Annonce
Odense

Læsere: Letbane er Boyes prestigeprojekt

Letbanen er den løsning, der skal til for at kunne transportere de mange personer, der dagligt vil skulle frem og tilbage mellem Odenses centrum, banegården og universitetsområdet med Nyt OUH, fastslår borgmester Anker Boye. En del læsere er ikke enige med ham.

Gevinsten ved en letbane i Odense bliver ikke stor, forudser Produktivitetskommissionen - og flere læsere vil hellere have flere busser sat ind. Men der bliver brug for letbanen, fastslår Odenses borgmester.

Da Produktivitetskommissionen onsdag i sin femte rapport pegede på blandt andet Odenses letbaneprojekt som en af de infrastruktur-investeringer, der dårligt kan betale sig, fordi den kun giver en begrænset tidsbesparelse i forhold til de nuværende muligheder i byens trafik, gik Odenses borgmester, Anker Boye (S), i rette med kommissionen.

Letbanen er den løsning, der rammer flest mulige borgere - og den løsning, der effektivt kan fragte det store antal odenseanere rundt i byen, der forventes at få brug for den kollektive transport i fremtiden, forklarede borgmesteren til Fyens.dk.

Anker Boye medgav, at letbanen ikke er et billigt projekt:

- Men det har vi jo hele tiden vidst. Til gengæld kan vi få overskud på driften af banen.

- Tåbelig sammenligning

Borgmesterens argumenter bider dog ikke på det store flertal af de læsere, der har kommenteret artiklerne om Produktivitetskommissionen og dens kritik af blandt andet Odenses letbane.

"Intet i denne verden kan stoppe Boyes letbaneprojekt. Hverken sund fornuft, pengemangel eller erfaringer fra andre byer. Projektet er at få alle biler ud af Odense. Turister, som de ønsker sig så mange af, må gå, cykle eller køre til en anden by på Fyn," skriver Jørgen Peter Petersen i en kommentar.

Byggeriet af Nyt OUH ved Syddansk Universitet ventes at øge mængden af trafik, der skal fra Odense Banegård Center til universitetsområdet, betydeligt. Ifølge Anker Boye vil der i stedet for de nuværende 90 busser blive brug for 149 busser i timen fra Odense Banegård Center i spidsbelastningstimerne. Og så mange busser er der ikke plads til i trafikken.

Men den køber Orla Lykke Jeppesen ikke:

"Det er jo en totalt tåbelig sammenligning. Alle de bussser, der afgår fra banegårdcentret, kører jo ikke i samme retning. Letbanen er jo fuldstændig ufleksibel, da den kører på skinner. D.v.s. i tilfælde af vejarbejde, ulykker eller hvad der nu kan tænkes, så kan den ikke omdirigeres, som der kan med busser."

Annonce

Boye: Det er en politisk beslutning

Franz Eckert, som er chauffør hos Tide Bus, peger også på de problemer, der kan opstå for letbanen:

"Sådan som Odense bliver gravet op hvert år, vil en letbane ofte blive berørt af gravearbejde. Desuden kan odenseanerne ikke finde ud af at parkere, så letbanen vil ofte få den slags problemer. Hvis man vil have fleksibiltet og hastighed, så lav dedikerede busbaner, det ville være et par milliarder billigere, dem kan vi så bruge på at styrke den kollektive trafik, samt forskønne bybilledet og mange andre fornuftige ting."

At letbanen bliver bygget, skal ingen dog tvivle på, understreger Anker Boye:

"Det er en politisk beslutning, vi har truffet. Vi vil have bilerne ud af bymidten - og folk over i letbanen. Og erfaringer fra andre byer viser, at det er letbanen god til.

Annonce
Kerteminde For abonnenter

Odense Havn har ulovligt bygget stort bassin: Kerteminde Kommune erkender fejl

Danmark

De seneste coronatal: Otte døde og 50 færre indlagte

Annonce
Annonce
Annonce
Nyborg For abonnenter

Brandfolk fik ikke besked i tide om uheld på broen: - 10 minutter kan være forskel på liv eller død, når man er fastklemt

Nordfyn For abonnenter

Rita og Søren Jensen sad i bussen, der væltede: - Vi har det udmærket

Odense

Rygetrængende ung mand gjorde sig til røver for cigaretter: - Ham skal vi nok få snakket med

Erhverv For abonnenter

Rekord i Assens: Tobaksfabrik får et kæmpe millionoverskud

Skandaleramt region sender opråb om hjælp

Nordfyn

Turistbus kørte i grøften og væltede: 36 ældre passagerer sad indespærret

Erhverv For abonnenter

Rekordstort overskud i fynsk øl-mekka: - Folk er rigtig glade, når de kommer ind

Randers-gigant har minus på 70 millioner og to topfigurer er væk: Men ny direktør vil udvide og ansætte flere

Assens

Oksekødet er skiftet ud efter prisstigninger: Sådan handler vi nu

Claus Hjort om sit livs stormvejr: - Jeg har en vrede over, at jeg skal bruge min sidste tid i politik med beskyldninger om at være landsforræder

Nordfyn For abonnenter

Nu udløber fristen: Hasmark Vandværk kan komme til at levere rent vand med tankbiler

Faaborg-Midtfyn For abonnenter

Prestigefyldt cykelfabrik lukkede produktionen og gik fra 100 til 14 ansatte: Nu er flere års underskud vendt til markant millionoverskud

Navne For abonnenter

Noah står i spidsen for Odense Pride: Han glæder sig især til ét øjeblik i år

Annonce