Annonce
Sydfyn

Læserbrev: Hvor vigtigt er vores drikkevand?

Agnete La Cour, Marstal. Arkivfoto: Rikke Brunsgaard Andersen
Annonce

Læserbrev: Tak for din hilsen, Peter Hansted. Jeg er glad for, at du ikke mere fortæller kollegaer i kommunalbestyrelsen, at de bryder loven ved at holde fast i de 2-års tilstrømningszoner for de boringsnære beskyttelseszoner (BNBO). Lad os kalde dem de store BNBO’er, som vi allerede har her på Ærø. Det kan de frit gøre, hvis de mener, det er det rigtige at gøre. Så kan vi nemlig koncentrere os om det, det faktisk drejer sig om: Beskyttelse af vores drikkevand.


Det ville jo være en pudsig påstand, og den er da heller ikke rigtig.

Agnete la Cour, Marstal


Du skriver, at ny viden berettiger til at udmåle nye BNBO’er med 1-års tilstrømningszoner, lad os kalde dem små BNBO’er. Mener du, at denne nye viden viser, at små BNBO’er yder drikkevandet bedre beskyttelse end de store, vi allerede har?

Det ville jo være en pudsig påstand, og den er da heller ikke rigtig. Den er i overensstemmelse med Miljøstyrelsens nye anbefaling, men denne bygger ikke på, hvad der er bedst for grundvandet, men på helt pragmatiske forhold: Hvad kan man nemmest få lodsejerne til at acceptere, og hvad giver vandværkerne, og dermed vandværksbrugerne - det vil sige os alle sammen - den mindste stigning i vandprisen, når lodsejerne skal have deres kompensation for ikke at sprøjte i BNBO efter 1. januar 2023?

Det er den reelle begrundelse for at begrænse det sprøjtefrie område. Er vi villige til at betale den merpris for vores i forvejen dyre vand, som de eksisterende store BNBO’er vil medføre sammenlignet med de små for at undgå gift i drikkevandet? Jeg mener ja!

Lad mig til sidst henvise til to artikler i Fyns Amts Avis om det tidligere forløb i sagen og politikernes, blandt andet din indstilling og om forskellen i Ærøs BNBO’er med henholdsvis 1- og 2-års tilstrømingszoner:

Fra 2017: "Ærø fastlægger ny beskyttelse omkring vandboringer".

Fra 2018: "Politikere strides stadig om beskyttelse af boringer: - Men ingen kan finde ud af, hvad det går ud på".

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Middelfart

76.457 biler om dagen: Efter 50 år kan Lillebæltsbroen få brug for en makker til at klare trafikpresset

112

Lige nu: Peter Madsen erkender sig skyldig i flugt og trusler

Kerteminde For abonnenter

Tvunget til at forlade byrådet efter anmeldelse fra lokal avis: - Det er godt nok det mest usmagelig, jeg har været udsat for

Annonce