenters, gartneriers eller fodboldklubbers ydre rammer. Det må virksomhederne selv klare. Ejerforholdene af Odense Stadion er i dag mildt sagt noget rod. Odense Kommune ejer tre tribuner på stadion, mens en ejerkreds af bestyrelsesmedlemmer i Odense Sport & Event ejer den fjerde, og det skaber helt naturlige tvister mellem de forskellige ejeres forskellige ønsker. Derfor vil det være klogt, hvis man får skilt den kommunale økonomi fra den private virksomhed OB’s interesser fra hinanden. Det vil være til gavn for OB, for Odense Stadion og for Odense Kommune – og for de odenseanske skatteydere. Derfor vil det være klogt, at OB og ejerkredsen bag klubben begynder at spare sammen, så man på et snarligt tidspunkt kan købe stadion af kommunen. På den måde kan man engang i fremtiden, måske allerede inden 2028, få lejlighed til at gennemføre alle de udvidelser og forbedringer af Odense Stadion, som man har lyst og råd til og dermed være med til at skabe grundlag for at høste gevinster ved fremtidige sejre. Så spar endelig sammen, OB. Og begynd hellere i dag end i morgen.

Odense

Fra sceneskræk til sanger: Odenseanske Aksel er med i X Factor

Fyn

Magnus & Aksel sang tårerne frem i X Factor: - Når I står der og sprudler, så tænker man WAUW!

Annonce