Annonce
Faaborg-Midtfyn

Læserspørgsmål afslører bureaukratisk forvirring: Derfor skal børn betale for at køre med bus på farlig skolevej

Det er især når færgen kommer i land, at der er pres på Hornelandevej. Om morgenen passer det med, at når skolenbørnene skal afsted, så lægger færgen til land. Foto: Kasper Buur Nielsen
Hornelandevej er farlig at cykle på for børn, men hvor farlig vides ikke, for politiets vurdering er forsvundet fra arkiverne. En læserhenvendelse fører til ny vurdering, som måske kan spare skolebørn for prisen på et buskort.

Bøjden: På Hornelandevej kører der mange biler. Især om morgenen når Bøjden-færgen sejler i land og læsser morgentrafikken af. På samme tidspunkt gør Bøjden-børnene sig klar til at tage til Brahesminde Skole afdeling i Horne. De fleste af Bøjden-børnene cykler ikke, for bilerne på Hornelandevej kører stærkt, og der er ingen cykelsti. Vejen er faktisk erklæret trafikfarlig skolevej for 0. til 3. klasseselever af Fyns politi. Det betyder, at eleverne i disse klasser kan få gratis buskort.

Tilbuddet gælder imidlertid ikke for elever, der går i 3. til 6. klasse.

- Der bliver kørt så stærkt på landevejen, så jeg synes det er urimeligt børn i 3. til 6. klasse skal jages ud på cyklen. Der mener jeg, kommunen bare kunne give dem et buskort. Det drejer sig om meget få børn, siger Jan Uwe Petersen og forklarer, at hvis Hornelandevej vurderes som trafikfarlig skolevej op til 6. klasse følger buskortet automatisk med.

Jan Uwe Petersen bor selv i Bøjden og har sendt sin bekymring til avisens "Spørg redaktionen". Spørgsmålet lyder: "Hvorfor vil hverken politi eller Faaborg-Midtfyn Kommune erklære Hornelandevej for farlig skolevej? Ville det ikke være nemt at give Bøjden-børnene (i 3.-6. kl.) gratis transport til Horne Skole?

Jan Uwe Petersen er pensioneret skolelærer. Han har selv arbejdet med farlige skoleveje, da han var skolelærer på Svanninge Skole, nu en afdeling under Brahesminde Skole. Desuden har han børnebørn, der boede i Bøjden, men som ikke fik lov til at cykle i skole. I stedet købte forældrene et buskort til dem, efter kommunens gratisbuskort forsvandt, da de gik ud af 3. klasse. Et periodekort fra Bøjden til Horne koster knap 190 kroner om måneden.

- Men der er jo nogen, der har det svært med deres økonomi. Og så er det jo svært at skulle betale for et buskort, bemærker Jan Uwe Petersen.

Annonce

Der bliver kørt så stærkt på landevejen, så jeg synes det er urimeligt børn i 3. til 6. klasse skal jages ud på cyklen. Der mener jeg, kommunen bare kunne give dem et buskort.

Jan Uwe Pedersen, Bøjden

Vurderingen er væk

Efter avisen har spurgt ind til sagen, viser det sig, at det ikke er muligt begrundelsen for klassificeringen af Hornelandevej hos hveken kommunen eller politiet. Afdelingsleder hos Natur og Trafik, Ole Tyrsted Jørgensen forklarer, at det i dag altid er politiet der foretager vurderingen, som kommunen så følger. Men i Natur og Trafik er man ikke været i stand til at finde politiets vurdering af Hornelandevej i arkiverne.

Fyns Politi anerkender, at politiet vurderer vejene i forhold til trafikfarlighed. Men i sagen om Hornelandevej har politiet ikke fundet nogen vurdering i sit arkiv. Det tyder på, at vurderingen enten er sket før 2007 eller, at den ikke har fundet sted. Chefkonsulent hos Fyns Politi finder det dog usandsynligt, at politiet har været involveret i denne sag.

Til gengæld har Ole Tyrsted Jørgensen, efter avisens henvendelse, indstillet til Fyns Politi, at der skal foretages en ny vurdering af Hornelandevej.

Meldingen fra Natur og Trafik-afdelingen vækker glæde hos Jan Uwe Pedersen.

- Det er jo alletiders. En ny vurdering kan jo kun komme børnene til gode hernede, fortæller han, men holder alligevel fast i at han ikke er videre imponeret over håndteringen fra kommunen og politiet.

Både lokalrådet for Horne Land og Faaborg-Midtfyn Kommune mener, Hornelandevej er et usikkert sted at cykle. Derfor er landevejen på en prioriteringsliste over steder, der skal etableres cykelsti. Men cykelstien på Hornelandevej er langt fra første prioritet, og Jan Uwe Petersen har svært ved at se perspektivet.

- Det tror jeg ikke bliver i min tid. Det tror jeg virkelig har lange udsigter. Men man kan da håbe på det.

Indtil cykelstien og den nye vurdering ligger klar, må forældre til skolebørn i 3. til 6. klasse selv finansiere buskort, eller tage chancen og lade deres børn cykle på den befærdede vej.

Der er ikke meget plads til cyklisterne på Hornelandevej. Foto: Kasper Buur Nielsen

Jan Uwe Petersen kan ikke forstå, at kommunen og politiet kun vurderer at Hornelandevej er trafikfarlig for børn i 0. - 3. klasse. Han mener den skulle vurderes farlig for børn op til 6. klasse. Foto: Kasper Buur Nielsen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Lynfrosten giver nye muligheder

Klumme

Hvad er målet med udligning?

Temaet i rigtig mange samtaler i denne tid er den kommunale udligning. Jeg kan ikke huske, hvornår jeg sidst har været til et møde, uden at det har været bragt op. Sidst til et møde med plejefamilierne i Assens Kommune i mandags, hvor den manglende udligning nævnes af flere som en årsag til den besparelse, som kommunen har valgt at lægge på plejefamilierne. Til det skal jeg dog også sige som kommunalpolitiker i Assens, at det også er et spørgsmål om prioritering, og hvis viljen havde været der i byrådet, kunne der have været prioriteret anderledes. Men det er et faktum, at der er stor forskel mellem kommuner i forhold til kommunernes mulighed for at opretholde en god service. Foreningen Bedre Balance har opgjort, at kommunerne i hovedstadsområdet kan bruge 186 kroner for hver gang, kommunerne i resten af landet kan bruge 100 kr. pr. sårbart barn. Skal vi acceptere det? Sundhedsministeren har sagt: “Vi skal knække den ulighed, der betyder, at et barn, der i dag fødes i Gentofte Kommune. i gennemsnit kan regne med at blive 83,4 år, mens det barn, der fødes i Lolland, bliver 77,7 år. Alene på grund af postnummeret.” Ja selvfølgelig skal vi knække uligheden, siger alle. Men er forudsætningen så ikke, at vi må starte med at sikre alle kommuner samme mulighed for service - samme mulighed for at sikre de svage børn et godt liv. Da man oprettede regionerne, var man enige om, at der ikke måtte være forskel på kvaliteten af behandlingen på sygehusene. Derfor bliver pengene til regionerne fordelt med den målsætning, at det er muligt. Når det så handler om kommunerne, så burde vi starte med diskussionen af om vi - som på sygehusområdet - mener, at der bør være samme kvalitet i alle kommuner. Når Mette Frederiksen udråber sig som børnenes minister, så ville jeg forvente, at vi var enige om, at der ikke må være forskel på støtten til det svage barn alene på grund af hvilken kommune, barnet er født i. Derfor vil jeg foreslå, at vi tager hul på en diskussion om, hvorvidt vi vil acceptere ulighed på tværs af landets kommuner. Mit og DF's udgangspunkt er, at vi ønsker et lige Danmark. Et Danmark, hvor det, at man bor i det ene eller andet postnummer, ikke er afgørende for et barns chancer for et godt liv eller kvaliteten af ældreplejen. Jeg vil gå til forhandlingerne med troen på, at vi kan blive enige om en politisk målsætning for udligningsreformen. Og kan vi det, så tror jeg på, at der er håb for et mere lige Danmark.

Annonce