Annonce
Fyn

Læsere kræver lovpligtige cykelhjelme efter dødsulykke: Men transportministeren har afvist at gøre det obligatorisk

Står det til en del læsere af Fyens.dk på Facebook, bør man gøre cykelhjelmen lovpligtig. Det har transportministeren dog afvist så sent som i sommer. Foto: Frederik Steen Nordhagen
En lang række læsere mener i kølvandet på en tragisk dødsulykke i Odense tirsdag, at det bør være lovpligtigt, at cyklister bruger hjelm. Men det har regeringen ikke planer om, for frivillighed virker bedre, lød det fra transportministeren i sommer.
Annonce

Gør det lovpligtigt at køre med cykelhjelm, ligesom det er lovpligtigt at køre med sikkerhedssele i bil. Sådan lyder ønsket fra adskillige læsere på Fyens.dk's Facebook-side, efter en 34-årig kvindelig cyklist på tragisk vis mistede livet ved en ulykke i det centrale Odense tirsdag.

Cyklisten kørte ikke med cykelhjelm og døde senere af den hovedskade, hun pådrog sig, da hun og en anden cyklist styrtede efter at have strejfet hinanden i forbindelse med en overhaling.

Regeringen har dog ingen planer om at gøre det til et lovkrav, at cyklister benytter hjelm. Det fortalte transportminister Benny Engelbrecht (S) i et svar til retsudvalget i august.

For selvom Vejdirektoratet vurderede, at en del hovedskader hos dræbte og alvorligt tilskadekomne cyklister kunne være undgået, hvis de havde brugt hjelm, er frivillighed ifølge transportministeren bedre end at tvinge cyklister til at bruge hjelm.

Vejdirektoratet om cykelhjelme og ulykker

I de seneste fem års ulykkestal optræder flere cyklister, der ikke har brugt hjelm, blandt de dræbte og alvorligt tilskadekomne med hovedskader, sammenlignet med andre typer skader.

Cirka halvdelen af de dræbte og alvorligt tilskadekomne cyklister, der har fået en hovedskade, kørte uden hjelm.

En del af disse skader ville formentlig kunne være forebygget, hvis cyklisterne havde kørt med cykelhjelm.

Men ikke alle, for 28 procent af de dræbte og alvorligt tilskadekomne cyklister med hovedskader kørte faktisk med hjelm.

Kilde: Vejdirektoratet

Annonce

Foran Sverige trods lovkrav

I svaret stod der, at flere og flere bruger cykelhjelm ifølge Rådet for Sikker Trafik, der hvert år laver cykelhjelmsoptællinger.

Optællingerne viser, at andelen af cyklister med hjelm er steget fra seks procent i 2004 til 42 procent i 2018. Og langt flere skolebørn bruger cykelhjelm end tidligere. I 2004 brugte en ud af tre børn i skoletrafikken cykelhjelm, mens det i 2018 var tre ud fire.

Ministeren fik oplyst af Færdselsstyrelsen, at det i Sverige siden 2005 har været lovpligtigt for børn under 15 år at bruge hjelm. Alligevel brugte kun 67 procent af skolebørnene i Sverige hjelm i 2017 mod 75 procent herhjemme.

En undersøgelse foretaget af Epinion i 2016 tyder desuden på, at der vil blive færre cyklister i Danmark, hvis cykelhjelmen gøres obligatorisk. I undersøgelsen svarede 12 procent, at det ville få dem til at cykle mindre, mens fem procent svarede, at de ville stoppe helt med at cykle.

Færdselsstyrelsen konkluderede, at et lovkrav ikke nødvendigvis vil få flere til at bruge hjelm, men tværtimod kunne få nogle af danskerne til at lade cyklen stå og i stedet tage bil eller bus - til skade for folkesundheden, trafikafviklingen og miljøet.

På baggrund af dette svarede transportministeren til retsudvalget, at han ikke havde planer om at indføre krav om, at der skal bruges hjelm.

- Der bør i stedet fortsat være fokus på, at man ad frivillighedens vej får endnu flere til at bruge cykelhjelm, lød det fra Benny Engelbrecht, der også understregede vigtigheden af cyklende danskere og deres sikkerhed på den tohjulede:

- Jeg synes, det er vigtigt, at vi i Danmark benytter cyklen som transportmiddel. Cykling er en stor del af vores kultur samt en sund og grøn transportform. Derfor har jeg fokus på at fremme cyklismen samt at gøre cyklen til et sikkert transportmiddel.

Også Cyklistforbundet er skeptiske over for at gøre cykelhjelmen lovpligtig og mener, man kan nå langt ad frivillighedens vej.

Hvad mener du? Bør cykelhjelmen være obligatorisk, eller er det bedre at oplyse og lade det være frivilligt? Deltag i debatten i kommentarsporet under artiklen.

Herunder kan du se et udpluk af kommentarerne til opslaget om dødsulykken på Fyens.dk's Facebookside.








Annonce
Annonce
OB

OB fik uafgjort i en hårdt spillet affære

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce